۰ نفر

به دریای هرمزگان نروید! / هشدار جدی هواشناسی

۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 831659
به دریای هرمزگان نروید! / هشدار جدی هواشناسی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد، درباره مواج شدن دریا و آبگرفتگی معابر در هرمزگان هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، مهرداد حسن زاده گفت: بنا بر اطلاعیه سازمان هواشناسی و رصد فعالیت سامانه‌های بارشی، یک سامانه جدید وارد استان هرمزگان شده و بخش‌هایی از استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حسن زاده افزود: این سامانه از فردا اواخر وقت امروز سه شنبه ۲۹ اسفند تا اواخر وقت فردا چهارشنبه اول فرودین ۱۴۰۳ در سطح استان فعال خواهد بود و باعث رگبار باران و رعد و برق، گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ، همچنین احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها می‌شود.

وی گفت: مناطق تحت تاثیر این سامانه شهرهای بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، حاجی آباد، جزیره سیری، سواحل غربی استان و ارتفاعات است و مناطق خلیج فارس و مناطق دور از ساحل غرب تنگه هرمز را هم در بر خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان افزود: بر اثر فعالیت سامانه، شاهد سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت بر اثر تندباد لحظه‌ای و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی خواهیم بود.

حسن زاده تاکید کرد: مردم از رفت و آمد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع خوداری کنند.

وی گفت: اطمینان از سازه‌های سبک، احتیاط در رفت و آمدهای جاده‌ای و حفاظت از محصولات کشاورزی نیز ضروری است.

حسن زاده از صدور هشدار سطح نارنجی دریایی نیز خبر داد و افزود: بر اثر فعالیت این سامانه از روز سه شنبه تا اواخر پنج شنبه شاهد وزش باد شدید و مواج شدن دریا خواهیم بود.

وی گفت: از اواخر روز سه شنبه تا اواخر چهارشنبه، وزش باد شدید شمال غربی در محدوده ۴۰ کیلومتر بر ساعت، همراه با رگبار نسبتاً شدید باران و رعد و برق گاهی با تند باد لحظه ای، افزایش ارتفاع موج تا نزدیک ۱۸۰ سانتیمتر در خلیج فارس و فراساحل غرب تنگه هرمز خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ارتفاع موج و شدت باد در روز پنج شنبه در خلیج فارس و تنگه هرمز را بیشتر دانست و افزود: روز پنج شنبه نیز وزش باد شدید شمال غربی تا جنوب غربی در محدوده ۵۰ کیلومتر بر ساعت همراه با رگبار نسبتاً شدید باران و رعد و برق گاهی با تند باد لحظه‌ای و افزایش ارتفاع موج تا نزدیک ۲۰۰ سانتیمتر در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز خواهد بود.

حسن زاده گفت: احتمال خسارت بر اثر تندباد لحظه‌ای و رگبار نسبتاً شدید باران، اختلال در رفت و آمد دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی، اختلال در رفت و آمد شناورهای مسافربری در بنادر استان، اختلال در رفت و آمد کشتی‌های تجاری و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی از مخاطرات این سامانه است.

وی توصیه کرد دستگاه‌های اجرایی و امدادی بویژه در سواحل مرکزی و شرقی استان و تنگه هرمز پاک سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها را در دستور کار قرار دهند، همچنین مردم نیز از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها پرهیز و در عبور از مسیل‌ها احتیاط کنند، همچنین در این مدت فعالیت‌های کوه نوردی ممنوع شود و کشاورزان از محصولات کشاورزی محافظت کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین توصیه کرد آمادگی دستگاه‌های امدادرسان در مناطق دریایی استان حفظ و تمهیدات لازم در مناطق دریایی استان و مناطق ساحلی برای جلوگیری از خسارت احتمالی اندیشیده شود، از رفت و آمد شناورهای سبک و فعالیت تفریحی خودداری و همچنین تمدیدات لازم برای رفت و آمد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و نیمه غربی تنگه هرمز انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha