۰ نفر

شهرها و چالش بیکاری فزاینده!

از هر ۵نفر شاغل در کشورهای درحال توسعه 4تن در معرض آسیب پذیری شغلی!

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 253246
 از هر ۵نفر شاغل در کشورهای درحال توسعه 4تن در معرض آسیب پذیری شغلی!

دکتر طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه در سطح جهان 1.4 میلیارد شغل آسیب پذیر وجود دارد، گفت: در کشورهای در حال توسعه از هر 5 نفر شاغل 4 نفر در شرایط آسیب پذیری شغلی به سر می برند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه بیکاری و کمبود اشتغال یا اشتغال ناقص از معضلات کشورها و شهرها بخصوص در جهان در حال توسعه به شمار می رود به نحوی که ساماندهی آن بعضاً خارج از توان دولت های ملی است، گفت: در حالیکه نرخ رشد GDP جهانی در سال 2017 3.1 درصد  بوده است نرخ بیکاری در این سال 5.8  درصد بوده است و پیش بینی می شود 3.4 میلیون نفر به جمعیت بیکاران جهان افزوده شده و در مجموع 201 میلیون بیکار در جهان وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر بیکاری جهانی، موضوع مشاغل آسیب پذیر یا شکننده نیز حائز اهمیت است چراکه هم اکنون 1.4 میلیارد شغل آسیب پذیر در جهان وجود دارد که دسترسی اندک به خدمات حمایتی دارند و یا سطح دستمزد بسیار پایینی دارند، افزود: در کشورهای در حال توسعه از هر 5 نفر شاغل 4 نفر در شرایط آسیب پذیری شغلی به سر می برند.

مدرس دانشگاه تهران خاطرنشان نمود: در جنوب آسیا و منطقه آفریقا نیمی از کارگران با درآمد کمتر از 3 دلار در روز کار می کنند با این وصف نهادهای عمومی و بخش خصوصی سعی می کنند که به نقش آفرینی در این عرصه بپردازند.

وی با بیان اینکه یکی از نهادهایی که می تواند فعالانه در این زمینه ایفای نقش کند مدیریت شهری است، ادامه داد: گذار از مدیریت شهری سنتی به عنوانی نهادی صرفاً ارائه دهنده خدمات به نهادی نوآور و کارآفرین، پارادایم نوینی است که توسط بسیاری از حکومتهای محلی در سراسر جهان دنبال می شود.