۰ نفر

دادستان کل کشور:

۴۸ ساعته لیست گیرندگان ارز دولتی تحویل داده شود/ زنجانی اعدام می‌شود

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 286237
۴۸ ساعته لیست گیرندگان ارز دولتی تحویل داده شود/ زنجانی اعدام می‌شود

دادستان کل کشور گفت: دیروز عصر جلسه شورای پول و اعتبار بود به رئیس بانک مرکزی گفتم ظرف 48 ساعت باید لیست را کامل تحویل دهید. به دادستان تهران نیز سپردیم این لیست‌ها را به درستی مورد بررسی قرار دهد.

محمدجعفر منتظری در بخشی از سخنرانی خود در اولین دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان در مجتمع امامت، اظهار کرد: جایگاه علما و فقها در جامعه و امت اسلامی استمرار رسالتی است که نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین داشته‌اند. پیامبر از طرف پروردگار این ماموریت بزرگ را داشتند که امت را از جهالت به کمالات انسانی برسانند. کسی که به تعبیر زیبای امیرالمومنین(ع) درمانگر آسیب‌های اجتماعی و به قدری دلسوز بود که برای نجات این امت، خداوند چند بار در قرآن کریم او را مورد عتاب و خطاب قرار داد. ما آن مسیر را پیش گرفته‌ایم. در این رابطه برای ایفای وظیفه و انجام رسالتی که به عهده همه ما که مدعی پیمودن مسیر رسالت و امامت هستیم، لوازمی وجود دارد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وی ادامه داد: شما اساتید بزرگوار و بسیجیان، مرزبانان و سنگرنشینان دفاع از مرزهای عقیدتی و حملات و تهاجمات دشمن به اعتقادات جامعه خصوصا جوانان در مرزهای فرهنگی و سیاسی هستید. امروز دشمن تهاجم خود را به اعتقادات، ایمان و فرهنگ جامعه ما به نحو شگفت‌آوری به هر وسیله‌ای که توانسته و با هر ابزاری که در توان دارد، تشدید کرده است. بعد از این‌که آن‌ها در جنگ نظامی موفق نشدند و با توطئه‌های خود نتوانستند نظام اسلامی را با شکست مواجه کنند، از راهی وارد شدند که دفاع از آن بسیار مشکل بوده و نیازمند آن است که دفاع متناسب با هجوم باشد. ما در طول هشت سال دفاع مقدس شکست‌ها و پیروزی‌هایی را دیدیم اما در مجموع به پیروزی نهایی رسیدیم.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین جهات برای پیروزی در جبهه نبرد فرهنگی و اعتقادی و شبیخونی که امروز دشمن علیه نظام و ملت ما به کار برده، شناخت دشمن، تاکتیک‌ها، ابزار و برنامه‌ها برای تهاجم بوده که جزو لوازم اولیه پیروزی است. چه کسی از شما و امثال شما که سنگربانان و مرزبانان عقیدتی هستید، سزاوارتر است؟ به روز باشید. همه باید به روز باشیم.

دادستان کل کشور با بیان این‌که« اگر از تاکتیک دشمن و برنامه‌های او برای نابودی نظام غفلت کنیم و آشنایی لازم را نداشته باشیم، در این جنگ شکست خواهیم خورد»، عنوان کرد: دشمن امروز بر تهاجم به فرهنگ و اعتقادات نظام سرمایه‌گذاری کرده است. آن‌چه موجب پیروزی و تداوم انقلاب در 40 سال شده، اعتقادات و حضور مردم بوده است. دشمن برای همه این علل و عوامل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کند. امروز دشمن در مراکز حساس و تصمیم‌گیرنده نفود پیدا کرده است. نفود خطر بسیار بزرگی بوده که نظام را تهدید می‌کند. فرد نفودی از خود علامتی بروز نمی‌‎دهد. هر نفوذی، جاسوس نیست. جاسوسی و نفوذی دو مقوله جدا از هم است.

وی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر ادعای صهیونیست‌ها در دسترسی به اطلاعات هسته‌ای کشورمان ادامه داد: ما هر چه هشدار می‌دهیم که مراقب نفوذی‌ها باشید که یک دسته آن‌ها می‌توانند تحت دوتابعیتی‌ها برنامه خود را اجرا کنند، می‌گویند دوتابعیتی نداریم. ما لیست می‌دهیم و می‌گوییم که احتیاط این است که در مراکز مهم از دوتابعیتی‌ها استفاده نکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در موضوع اقتصاد، تصریح کرد: از روزی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و بر این امر اصرار کردند که اقتصاد کشور را اقتصاد مقاومتی قرار دهیم، چند سالی می‌گذرد. مسئولین اقتصادی چه گام‌هایی برای تحقق آن برداشتند؟ عوامل نفودی مانع تحقق این امر هستند. 

منتظری با بیان این‌که «باید بدانیم دشمن امروز با چه ابزاری به ما حمله می‌کند و متناسب با آن خود را مجهز کنیم؛ غیر از این باشد شکست می‌خوریم» خاطرنشان کرد: امروز چالش‌های خطرناکی پیش روی ماست و البته نباید دشمن را بزرگ جلوه دهیم اما باید برنامه‌های آن را بزرگ ببینیم در غیر این صورت نمی‌توانیم متناسب با حملات و تاکتیک دشمن در این فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عمل کنیم.  دشمنان وقیحانه با اعتقادات جوانان ما کار می‌کنند.  ما تلگرام را بستیم اما فیلتر می‌گذارند در حالی که دی ماه گذشته که یک هفته تلگرام بسته شد، آرامش بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز شایعه‌پراکنی، ایجاد اختلاف و دروغ‌پردازی وسیله‌ای است که دشمن به کار می‌برد و عده‌ای آن را باور می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما قبل از این‌که بخواهیم در دستگاه قضایی و دادگاه با یک جرم و مجرم برخورد کنیم، نباید بگذاریم که کار به این‌جا برسد. تا می‌‍‌وانیم نگذاریم که پرونده‌ها، قضایی شود. بسیاری از افراد جامعه بیان می‌کنند که دستگاه قضایی برخورد قاطع نمی‌کند و به همین دلیل جرم زیاد است اما من این حرف را قبول ندارم؛ باید قبل این‌که پرونده به دستگاه برسد، جلوی آن را گرفت.

دادستان کل کشور با اشاره به این‌که «مبارزه با فساد با شعار نمی‌شود»، تصریح کرد: با برخی مدیرانی که داریم نمی‌‎توانیم با فساد مبارزه کنیم. جنگ، سیاسی و اقتصادی است. مردان اقتصادی باید جنگی باشندریم. تیم اقتصادی ما جنگی نیستند.

وی در خصوص مولفه‌های مبارزه با فساد، اظهار کرد: شفاف‌سازی یکی از مولفه‌هاست که دشمنان و مخالفان زیادی دارد. تصدی امور باید به دست افراد شایسته و پاکدست باشد. مدیری که خود آلوده یا درگیر مسایل مالی، اقتصادی و پولی است نمی‌تواند با فساد مبارزه کند. معتقدیم بازرسی آن‌گونه که باید به دلایلی موفق نبوده و نیست. برخورد قاطع اداری و قضایی مولفه دیگری است که موثر و تاثیرگذار بوده اما در مرحله آخر است. مولفه‌های دیگر نیز نظارت و مراقبت است.

وی با قابل انتقاد دانستن عملکرد دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: من دادستان کل هستم و از حقوق عامه دفاع می‌کنم. از دستگاه قضا و دولت دفاع نمی‌کنم.

منتظری در بخش دیگری از سخنانش گفت: عده‌ای آمدند ارز دولتی با مبلغ 4200 تومان اخذ کردند نصف آن را تحویل گرفتیم اما کامل نبود. دیروز عصر جلسه شورای پول و اعتبار بود به رئیس بانک مرکزی گفتم ظرف 48 ساعت باید لیست را کامل تحویل دهید. به دادستان تهران نیز سپردیم این لیست‌ها را به درستی مورد بررسی قرار دهد. 14 هزار نفر کسانی هستند که ارز را با قیمت 4200 تومان خریداری کردند و بعد چپه کردند، باید تنبیه شوند.

وی در خصوص پرونده ثامن الحجج، عنوان کرد: این پرونده 120 جلد است. قاضی باید آن را بخواند و بررسی کند. ما در پرونده‌های مالی بانک‌ها و جرایم اقتصادی با جدیت ورود پیدا کردیم اما در فرایند رسیدگی با موانعی مواجه می‌شدیم. باید طبق موازین شرعی و قانونی برخورد کنیم. قانون بازداشت را محدود کرده است. مگر ما تابع اسلام و قران نیستیم؟ در مقام دادگاه و محکمه اگر بخواهیم حکم عادلانه صادر کنیم زمان می‌برد.

