۰ نفر

نایب رییس اتاق بازرگانى ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

‎اقتدار پتروشیمى بیش از دولت شده است/ بسته ارزى جدید باید اصلاح شود

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 294521
‎اقتدار پتروشیمى بیش از دولت شده است/ بسته ارزى جدید باید اصلاح شود

‎نائب رییس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران با ابراز گلایه از پتروشیمى ها درخصوص عرضه قطره چکانى ارز به بازار بیان کرد: صنعت پتروشیمی در ایران در چندساله اخیر رفتار و اقتداری فراتر از دولت را در خود احساس مى کند.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانى؛ پدرام سلطانى در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به این که رفتار صنعت پتروشیمی در سال های گذشته باعث شده تا صنایع پایین دستی و صنایع مکمل این بخش تقویت نشود و به اندازه لازم رشد نکند، اظهار کرد: رویکرد پتروشیمی با نرخ های ارزان و رانتی، استفاده حداکثری از منابع کشور است

‎در حالى که پتروشیمی برای این شکل گرفته که بتواند در زیر مجموعه خود خوشه صادراتی را شکل دهد.

‎سلطانى اضافه کرد: متاسفانه این رفتارها در پتروشیمی تقویت شده و فعالان این صنعت سعی مى کنند که از طریق این مقاومت ها به مقاصد و اهدافی که دارند برسند.

‎وى با بیان این که بیشتر بخش پتروشیمی در دست بخش غیر دولتی یا به اصطلاح شبه دولتی است، گفت: متاسفانه این ها اقتدار بالایی هم دارند.

‎سلطانى درباره راهکارهاى دولت در این زمینه توضیح داد: به عقیده من تنها راهی که دولت در خصوص صنعت پتروشیمی دارد این است که اولا به بسته پیشنهادی اتاق که طی دوسال کار مطالعاتی تهیه و به دولت تحویل داده شده است عمل کند.

‎این عضو اتاق بازرگانى ادامه داد: این بسته شامل 10 بند است که ما به دولت ارائه کرده ایم که البته دولت در مشکلات اخیر آن را کنار گذاشته است در حالى که این بسته مى تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند .

‎سلطانى تصریح کرد: موضوع بعدی این است که هر رانت خوراک و هر رانت ارزی باید در صنعت پتروشیمی جمع شود به دلیل اینکه صنعت پتروشیمی در نرخ های پایین همکاری و تمکین نمى کند.

‎این عضو اتاق بازرگانى درباره بسته جدید ارزی افزود: این بسته ایراداتی دارد و ما از این گله مندیم که دولت در تنظیم نهایی این بسته با ما مشورتی انجام نداد.

‎وى با تاکید بر این که این بسته مسائل و مشکلاتی دارد که باید اصلاح شود، گفت: البته لازم به ذکر است که بعضی از مشکلات در این بسته کاملا رفع شده است. از جمله اینکه دولت قانع شد تا کالاهای گروه 2 و 3 از دریافت ارز 4200 تومانى حذف شود.

‎سلطانى اضافه کرد: این امر باعث شد تا میزان تقاضا در این بخش به شدت افت کند و امکان عرضه و تامین ارز در بخش های دیگر فراهم شود به همین دلیل ارز در چند روز گذشته با حدود قیمت 10 هزار تومان حرکت مى کند.

‎او با بیان این که این جریان ارز را به همین شکل مى توان تا یک ماه دیگر نیز حفظ کرد، گفت: اگر تنگناهای تحریم آشکار شود امکان اینکه ارز روند صعودی به خود بگیرد زیاد است به همین جهت ما توصیه مى کنیم که بسته ارزی سریع تر اصلاح  و تمهیداتی برای ان در نظر گرفته شود تا بازار ارز ثبات پیدا کند .

‎نایب رییس اتاق بازرگانى در پایان خاطرنشان کرد: اگر تصمیمات اساسی گرفته نشود، با بهترین تمهیدات داخلی نیز نمى توانیم جلوی افزایش نرخ ارز را بگیریم.