۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می کند؛

سرنوشت فلزات اساسی در روزهای پیش رو/ سایه جنگ تعرفه ای بر سر فولاد

۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 276432
سرنوشت فلزات اساسی در روزهای پیش رو/ سایه جنگ تعرفه ای بر سر فولاد

اواخر هفته گذشته انتشار اخباری مبنی بر بالا گرفتن جنگ تعرفه ای میان امریکا و اتحادیه اروپا معاملات فلزات رنگین را دستخوش تغییر کرد. این نخستین باری نیست که تصمیمات خلق الساعه ترامپ، بازار فلزات اساسی را ملتهب می کند. این در حالی است که هنوز هم مناقشه بین دو قدرت برتر اقتصادی دنیا یعنی چین وآمریکا بر سر وضع تعرفه واردات فلزات اساسی آمریکا به راه حل روشنی ختم نشده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در روزهای اخیر شاهد اوج گیری مجدد شاخص گروه فلزی-معدنی بورس تهران در فضای پُرابهام اقتصاد کلان ایران هستیم. در نگاه اول این طور به نظر می رسد که مهمترین مولفه تاثیرگذار، انتشار اخبار مساعد از عملکرد قابل توجه شرکت های حاضر در این صنعت باشد. اما در بررسی های دقیق تر روشن می شود که سوخت اصلی این صعود، افزایش نرخ های جهانی در ماه های اخیر است.

از این رو در نظر گرفتن روند آینده نرخ های جهانی می تواند تا حد زیادی نقشه راه فعالان و معامله گران این صنعت در بورس تهران باشد. نشریه مرجع متال بولتن در جدیدترین شماره خود به بررسی آثار جنگ تعرفه ای میان آمریکا و اروپا پرداخته و تلاش کرده تا حدی درجه ریسک گریزی معامله گران این حوزه را افزایش دهد. از این رو همچون گذشته تحلیل ها و گزارش های این مجله در کانون توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.

روزهای اوج فولاد ادامه دار است؟

اصلی ترین و مهم ترین بخش خبری و تحلیلی این مجله به بررسی اخبار هفته گذشته صنعت فولاد و تحلیل آینده وضعیت این فلز پرداخته است. شاید پُررنگ ترین خبر این شماره متال بولتن در خصوص فولاد، افزایش 1.6 درصدی تولید روزانه فولاد در چین برای نیمه نخست ماه مه باشد. با گرمتر شدن هوا، اتحادیه تولید کنندگان فولاد چین (Cisa) خبر از افزایش تولید روزانه از 1.91 میلیون تن به 1.94 میلیون تن در ماه گذشته میلادی داد. در این گزارش آمده است مساعد شدن هوا و همچنین روند افزایشی نرخ جهانی فولاد، حاشیه سود تولید این فلز را برای شرکت های تولید کننده در چین جذاب تر می کند.

رونق صنعت چین را نباید نادیده گرفت

اما از سوی دیگر یکی از تحلیل های مثبت این نشریه در خصوص تداوم افزایش قیمت فولاد، حمایت صنعت پُررونق چین از قیمت این فلز است. طبق گزارش ها، نرخ رشد بخش صنعت چین از ثبات مطلوبی برخوردار است. آمارها حاکی از رشد 9.7 درصدی بخش صنعت چین در سه ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته میلادی است. البته گفتنی است طبق پیش بینی ها احتمال می رود این نرخ برای سه ماهه دوم سال جاری نیز با روند افزایشی روبرو باشد.

شاهد این ادعا پیشی گرفتن میزان تقاضا بر عرضه فولاد در ماه میلادی گذشته در بخش صنعت چین بوده است که سبب کاهش ذخایر میلگرد شده است و همین امر یکی از مهم ترین عوامل حمایت از قیمت های کنونی فولاد محسوب می شود. همچنین تجزیه و تحلیل های موسسه MBR نشان می دهد که افزایش تقاضا برای میلگرد سبب ایجاد  حاشیه سود یک هزار یوانی (برابر با 157 دلار) در هر تن برای ماه میلادی گذشته شده است.

آربیتراژ قیمتی، مهمترین عامل وضع تعرفه های جدید

از سوی دیگر در ایالات متحده پس از یک  دوره رشد بی وقفه، قیمت فولاد از ابتدای سال جاری میلادی در سرازیری قرار گرفت. در این بین قیمت HRC از اوایل ماه اوریل وارد کانال نزولی شد و حتی رشدهای چند روز اخیر هم نتوانست افت قیمتی ماه گذشته  میلادی را جبران کند.

اما نکته قابل توجه، گزارش های شرکت MBR است. این کمپانی معتقد است دلیل اصلی افت شدید قیمت فولاد تولید داخل ایالات متحده در ماه های گذشته وجود آربیتراژ قیمتی این محصول در بازارهای خارج از آمریکا است که خرید فولاد از بازارهای دیگر را برای متقاضیان آمریکایی جذاب تر کرده و سبب اعمال فشار بر سطح قیمت های داخلی شده است. به عنوان مثال، در هفته دوم ماه مه، تفاوت بین قیمت های داخلی ایالات متحده (HRC) و شمال اروپا بالغ بر 291 دلار در هر تن بود و این این بدان معناست که حتی اگر تعرفه 25 درصدی بر واردات روپا لحاظ شود باز هم اختلاف قیمت فولاد بین بازار داخلی آمریکا و اتحادیه اروپا بیش از 121 دلار در هر تن خواهد بود. از این رو است که کاهش 170 دلاری حاشیه سود تولید کنندگان فولاد در اروپا به جهت اعمال تعرفه 25 درصدی واردات از سوی آمریکا سبب اعتراض گسترده اروپایی ها شده است.

اما در نهایت به نظر می رسد با اعمال تعرفه واردات فولاد نیز جذابیت خاصی برای قیمت های فولاد داخلی آمریکا ایجاد نشود. البته گفتنی است در چند سال اخیر به واسطه واردات گسترده این فلز از خارج آمریکا، شرکت های داخلی این کشور، پایین تر از ظرفیت اسمی خود به تولید ادامه می دادند که سبب سر به سر شدن درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده تولید فولاد در ایالات متحده شده است.