وی افزود: حکم اعدام بابک زنجانی نیز صادر شده و اعدام خواهد شد اما باید بیت‌المال را بازگرداند. این بدین معنا نیست که ما در دستگاه قضایی نقص نداریم. کلید رفع همه مشکلات دست دستگاه قضایی است.

دادستان کل کشور در خصوص ماجرای دو تن سکه نیز اظهار کرد: در بحث دو تن سکه نیز باید بگویم زمانی که رئیس پلیس تهران این مسئله را مطرح کرد و وقتی از تلویزیون شنیدم تعجب کردم. حساب کردیم این دو تن چه تعداد و قیمیت می‌شود؟ فردا پیگیری کردیم که این دو تن را که ضبط کردید کجاست؟ شما به عنوان نیروی انتظامی ضابط ما هستید. گفتند هنوز نگرفتیم. پس آنچه اعلام کردید چیست؟ گفتند ما اسناد و مدارک را دیدیم این فرد از سه سال قبل که سکه خرید و فروش کرده دو تن می‌شود.

منتظری گفت: ما گفتیم این چه خبری است که دادید و گفتند تصحیح می‌کنیم. شب دوباره این خبر اعلام شد. این یک فرد دلال است که در بازار سکه خرید و فروش می‌کرد. چند روز گذشته دوباره خبر دادند که رئیس پلیس تهران گفته که این فرد محکوم به اعدام شده است. دوباره زنگ زدیم که کجا محکوم به اعدام شده، حکم او اعدام ندارد. گفتند ببخشید اشتباه شده است. من علیه این فرد که دوبار تخلف کرده به دادسرای نظامی شکایت خواهم کرد.

وی بیان کرد: اگر بانک مرکزی اعلام کرد که من سکه می‌فروشم و هر کسی که می‌خواهد بخرد؛ آیا من که این سکه‌ها را از یک مرکز رسمی خریدم، مجرم هستم؟ مگر این‌که معلوم شود خریدار به دنبال اخلال نظام بانکی و پولی کشور است. به بانک مرکزی گفتیم که شما با چه ملاکی این مقدار سکه را در معرض فروش می‌گذارید؟ از 8 میلیون سکه‌ای که فروختند تنها حدود 800 هزار را تحویل دادند اما آثار سوءاجتماعی و اقتصادی خود را گذاشت.

منتظری با اشاره به کلیپ پخش شده از سخنان سردار سلیمانی درباره حجاب ، تصریح کرد: «ایشان گفته بودند که دختری که بدحجاب است دختر من و شماست. چرا نباید آن‌ها را زیر بال و پر بگیریم و تربیت کنیم؟» در مبارزه با بدحجاب برخورد قضایی جواب نخواهد داد. چند کار باید همزمان انجام شود؛  بسیاری از افرادی بدحجاب،غیرمعتقد نیستند؛ منتها در فرهنگ خانوادگی خیلی برایش حجاب مهم نیست.

وی افزود: عده‌ای هم اعتقادی به اسلام ندارند و عده‌ای معاند هستند. باید برخورد شود اما قبل از برخورد، مسئولین فرهنگی مسئول هستند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی اقداماتی می‌کنند تا این وضعیت را سروسامان دهند اما اینکه انتظار برخورد خشن داشته باشید، محقق نمی‌شود.

منتظری خاطرنشان کرد: برخورد خشن با بدحجابی جواب نخواهد داد. نیروی انتظامی در تهران، با زنان بدحجابی که پشت فرمان می‌نشینند، کاری نداشتند و شماره ماشین را برداشته و از طریق تلفن به او پیامک می‌زدند و تذکر می‌دادند. این کار اثر خوبی داشت. بار دوم و سوم ماشین را توقیف می‌کردند. راه‌ها باید مسالمت‌آمیز، آرام و پاسخگو باشد.

دادستان کل کشور عنوان کرد: ما در دستگاه قضایی با هر کسی که مرتکب رشوه شود، برخورد می‌کنیم. ما در طول دو هفته گذشته با 6 نفر از قضات به دلیل رشوه برخورد کردیم. چرا فردی که می‌گوید رشوه دادم را معرفی نمی‌کنید؟ رشوه دو طرف دارد. از 11 هزار قاضی ما اکثر آن‌ها پاکدست هستند. قوه قضاییه در اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف است.