۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با مالک جدید سهم جنجالی فرابورس عنوان شد:

راز نگفته واگذاری «شلیا» از زبان مالک جدید/ از ماجرای پرونده سازی‌ها تا دلیل استعفای حسابرس

۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 206896
راز نگفته واگذاری «شلیا» از زبان مالک جدید/ از ماجرای پرونده سازی‌ها تا دلیل استعفای حسابرس

"شلیا" یکی از جنجال برانگیزترین عرضه های اولیه فرابورس از سال 94 تا به امروز بوده که همواره بر سر مالکیت سهامداران قدیم و جدید آن و جهش سودآوری این شرکت با سرمایه 8 میلیارد و 82 میلیون تومانی حرف و حدیث های بسیاری بوده است.

ماجرا از جایی شروع می شود که پس از کش و قوس فراوان،  فرابورس ایران برای شکستن طلسم عدم عرضه های اولیه خود ، سهام شرکت مواد ویژه لیا را در هفته اول شهریور ماه 1394 روانه میز فروش خود کرد.

سهام "شلیا" به قیمت هر سهم 136 تومان و با ارزش بازاری حدود هفت میلیارد تومان در حالی کشف قیمت شد که از همان ابتدا حرف و حدیث های بسیاری بر سر گران فروشی آن عنوان شد .

در ادامه اما طی کمتر از شش ماه حدود 80 درصد از این سهم توسط سرمایه گذاری توسعه صنعتی یا به عبارتی "وتوصا" از مجموعه شرکت های وابسته به گروه سرمایه گذاری فیروزه به بازار فروخته شد و در عین حال ارزش بازار این سهم به بیش از 20 میلیارد تومان رسید.

عزم سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران برای خروج کامل از مالکیت ومدیریت این مجموعه تازه وارد فرابورسی انتشار آگهی عرضه باقیمانده سهام "شلیا" به صورت بلوک 20 درصدی به قیمت هر سهم 300 تومان و با ارزشی نزدیک به 4.5 میلیارد تومان را در پی داشت که در نهایت به ورود بخش خصوصی فعال در صنعت تیشو و نشستن بر جای سهامدار اصلی که سال 94 این سهم را وارد بازار سهام کرد را در پی داشت.

اما چرا "شلیا" برای فعالان بازار سهام و حتی برخی متولیان بازار سرمایه آنچنان حساسیت برانگیز شد که در نهایت واکنش مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اعلام تشکیل سه پرونده تخلفاتی برای ناشر این شرکت را در پی داشت؟

در این رابطه محمد میرزایی قمی ،رییس هیات مدیره شرکت مواد ویژه لیا و مالک جدید این شرکت که این روزها نامش بر سر زبان ها افتاده در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین همه واقعیت های پیدا و پنهان این سهم را نمایان کرده است. واقعیت هایی که پشت پرده برخی اقدام ها پس از تملک این سهم از سوی بخش خصوصی با تجربه را برای نخستین بار رسانه ای کرده است...

اقتصاد آنلاین ؛ به عنوان پرسش اول در مورد ابهام هایی که در این سهم رخ داده و حتی باعث گمراهی بازار و یا شائبه برای برخی از معامله گران شده توضیح دهید که چرا با وجود اینکه اواخر سال 1395 موضوع افزایش سرمایه "شلیا" در تاریخ 5 بهمن ماه 95 به بازار اعلام شد اما قبل از این تاریخ قیمت سهام رشد حدود 300 درصدی را تجربه می کند؟ دلیل این رشد با توجه به کشف 136 تومانی این سهم در فرابورس و رسیدن به حدود 1500 تومان چیست؟ با توجه به فروش و تولید شرکت این نوسان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا توضیحی در مورد عرضه اولیه این شرکت در سال 94 بدهم. عرضه شرکتی که 2 سال پیش از عرضه در بورس، 139 تومان (با سرمایه 50 میلیارد ریال) سود ساخته و تقسیم کرده و در سابقه آن شناسایی سود 50 و 80 تومانی وجود داشته پس از چند سال با وجود تورم و افزایش نرخ ارز، به قیمت 136 جای سوال است.

به نظر می رسد بدلیل رکود بازار در سال 93 و 94 و روند نزولی سودآوری شرکت در این دوره و نگرانی سهامدار عمده که در این صنعت فعال نبوده بیم از زیان ده شدن شرکت دلیلی برای عرضه در آن برهه زمانی و متعاقبا عرضه های سنگین سهام در تابلو خرده فروشی و سرکوب تقاضا و ماندن قیمت زیر 300 تومان بوده است و در غیر این صورت آن قیمت گذاری با هر سیستم ارزش گذاری معقول به نظر نمی رسد.

به عبارتی تصمیم سهامدار عمده به خروج از شرکت و متعاقبا عرضه های سنگین سهام مانع از رشد قیمت سهم شده بود.

از اینرو یکی از دلایل تحول ایجاد شده در قیمت سهام شرکت تغییر سهامدار فروشنده و عرضه کننده سهام به سهامداری که 20 درصد این سهم را خریده و عطش خرید سهم برای تکمیل سهم کنترلی و مدیریتی دارد و عملاً از فشار عرضه سهامدار عمده به تمایل سهامدار عمده جدید برای جمع آوری سهام در بازار را بوجود آورده است.

اقتصاد آنلاین ؛ تفاوت مالکان قبلی و جدید سهام عمده مواد ویژه لیا چه بود؟

باید دانست که با تغییر سهامدار عمده اتفاق افتاد، این بود که شرکت از یک هلدینگ مالی بزرگ با هیات مدیره غیرفعال و ناآشنا با صنعت به هلدینگی کوچک ولی آشنا به صنعت عایق که مشارکتی فعالانه در مدیریت شرکت داشته است.

تفویض اختیارات هیات مدیره قبلی به مدیرعامل گویای این نکته بود که تقریبا تمامی اختیارات مدیریتی شرکت به مدیرعامل واگذار شده بود از جمله استراتژی فروش و نرخ گذاری فروش ولی در مدیریت جدید این رویه تغییر پیدا کرده و هیات مدیره به صورت فعالانه درگیر فعالیت های شرکت و طرح های توسعه شرکت می باشد.

ما به عنوان سرمایه گذار جدید چندین سال در صنعت عایق تجربه داشتیم و به عنوان مصرف کننده  تیشو الیاف شیشه شناخت خوبی از این شرکت داشتیم. از طرفی صورت مالی شرکت را بررسی کردیم و دیدیم قیمت بودجه را با 320 تومان بسته بودند یعنی کف قیمت و قدر مسلم این قیمت پتاسیل افزایش زیادی داشت همانطور که بعداً دیدیم قیمت ها در بازار غیر رسمی تا 700 تومان هم بالاتر رفتند.

شرکتی که با حاشیه سود بسیار پایین بسته شده واکنش اهرمی به افزایش نرخ دارد به نحوی که در مورد لیا طبق محاسبات ما هر افزایش نرخ 30 تومانی منجر به تعدیل 100 درصدی سود هر سهم می شد.

اقتصاد آنلاین ؛ گفته می شود این شرکت در مقایسه با آنچه در اختیار دارد و تولید می کند با آنچه که در بازار سهام برای آن رخ داده نمی ارزد. از لحاظ ساختار مالی "شلیا" چگونه ارزیابی می شود؟

این موضوع عامل سوم دیگر پرسش اول شماست که قابل تامل است اینکه وقتی تحلیلگران ساختار مالی "شلیا" را بررسی می کنند به حقیقت آن پی می برند.

مواد ویژه لیا یکی از معدود شرکت هایی است که در حال حاضر هیچ تسهیلات مالی دریافت نکرده است. در اقتصادی که نرخ سود های بیش از 20 درصدی وجود دارد و کمتر صنعتی می تواند از منابع بانکی بازدهی بدست آورد در این شرکت نه تنها هزینه های مالی وجود ندارد بلکه سپرده گذاری و سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز دارد و سود غیر عملیاتی مستمر دارد .

این موارد دلیلی است در برابر مقایسه هایی است با سایر شرکت هایی که با بدهای های بالا و معوق مواجه شده و توانایی حتی تسویه مطالبات حقوق ودستمزد کارکنان خود را ندارد و معوقات بسیاری دارد.

نکته مهم دیگری که ردپای کمتری در صورت های مالی شرکت دیده می شود و نتیجتاً از طرف فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه توجه کمتری به آن شده است، دانش فنی منحصر به فرد و بهره وری بسیار بالای شرکت مواد ویژه لیا است و بدون شک متخصصان حاضر در این شرکت یکی از ثروت های مهم شرکت به حساب می آیند.

شرکتی که ظرفیت اسمی آن 36 میلیون متر مربع تیشوی الیاف شیشه است در صورت های مالی سال های اخیر نشان داده بطور مستمر در حدود 48 میلیون متر مربع تولید و فروش دارد و این نشان می دهد راندمان 140 درصدی در شرکت وجود دارد . این موضوع منحصر به فرد در شرکتی است که سه شیفت و 365 روز در سال در حال فعالیت بوده و نتیجه آن هزینه سربار و بهای تمام شده پایین تر و سودآوری بیشتر است.

نکته قابل تامل اینکه تنها کوره تولید الیاف شیشه که در شرکت لیا به عنوان محصول میانی جهت تولید تیشوی الیاف شیشه محسوب می شود در ایران متعلق به مواد ویژه لیا است که سالانه 2000 تن تولید می کند که البته نسبت به نیاز کشور که در حدود 60 هزار تن می باشد رقم پایینی است.

به دلیل نیاز کشور یه این صنعت سرمایه گذاری دولتی در این زمینه صورت گرفته که تا این لحظه به نتیجه نرسیده و ما اعتقاد داریم بهترین شرکت جهت تامین 15 تا 30 هزار تن الیاف شیشه در ایران شرکت لیاست چرا که متخصیصین ما تجربه عملی بیش از 15 سال را در این زمینه دارند.

این نکته بسیار مهم است که رقبای لیا در بازار برای تامین الیاف ناچار به واردات آن از خارج با بهای تمام شده دو برابر تولید داخل توسط شرکت ما هستند. این راز حاشیه سود بالای شرکت است.

ارزش یک شرکت صرفا به مبلغ فروش آن نیست و تکنولوژی منحصر بفرد، نیروی انسانی متخصص و بهره وری بالا ارزش واقعیست چرا که منتج به حاشیه سود بالای شرکت از محل فروش می شود.

اقتصاد آنلاین ؛ با توجه به ویژگی هایی که شرکت دارد چرا زمانی که "وتوصا" مالک این سهم بود و همه این اتفاق ها وجود داشت اما قیمت سهم در اوج حضیض قرار گرفت . دلیل این موضوع چیست؟

به شخصه احترام زیادی برای مدیران "وتوصا" قائلم و ایمان دارم در کار خود انسانهای شریف و بسیار حرفه ای هستند. ولی نقدی که به شیوه مدیریت این سرمایه گذاری خاص وارد است این که به شرکت نگاهی فراتر از صورت های مالی آن نداشتند و نتیجتاً پی به جواهر آن نبردند. این بازده دارایی و این بهره وری کم نظیر با کمی توجه پتاسیل های بسیار بالایی دارد.

جالب است بدانید سال قبل تعرفه تیشو وارداتی 15 درصد بوده اما در نهایت با تلاش هیات مدیره و از آنجاییکه تولید کشور پاسخگوی نیاز آن است تعرفه به 26 درصد افزایش یافته و بهای تمام شده تیشوی وارداتی که تا سال قبل بخشی از بازار کشور را در دست داشت افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاین ؛ یکی از مواردی که سازمان بورس به آن ایراد می گیرد ابهام در رشد حدود 300 درصدی قیمت هر سهم "شلیا" طی 44 روز معاملاتی است...

با توجه به اعلام افزایش سرمایه شرکت در 5 بهمن ماه 95 و با توجه به رشد قیمت سهام شرکت از 7 مهر ماه 95 و رشد 282 درصدی که مدیر کمیته تخلفات سازمان بورس در 44 روز اشاره کردند اما به رشد سودآوری و پتانسیل های شرکت و رشد حدود 400 درصدی سود هر سهم پس از کسر مالیات بود.

به عبارتی وقتی گام به گام قیمت سهم افزایش پیدا کرد متناسب با آن افزایش سودآوری در شرکت وجود داشته است.

وقتی کنترل و مدیریت این سهم را خریداری کردیم P/E حدود 14 بوده و هم اکنون نیز  در همین حدود است . بنابراین متناسب با افزایش قیمت سهام بحث افزایش سودآوری وجود داشته است.

از سویی دیگر طبق تایید حسابرس، شرکت بیش از نیمی از بودجه آخر خود را طی 6 ماه پوشش داد.

اقتصاد آنلاین ؛ دلیل استعفای حسابرس و بازرس قانونی و عدم قبول سمت چه بود؟

حسابرس قبلی شرکت با حضور حدود 2 هفته ای در شرکت و تکمیل عملیات حسابرسی پیش نویس غیر رسمی به هیات مدیره ارایه کرد که فاقد بند مهمی بود و حتی بودجه پیش بینی شرکت را از 802 به 820 ریال افزایش داده بود.

ولی آنقدر فشار روانی از جوانب مختلف بیرونی شرکت بر روی حسابرس آمد که به هر دلیلی اعلام انصراف کردند. برای دلایل انصراف مواردی را بیان کردند که از نظر ما مورد قبول نبود.

حسابرس و بازرس که قبول سمت کرده یک مسئولیتی از طرف مجمع به وی تفویض شده که حساب های شرکت را تایید کند. در اینجا هیات مدیره شرکت می تواند چند نوع کار شکنی کند و نتیجه این ماجرا حسابرسی شود که یا مطلوب یا مشروط یا مردود یا عدم اظهار نظر در آن قرار گیرد .

حسابرس یکی از دلایل انصراف 5 گانه خود را عدم بازگشت نامه قرارداد حسابرسی عنوان کرده در حالیکه حسابرسان این موسسه حدود یک ماه در شرکت حضور داشتند و عملیات حسابرسی به پایان رسیده بود، کما اینکه در دوره سه ماهه هم حسابهای شرکت توسط این موسسه حسابرسی شد و هزینه آن هم پرداخت شد.

جای دیگر نیز آورده شده که گزارش افزایش سرمایه کارشناسی نیست در حالی که حسابرس و چیزی که حسابرسی کرده چه ارتباطی به افزایش سرمایه دارد؟

برای طرح افزایش سرمایه شرکت نه قراردادی با موسسه دایا رهیافت بسته شده بود و نه توسط ایشان بررسی به عمل آمده بود و یک کلمه سوال از مدیریت شرکت پرسیده نشده و حال سوال اینجا است که این موضوع چه ارتباطی به انصراف حسابرس از سمت دارد و چرا اظهار نظر نمی کند.

این انصراف پس از ارایه پیش نویس شش ماهه و عدم وجود هیچ مشکلی در حسابهای شرکت بوده و این همان ظلمی است که در حق سهامداران شرکت شده است.

انصراف حسابرس برای شرکت قابل قبول نیست و در قانون در شرایط نادری می تواند انصراف بدهد. توجیهاتی آوردند که قابل قبول نبود و برای کمیته تخلفات و حسابرسی سازمان ارسال شده و حق اقامه دعوا از حسابرس برای ما محفوظ است.

در حال حاضر حسابرس جدید شرکت گزارش شش ماهه شرکت را نیز تایید کرده است. حسابرس معتقد است شرکت مشکلی ندارد ولی جو سازی بر علیه مالکیت جدید شرکت وجود دارد. شک نکنید اگر سازمان بورس یک درصد ابهام در اطلاعات مالی شرکت داشت هیچ گاه نماد را بازگشایی نمی کرد.

اقتصاد آنلاین ؛ برخی از آگاهان عنوان می کنند "شلیا" در برابر دارایی ها و ارزش بازار سهامی که در اختیار دارد بسیار گران است و اصلاً در حد قیمت های فعلی نمی ارزد. از نظر شما این سهم ارزنده است؟

ناشر تنها یک وظیفه مهم دارد و آن ارایه اطلاعات درست و به موقع است و ارزندگی سهام را تعیین نمی کند بلکه این بازار است که بر عملکرد مدیریت قیمت می گذارد.

اینکه بر روی این سهم خیلی از معامله گران ورود کرده اند ممکن است برای بسیاری از سهم ها رخ دهد.وقتی سهامدار عمده در سهم عرضه کننده نیست این یعنی بزرگترین تهدید از روی سهم برداشته شده است.

به این نکته مهم توجه کنید که سرمایه گذار آینده را می خرد و عملکرد گذشته شرکت و مدیران صرفا شاخصی است برای ارزیابی و پیش بینی آینده.

فرض کنید اولین پیش بینی بودجه امسال شرکت بجای 22 تومان با 80 تومان eps بسته شده بود  رقمی که تا امروز بخش عمده ای از آن محقق شده است. در آن صورت قیمت 300 تومان سهم شرکت به معنی P/E 3.5 مرتبه ای بود که کمتر سهمی با این P/E در بازار وجود دارد.

ولی دیدیم سرمایه گذار به دلیل ریسک پذیری و ارزیابی که دارد منتظر نماند تا پی بر ای سهم 4 یا 5 شود و بعد وارد شود بلکه ریسک کرد و به درستی آینده را خرید. ممکن بود اشتباه کند و این ریسکی است  که سرمایه گذار در سهام شرکت ها با آن روبروست. اینجاست که اعتبار و خوشنامی مدیر و شرکت هلدینگ ارزش پیدا می کند که متاسفانه در مورد هلدینگ توسعه سبز گلستان علیرغم عملکرد مثبت آن ظلم شده است.

تحلیلگر یا فعال بازار تحلیل کامادیتی را می خواند نه اینکه منتظر تحقق همه تحلیل ها باشد و بعد از آن اقدام به خرید یا فروش کند. افق دید سهامدار عمده همچنان افزایش بهره وری و نرخ فروش بالاتر و محصول جدید وظرفیت تولید بر اساس دیدگاه توسعه محور است.

اقتصاد آنلاین ؛ در "شلیا" بطور دقیق سهامدار چه چیزی را می خرد؟

قیمت سهام به سودی که چند ماه آینده خواهیم ساخت می شود پی بر ای. اینکه سهامدار با نگاه چند ماه آینده یک شرکت را بخرد که معنا ندارد. ارزش فعلی جریان نقدینگی که قرار است در سالهای آینده بوجود آید می تواند قیمت سهمی را تعیین کند. اینکه مدیری فقط به فکر دو ماه اینده باشد و بخاطر اینکه به سهامدار خود و بازار نشان دهد خوب کار می کنم همه ارزش های سودآوری را فدای طرح های توسعه ای آینده شرکت می کند به همین دلیل نگاه ارزشگذاری سهام بر اساس  P/E یعنی سودی که شرکت در چند ماه آینده محقق خواهد کرد امروزه در دنیا در حال منسوخ شدن است.

اقتصاد آنلاین ؛ از فرآیند خرید سهام بلوکی "شلیا" صحبت کنید. آیا آشنایی کافی با آن داشتید؟

حدود 5 سال در صنعت عایق حضور داریم و وقتی شنیدیم این سهم را برای فروش گذاشته اند ابتدا به مبلغ  6 میلیارد تومان بلوک اول این شرکت را خریدیم و در نهایت قیمت تمام شده شرکت به حدود 20 میلیارد تومان رسید.

اقتصاد آنلاین ؛ ماجرای تشکیل سه پرونده تخلف از سوی سازمان بورس برای شرکت چیست؟

موضوعیت محکومیت یا جریمه و سه پرونده مذکور باید گفت در بهمن ماه نامه ای به شرکت اعلام شد مبنی بر اینکه هیات مدیره نقص مدارک دارد. بر این مبنا که باید مدارک تحصیلی و سابقه بیمه تامین اجتماعی باید ارایه شود.

پس از آن به کمیته تخلفات دعوت شدیم و از هیات مدیره معرفی کامل و سوابق تحصیلی و کاری را درخواست کردند. درخواست ها در همین حد برای هیات مدیره بود.

