۰ نفر

برگزاری نشست سازمان ملل برای عضویت فلسطین / تصویب عضویت فلسطین

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۴۸
کد خبر: 841233
برگزاری نشست سازمان ملل برای عضویت فلسطین / تصویب عضویت فلسطین

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) درباره قطعنامه‌ «حقوق و امتیازات» فلسطین که از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل را به طور مطلوب بازنگری کند، آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فلسطین و گروه کشورهای عربی این قطعنامه را ارائه کرده اند. تصویب پیش نویس قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری در سازمان ملل خواهد داد.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است، اما اکنون سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل اکنون در این نشست اضطراری به بررسی این پیش‌نویس قطعنامه می‌پردازد که به فلسطین عضویت کامل در آن را نمی‌دهد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل که فلسطین هم اکنون قادر به انجام آن نیست، می دهد.

بنابراین این جلسه بسیار مهم است و انتظار می رود تا ساعتی دیگر رای گیری انجام شود.

دنیس فرانسیس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه به ناآرامی های منطقه ای به موازات تاریخ تشکیل سازمان ملل متحد اشاره کرد که تقریباً همیشه احتمال «فاجعه تمام عیار» وجود داشته است. وی از کشورها خواست که «بی اعتنا نشوند» و تاکید کرد که به صلحی چند نسلی نیاز است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از اعضا خواست که "از تاریخی که به ارث برده‌ایم" از جمله دستور تضمین "صلح برای همه" چشم پوشی نکند. وی خواستار برگزاری رای گیری امروز « با تمرکز تنها بر صلح» شد.

رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل همچنین افزود که خواستار آزادی گروگان و دسترسی بشردوستانه "بدون قید و شرط" است و تاکید کرد که ما باید همچنان به مردم و توانایی خود برای حل بزرگترین مشکلات و در عین حال "حفظ شأن این مجمع" ایمان داشته باشیم.

نماینده امارات به نمایندگی گروه عربی پیش نویس قطعنامه را معرفی کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در وضعیت فلسطین "بازنگری" کند و عضویت کامل آن را توصیه کرد.

نماینده امارات به «صبر» فلسطین اشاره کرد، زیرا وضعیت فلسطین مورد بحث است. امارات به تلاش های "شدید" برای تجزیه فلسطین توسط اسرائیل و مخالفت با راهکار دو کشوری، اشاره کرد و گفتکه مجمع عمومی ملزم به رعایت «شرایط مرجع» برای صلح منطقه ای و عضویت فلسطین است.

امارات به پیش نویس «بدون ابهام» قطعنامه امروز اشاره کرد و از شورای امنیت خواست در تصمیم خود برای اعطای عضویت کامل فلسطین تجدید نظر کند. پیش نویس امروز حقوق جدیدی اعطا می کند اما عضویت کامل را ندارد.

مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۴۳ رأی موافق به عضویت کامل فلسطین در این سازمان رأی مثبت داد.

به گزارش المیادین، مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در این سازمان رأی موافق داد.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین در این سازمان با ۱۴۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع به تصوب رسید.

پس از تصویب این قطعنامه درخواست تجدیدنظر برای عضویت به شورای امنیت ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha