۰ نفر

غافل‌ گیری سهامداران رونق تالار شیشه‌ای شد

پای لنگ بازار‌سرمایه ازعرضه‌های آبشاری اوراق بدهی ۲۴ درصدی

۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳
کد خبر: 165244
پای لنگ بازار‌سرمایه ازعرضه‌های آبشاری اوراق بدهی ۲۴ درصدی

گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین از وضعیت امروز بازار سهام نشان می دهد همچنان سایه رخوت و رکود بر معاملات تالار شیشه ای سنگینی می کند.

گفت وگوی خبرنگار اقتصاد آنلاین با تنی چند از سهامداران در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران  و ارزیابی کنونی وضعیت بازار نشان می دهد که قریب به اتفاق معامله گران از رکود کنونی در بازار، تعیین تکلیف نشدن توقف برخی  نماد های معاملاتی و نیز سردرگمی و ابهام سهامداران در مواجه با برخی قانون شکنی ها از سوی ناشر نا راضی هستند و خواستار پاسخگویی متولیان بازار نسبت به این روند هستند.

یکی از سهامداران تالار شیشه ای درگفت وگو با خبرنگار ما ضمن ابراز ناخرسندی از وضعیت کنونی بازار سهام می گوید: بازار سهام هم اکنون گویی بی صاحب شده است، بسته شدن بیش از 50 نماد معاملاتی موجب شده تا اعتماد سهامداران تا حدود زیادی از بین برود.

این سهامدار می گوید الان بخواهیم سهمی را بخریم، فردا معلوم نیست نماد شرکت مورد نظر متوقف می شود یا نه.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر کدام صنایع پر بازده می تواند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد،می گوید: شرکت های نفتی جزء صنایع پر بازده در این روزهای کسادی بازار به شمار می روند.

یکی دیگر از سهامداران نیز به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: وضعیت بازار امروز و حتی ماههای اخیر گذشته جالب نیست.

این سهامدار ادامه توقف نماد و شرایط  رکود در بازار را منوط به تصمیم  بازیگردانان آن  ارزیابی کرد و گفت:

هم اکنون گروه پالایشگاه ها از یک شرایط به نسبت متعادل تری در میان مابقی صنایع بورسی برخوردار هستند اما پربازده نیستند.

یکی دیگر از سهامداران حاضر در تالار شیشه ای اما با انتقاد از شرایط رکودی حاکم بر بازار سهام تاکید کرد: این روزها در بازار پول نیست  و بازار از وضعیت نامناسبی  برخوردار است.

سهامدار دیگری به فروش انواع اوراق بدهی و اسناد خزانه در بازار انتقاد کرد و گفت:وقتی اوراق بدهی را با سود 24درصد می فروشند نتیجه اش نابه سامانی دربازار می شود،وقتی استراتژی کنونی  بر مبنای خرید اوراق است چه انتظاری از رشد سهام در بازارخواهیم داشت.

وی افزود:متولیان بورس در رسانه ملی ارزش معاملات هر روز بازار را بیش از یک میلیارد تومان عنوان می کند؛این درحالی است که این اتفاق از ابتدای سال تا کنون شاید تنها در دو روز محقق شده باشد.

وی ادامه داد:اسفند ماه یکی از مدیران ایران خودرو گفته بود که سود بودجه امسال مبلغ 30 تومان است، خرداد ماه ، همان مسئول درمجمع اعلام کرد که قیمت 340 تومان در تابلوی معاملات برازنده این سهم نیست و من به سرمایه گذاری سمند دستور می دهم حمایت بیشتری کند، درحال حاضر بعد این حمایت مورد ادعا این عددبه  290تومان رسیده  است، یعنی 40درصد هم به سهامدار ضرر ز.

این سهامدار تاکید کرد:ما به دنبال همراهی با دولت و وزیر اقتصاد هستیم، اما شفاف سازی و اتخاذ  تصمیمات مقتضی برای رفع رکود حاکم در این روزهای بازار نیز جزء مطالبات ما سهامداران است.

سهامدار دیگری گفت :اینجا نباید دکان شخصی برخی مسئولان شود و از مدیریت سازمان هم برای وضعیت بازار و هم برای تعیین تکلیف نمادهای بسته شده درخواست پاسخ قانع کننده داریم.

این سهامدار بر این باور است اگر  این روند تا اسفند ماه سال جاری ادامه یابد ریزش های جبران ناپذیری را در بورس شاهد خواهیم بود.

وی افزود:از مسئولان مرتبط  در خواست حمایت از سهامداران و سامان دهی به وضعیت  بسته شدن نمادهای معاملاتی  که نمادهای بزرگی همچون بانک ها و خودرویی ها نیز در آن به چشم می خورد  داریم.

سهامدار دیگری گفت:وضعیت بازار به گونه ای است که تحت الشعاع نمادهای  متوقف شده است. نبود شفافیت بازار، برخی آمارهای اشتباه از سوی تعدادی از ناشران و نیز بلاتکیفی سازمان با سهامداران تحت الشعاع بازار قرار گرفته و طی چند روز گذشته بازار را به شدت تحت تاثیرات منفی از جمله کنار کشیدن خریداران سهام از معاملات قرار داده است.

به اعتقاد این سهامدار رفع رکود حاکم و تغییر این شرایط بستگی به تصمیم گیران سازمان دارد که چه تصمیمی با نمادهای متوقف شده  قرار است اتخاذ شود، هم اکنون بانکی ها و خودرویی ها نمادشان متوقف است ، معدنی بخاطر نرخ بهره آمریکا در حالت بلاتکلیفی به سر می برند.

وی تاکید کرد: انتظار می رفت درماه های آخر دوره ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید بازار از شرایط مساعدی برخوردار شود؛ اما اکنون این گونه نیست...