در آن کمیته در مورد اطلاعات نهانی سهام "شلیا" عنوان شد که در سه تاریخ مختلف تعدیل سود داده و در این تاریخ ها سهامدار عمده اقدام به خرید سهام کرده است در حالیکه هیات مدیره به عنوان نماینده سهامدار عنوان کرد که در عرض 5 ماه سه تعدیل سود بوده و هر تاریخی خریده ایم فقط به دلیل 5 کرسی هیات مدیره و دسترسی یه سهم بالای 50 درصدی مورد نظر بوده است.

اما با استناد به قانون توسعه ابزار ها و نهادهای مالی جدید در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و ماده 13 عنوان می شود که مدیران نهاد های مالی باید فاقد محکومیت کیفری باشند و از صلاحیت حرفه ای برخوردار باشند.

عنوان می شود که صلاحیت حرفه ای نداریم . ترکیب هیات مدیره قبلی از دو مهندس مکانیک و صنایع،دو کارشناس و کارشناس ارشد مالی و مدیریت صنعتی بود و پیرو این جلسه تغیرات در هیات مدیره داده شد و یک مهندس فنی اضافه شد.

اقتصاد آنلاین ؛ دلیل این حسایست ها چیست؟ آیا اهلیت مالک خصوصی جدید موضوع این سخت گیری ها است؟

توجه کنید در زمان مدیریت جدید بهای تمام شده کاهش یافته است، نرخ فروش بهبود یافته و هزینه سربار کاهش داشته است. در نتیجه سودآوری شرکت افزایش یافته و به تایید حسابرس شرکت رسیده و به اعتقاد من صلاحیت اصلی باید این موضوع باشد. البته این به هیچ وجه به معنای زیر سوال بردن ماده قانون مذکور یا مدیران زحمت کش و دلسوز سازمان بورس نیست.

آخرین نامه ای به هیات مدیره شرکت دادند جواب آن در خرداد ماه داده شد و بعد از آن هیچ خبری از حکم کمیته تخلفات و یا اینکه اتفاقی افتاده یا نه نشد. اینکه مدیر کمیته تخلفات سازمان بورس اتهام هایی را وارد کرده اند برای ما بسیار عجیب و باورنکردنی بود.

اینکه حکمی که هنوز محرز و ابلاغ نشده و افشای آن در سایت ها چیست؟

اینکه با شانتاژ قصد تخریب وجه شرکت و مدیران و یا مقایسه با پرونده هایی همچون کنتور سازی می شود برای آگاهان بازار سرمایه قابل تامل است.

اقتصاد آنلاین ؛ به تازگی هم کالای تولیدی شرکت مواد ویژه لیا در بورس کالا پذیرش شد. هدف از این موضوع چه بوده؟

در بازاری حضور داریم که بخش عمده ای از بازار غیر رسمی (بدون فاکتور رسمی) عمل می کنند لذا اقدام  به پذیرش تیشو در بورس کالا نمودیم تا هم مشتری های خارجی و هم مشتریان داخلی که محصولات صادراتی یا برای مصرف داخلی تولید میکنند بتوانند در فضایی شفاف این محصول را خریداری کنند.

اقتصاد آنلاین ؛ استراتژی مدیریت "شلیا" در بازار فروش برای تداوم روند سودآوری در سال های آینده چیست؟

استراتژی کلان شرکت بر اساس دو بخش الیاف شیشه و تیشو تقسیم می شود که افزایش ظرفیت تولید در هر دو بخش می تواند به توسعه بازار در بخش نفت و گاز تسری ببخشد.

همچنین شرکت تلاش دارد به نوعی در بازار مصرف کننده (عایق رطوبتی) نیز حضور داشته باشد تا محصولات شرکت با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسند.

اقتصاد آنلاین ؛ و پرسش آخر اینکه تا پایان دوره عملکرد مالی "شلیا" چه رقمی از سود را محقق خواهد کرد؟

برآورد ها نشان می دهد که عملکرد شرکت بر اساس بودجه فعلی محقق خواهد شد و در سال مالی آینده با گام های استوار و روشن تری پیش خواهد رفت. با ضریب اطمینان بالا و محافظه کاری در سال مالی 96 سود شرکت ارایه شد و بودجه 97 نیز به کدال ارایه شده است.