۰ نفر

افزایش ۸۹درصدی واردات گوشی تلفن‌همراه

۱ آذر ۱۳۹۶، ۹:۰۲
کد خبر: 233028
افزایش ۸۹درصدی واردات گوشی تلفن‌همراه

گمرک ایران از افزایش 89 درصدی واردات گوشی تلفن همراه به کشور خبر داد و اعلام کرد : دسترسی آزاد به اطلاعات گوشی های تلفن همراه با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛واردات گوشی تلفن همراه  با افزایش 89 درصدی در سالجاری به یک میلیون و 362 هزار دستگاه رسید و تشریفات گمرکی این تعداد گوشی به صورت هوشمند و الکترونیک به کمک سامانه جامع گمرکی انجام شد .

بنابراین گزارش ؛ درسالجاری به ارزش 185 میلیون و 306 هزار دلار انواع گوشی تلفن همراه وارد کشور شد که به لحاظ ارزش نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 79 درصد رشد داشته است. این رقم سال گذشته به تعداد 719 هزار دستگاه و به ارزش 103 میلیون و 548 هزار دلار بود.

گمرک ایران از دسترسی آزاد به اطلاعات قیمت واقعی گوشی های تلفن همراه خبر داد و اعلام کرد: دسترسی آزاد به قیمت واقعی گوشی های تلفن همراه باسامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک امکان پذیر است.

این اقدام با هدف احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات امور گمرکی صورت گرفته است و خریداران گوشی های تلفن همراه در زمان استعلام کد شناسه بین المللی (IMEI) می توانند از قیمت واقعی این گوشی ها که در گمرک تعیین و بر مبنای آن حقوق ورودی اخذ شده است اطلاع حاصل کنند.

علاوه بر این دسترسی به اطلاعات نوع ارز و قیمت ارزی که بر مبنای آن حقوق ورودی در گمرک اخذ شده در دسترس مشتریان قرار گرفته و با استعلام کد شناسه بین المللی می توانند مشتریان به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

گمرک بر اساس قانون احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد و برخط به اطلاعات علاوه بر موارد یاد شده اطلاعات مربوط به تاریخ واردات گوشی تلفن همراه و حتی کشور سازنده را نیز در اختیار مشتریان قرار می دهد. این اقدامات به خریداران گوشی های تلفن همراه وارداتی کمک می کند تا گوشی اصل را از تقلبی تشخیص و قیمت واقعی گوشی تلفن همراه را به فروشنده پرداخت کنند.

این در حالی است که واردکنندگان انواع  گوشی های تلفن همراه می توانند به ارزش گمرکی انواع گوشی ها قبل از واردات دسترسی داشته باشند .ارزش پایه انواع گوشی های تلفن همراه بر اساس قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفکیک انواع برندها و مدل های مختلف در سامانه آنلاین ارزش کالایی گمرک (TSC) که یکی از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است قرار داده شده و برای تمامی شهروندان قابل دسترسی است.

این اطلاعات به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی جمع آوری و در بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور ذخیره سازی و تجمیع می شود و بخشی از این اطلاعات که امکان انتشار دارد بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در اختیار شهروندان قرار می گیرد. بانک اطلاعاتی گمرک به روز و به لحظه موجود است و تمامی اطلاعات به صورت آنلاین در این بانک اطلاعاتی جمع آوری می شود .

خریداران انواع گوشی‌های تلفن همراه می توانند با شناسه (IMEI) 15 رقمی گوشی از طریق لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به آدرس https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام بگیرند .

اقدامات گمرک ایران در حوزه گمرک الکترونیک تاکنون مورد تحسین رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی ، معاون اول رئیس جمهور ، دبیر کل سازمان جهانی گمرک ، روسای چندین گمرک مهم جهان ، نمایندگان ملت در مجلس و دیگر مسئولان کشوری قرار گرفته است .