۰ نفر

کاهش تورم در بریتانیا

۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۱۴
کد خبر: 831831
کاهش تورم در بریتانیا

نرخ تورم در بریتانیا در ماه فوریه طبق آمارهای رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد،نسبت به سال گذشته به ۳.۴ درصد رسیده است که پایین‌تر از حد انتظار و نسبت به ۴ درصد در ژانویه کاهش یافته است. این پایین‌ترین نرخ تورم از سپتامبر ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، شاخص کل قیمت مصرف‌کننده (CPI) نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به محدوده مثبت بازگشت. این رقم در ماه ژانویه منفی ۰.۶ درصد بود.

اقتصاددانان نظرسنجی‌شده توسط رویترز انتظار داشتند نرخ سالانه تورم در ماه فوریه ۳.۵ درصد و نرخ ماهانه آن ۰.۷ درصد باشد.

دفتر آمار ملی انگلستان (ONS) اعلام کرد که بیشترین کاهش قیمت مربوط به مواد غذایی، رستوران‌ها و کافه‌ها بوده است، در حالی که بیشترین فشار افزایشی بر قیمت‌ها از ناحیه‌ مسکن و سوخت ناشی شده است.

دفتر آمار ملی گفت: « نرخ تورم مواد غذایی یازدهمین ماه متوالی است که از بالاترین رقم ثبت‌شده در مارس ۲۰۲۳، یعنی ۱۹.۲ درصد، که بالاترین نرخ سالانه طی بیش از ۴۵ سال گذشته بوده است، کاهش می‌یابد.»

شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در سطح سالانه ۴.۵ درصد قرار گرفت که پایین‌تر از برآورد اجماعی ۴.۶ درصد و کمتر از ۵.۱ درصد در ژانویه است.

جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا، بعد از انتشار آمار روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که کاهش تورم «زمینه را برای شرایط اقتصادی بهتر فراهم می‌کند.»

بانک مرکزی انگلستان انتظار دارد تورم کل برای مدت کوتاهی در سه ماهه دوم به هدف ۲ درصدی خود بازگردد و سپس در اواخر سال دوباره افزایش یابد. این بانک در دو سال گذشته برای کنترل قیمت‌ها به طور تهاجمی نرخ بهره را افزایش داده است.

بانک مرکزی روز پنجشنبه برای تصمیم‌گیری در مورد اقدام بعدی سیاست پولی خود تشکیل جلسه می‌دهد. انتظار می‌رود با وجود بررسی زمان شروع کاهش نرخ بهره، فعلاً نرخ بهره را روی ۵.۲۵ درصد بدون تغییر نگه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha