۱ نفر

کابوس مستاجرها برگشت / تازه ترین جزئیات از طرح ساماندهی اجاره بها

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۱۵
کد خبر: 843067
کابوس مستاجرها برگشت / تازه ترین جزئیات از طرح ساماندهی اجاره بها

این روزها بار دیگر شاهد دغدغه مهم و سالانه مستاجرها درباره موضوع میزان افزایش اجاره بها هستیم، موضوعی که در برخی موارد مشکلات جدی را برای تعدادی از اجاره نشین‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از «اطلاعات آنلاین»، همزمان با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مستاجران، گزارش‌های میدانی و پیام‌های ارسالی مخاطبان حاکی از بازگشت دغدغه مهم و قصه پرغصه ماجرای اجاره بها و میزان افزایش آن برای مستاجر نشین‌ها است، در این بین خبرها از افزایش سلیقگی میزان رهن و اجاره و در برخی موارد افزایش نجومی توسط برخی از مشاوران املاک حکایت دارد.

این در حالی است که هر ساله در این مقطع زمانی بحث افزایش اجاره بها نقل محافل می‌شود و درباره حداکثر مجاز افزایش آن بحث و حدیث‌هایی مطرح است.

جالب اینجاست که برای ساماندهی وضعیت اجاره بها به ویژه در حوزه املاک مسکونی، سال گذشته طرحی توسط مجلس به تصویب رسید، اما این طرح با وجود چند بار اصلاح و ارسال به شورای نگهبان هنوز نهایی نشده است، در صورت اجرایی شدن این طرح قرار است میزان درصد افزایش و حد مجاز آن تعیین و با سازو کارهایی از دلال بازی در این حوزه جلوگیری شود، اما با گذشت چند ماه هنوز خبری از سرانجام نهایی این طرح مهم نیست؟!

طرح ساماندهی وضعیت اجاره بها در یک رفت و برگشت به شورای نگهبان در تازه‌ترین اقدام توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را رفع و دوباره در صحن مجلس تصویب شد.

برپایه این گزارش یکی از بندهای این طرح در صورت تایید نهایی توسط شواری نگهبان به این شرح است که نرخ افزایش سالیانه اجاره بهای املاک مسکونی در شهرهای بیش از صدهزار نفر جمعیت و شهرهای جدید توسط شورای عالی مسکن اعلام می‌شود و موجران املاک مسکونی مکلف می‌شوند قرارداد اجاره املاک و مستغلات را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه الکترونیک ثبت اسناد و یا در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند.

همچنین در بخش‌های دیگری از این قانون اشاره شده است، در صورت انعقاد قرارداد بلند مدت اجاره واحد مسکونی و عدم فسخ قرارداد در طول دوره، درآمد اجاره برای قرارداد دو ساله مشمول ۷۰% تخفیف و برای قرارداد ۳ سال و بیشتر مشمول ۱۰۰% تخفیف می‌شود.

به هر روی باید دید در روزهای آینده سرانجام این طرح توسط شورای نگهبان نهایی می‌شود و یا امسال هم مستاجرها دغدغه جدی باز هم درباره میزان افزایش اجاره بها خواهند داشت؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    به نظر من آقای مخبر باید الان دستور بدن که دریافت اجاره بها از امروز متوقف بشه!
  • مشاور املاک IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    0 0
    آقا چرا میگید توسط مشاوران املاک ، من مشاور املاکم والله یکبار اجاره رو زیاد قیمت ندادم به مالک ها اکثر مواقع هم بهم ملکشونو نمیسپرن واسه اجاره چون قیمتو منصفانه دادم بعدم مگه تورم قیمت ملک دست ماست اصلا همچین چیزی ممکن نیست درسته یجاهایی از طرف مشاوران املاک شیطنت صورت میگیره ولی ریشه افزایش و تورم قیمت ملک اندازش بزرگتر از مشاوران املاکه