۰ نفر

وجود سه‌و‌نیم میلیون موتور سیکلت در شهر تهران/ رویکرد صدا و سیما به شهرداری منفی است

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳
کد خبر: 225721
وجود سه‌و‌نیم میلیون موتور سیکلت در شهر تهران/ رویکرد صدا و سیما به شهرداری منفی است

یک عضو شورای شهر تهران گفت: سه و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران است و شهرداری تهران باید اقدامات لازم در خصوص ممنوعیت ورود موتورسیکلت ها به پیاده روها را ظرف سه ماه ارائه کند.

 اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ در ابتدای چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران،ری و تجریش افشین حبیب‌زاده با اشاره به متن مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که در تاریخ ۹۵/۱۰/۱۵ برگزار شده، گفت: موضوعات خوبی در این شورا مصوب شده که تأثیر قابل توجهی در کاهش آلاینده‌های هوا دارد که متأسفانه برخی از این مصوبات مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: محدودسازی تردد خودروهای تک‌سرنشین و برخورد با تردد ناوگان سنگین آلاینده و محدودیت تردد خودروهای آلاینده، مدیریت سفرهای ورودی به شهر تهران از جمله این مصوبات است که با توجه به آغاز روزهای سرد و افزایش آلودگی، باید این مصوبات پیگیری شود.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: اغلب بندهای این جلسه پیگیری نشده و همه آنها نیز مربوط به شهرداری نیست و ارگان‌های مختلف در آن دخیل هستند؛ حتی خود شورای عالی ترافیک که باید این موضوعات پیگیری شود.

گزارش حق‌شناس از دیوار کشی دربرابر ساختمان قدیمی مجلس

محمد جواد حق‌شناس، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، درباره دیوارکشی مقابل ساختمان قدیمی مجلس گزارشی ارائه داد. وی با بیان اینکه میدان بهارستان یکی از ارزشمندترین فضاهای شهری تهران است، اضافه کرد:  از نظر تاریخی فضای این میدان باقیمانده اندکی از باغ تاریخی نگارستان است. بدنبال تحولات سیاسی صدر مشروطه و با توجه به قرارگیری ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطیت در جبهه شرقی این میدان، طی یک قرن گذشته بخش بسیار مهمی از وقایع سیاسی کشورمان در این میدان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: همین وقایع، این میدان را از میراثی متعلق به شهروندان تهرانی، به فضایی شایسته حفظ و نگهداری برای تمامی ایرانیان تبدیل کرده است. به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال نود و پنج، همزمان با  روز ملی مشروطه فضای این میدان شامل جداره ها و کف، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملّی رسیده است.

حق‌شناس تاکید کرد: علاوه بر نقش تاریخی میدان، بخش مهمی از شبکه و بار ترافیکی قلب پایتخت از طریق این میدان توزیع می‌شود. طی چند سال گذشته مجلس محترم شورای اسلامی با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن نموده که به نظر می‌رسد‌، ادامه آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.

وی چند نکته را در این باره یادآور شد: نخست؛ احداث ابنیه بلند مرتبه در بخشهای شرقی و جنوبی  محوطه مجلس شورای اسلامی: در طراحی معماری این ابنیه علی رغم ارزشهای ملی و بین المللی مجلس شورای اسلامی و قرار گیری در مجاورت آثار تاریخی با ارزش  همچون مدرسه‌ی عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار، حفظ ارزش‌های فضایی معماری ایرانی و اسلامی رعایت نگردیده است.

دوم؛ تملک املاک شهروندان در فضا و املاک پیرامون محوطه فعلی مجلس شورای اسلامی: به نظر می‌رسد در صورت ادامه‌ی این روند و بنا بر آثار ترافیکی ناشی از این مسئله، پاره ای از معابر پیرامونی مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان از جمله خیابان فداییان اسلام  دچار بار سنگین ترافیکی خواهد شد.

سوم؛ ایجاد محدودیت تردد در خیابان مردم: طرفین این معبر توسط ابنیه در دست احداث محصور گردیده است، لیکن این خیابان از نظر حقوقی کماکان شارع عام تلقی می‌شود.

چهارم؛ ایجاد دیواره آجری در مقابل درب ورودی ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطه، و مسدود نمودن محور  ورودی و سیمای شهری این بنا: برای این اقدام بخشی از معبر پیاده رو جبهه غربی اراضی مجلس تصرف شده است.

او تاکید کرد که لازم است بر اساس مقررات موضوعه، طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و برنامه های آتی طرح در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد. انتظار می‌رود این طرح با توجه به اقدامات بزرگ و گسترده کالبدی، توسط شورایعالی معماری و شهرسازی بررسی گردد و مصوبات احتمالی آن در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: انسداد و محدودیت تردد شهروندان در خیابان مردم مرتفع گردد. بر اساس اطلاعات اولیه، تردد چند خط از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این معبر انجام می‌شده، که مسیر این خطوط  اجباراً تغییر یافته است.

حق‌شناس با اشاره به اینکه اجرای دیواره مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفته، اظهار کرد: در این باره اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم اعتراضیه ای صادر کرده. شایسته است اسناد و مدارک مرتبط با طراحی معماری این دیوار، سریعاً در اختیار سازمانهای مذکور قرار گیرد تا انطباق آن با  ارزش‌های فضایی و تاریخی میدان بررسی گردد.

رویکرد صدا و سیما به شهرداری منفی است

در ادامه محمود میرلوحی درباره رویکرد صدا و سیما نسبت به شهرداری گفت:صدا و سیما و رسانه ملی رویکرد منفی در قبال مدیریت شهری دارد.

وی ادامه داد: هیات رییسه شورا از عسگری، رییس صداوسیما، دعوت کند تا به شورا بیایید.رسانه ملی اطلاع رسانی از اقدامات شورا و شهرداری ندارد.

محمود  میرلوحی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی عنوان کرد: خبرنگاران زحمت زیادی برای انعکاس اخبار شورا میکشند و موضوعات شورا ناگفته باقی نمی ماند.

او با بیان این که مسائل مطرح شده در شورای شهر به مردم مرتبط است، اظهار کرد:  با تغییراتی که بعد از انتخابات رخ داده بهتر است رسانه ملی رویکرد خود را اصلاح کند.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: از رییس شورای شهر درخواست می کنم رییس سازمان صدا و سیما به شورا دعوت شود تا در برابر این رویکرد توضیح دهد.

او در پایان گفت: مدیران قبلی شهری بخصوص در روزهای آخر آنچنان  در تلویزیون برنامه داشتند که گمان می کردیم رخت خواب هایشان را همان جا پهن کرده اند.

زهرا نژاد بهرام، یکی دیگر از اعضای شورای شهر در خصوص لزوم مناسب سازی پیاده روها تذکر داد و گفت: سه و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران است و شهرداری تهران باید اقدامات لازم در خصوص ممنوعیت ورود موتورسیکلت ها به پیاده روها را ظرف سه ماه ارائه کند.