۰ نفر

ایجاد کانال‌های جدید مالی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۱۵
کد خبر: 827257
ایجاد کانال‌های جدید مالی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

وزیر اقتصاد: دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی در این دوسال برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها انجام داده که فعال کردن کانال‌های بانکی اعم از پیام رسان مالی غیر قابل رصد و هم مکانیزم‌های تسویه مالی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: یکی از معضلات اقتصاد کشور قبل از دولت سیزدهم، رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار در کنار وضعیت نگران‌کننده و بحرانی متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی، رشد بدهی‌های دولت و... بود.

وی افزود: در واقع اقتصاد ایران در یک چرخه فرسایش و کلنگی شدن قرار گرفته و رشد سرمایه‌گذاری‌ها منفی بود؛ ناترازی بودجه کشور موجب شده بود که دولت وقت از هر ابزاری مانند نظام بانکی، بورس و... بودجه خود را تامین کند؛ از طرفی بانک‌های خصوصی به محلی برای تامین مالی سهام‌داران خود تبدیل شده بود و با خلق نقدینگی، از جیب مردم بر می‌داشتند و به جیب سهامداران اصلی می‌ریختند.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: در چنان شرایطی دولت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد، باید تدابیر مهمی در ۳ زمینه رفع ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و نجات اقتصاد از رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم را رقم می‌زد. تازه‌ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.

خاندوزی بیان کرد: رشد اقتصادی در پاییز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه‌دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است.

وی افزود: بررسی گروه‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که در گروه نفت رشد ۲۱.۸ درصدی ثبت شده است که این رشد در ادامه رشد ۱۰.۷ درصدی سال گذشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: رشد ۲ برابری امسال نشان از این دارد که دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته است در حوزه نفتی و صادرات محصولات آن رکوردشکنی کند.

خاندوزی تصریح کرد: در زیر گروه بخش صنایع و معادن، در پاییز امسال بخش صنعت رشد ۱.۳ درصدی داشته است که استمرار رشد مثبت ۷.۲ درصدی سال گذشته است. در بخش ساختمان نیز با وجود دو فصل دارای رشد مثبت، خوشبختانه در پاییز نیز این بخش رشد مثبت ۰.۴ درصدی داشته است. رشد این بخش در پاییز سال گذشته -۴.۶ درصد بود. در بخش کشاورزی، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌ها همچنان شاهد رشد منفی هستیم.

وی درباره امار تورم اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه کشور در پایان بهمن‌ماه با ۲.۷ درصد کاهش به عدد ۳۵.۸ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه در فروردین ۵۵ درصد بود و با کاهش ۱۹.۷ درصدی در بهمن ماه امسال مواجه بودیم که البته این میزان کاهش قابل توجه نیز برای دولت مطلوب نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین گفت: براساس آخرین آمار خزانه داری در ۱۱ ماهه اول امسال یکهزار و ۵۷۰ میلیارد تومان از درآمدهای دولت محقق شده است که این عدد نشان می‌دهد، ۸۲ درصد قانون بودجه سال گذشته محقق شده است. در بخش بودجه عمرانی تا پایان بهمن ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد رشد داشته است.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی خاطر نشان کرد: شفافیت مالی دولت و پاسخگو و کردن شرکت‌های دولتی بر این است که شرکت‌ها از تاریک‌خانه خارج شود. تا پایان اسفند به حدود ۲ هزار شرکت دولتی می‌رسید که صورت‌های مالی آن‌ها شفاف برای عموم اعلام می‌شود.

وی درباره الزام مشاغل به استفاده از دستگاه کارتخوان گفت: ساماندهی و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها که قطعا در افزایش رضایت شهروندان مؤثر است جزو اولویت‌های دستگاه‌های این مجموعه است ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوسی که قرار است به شهرداری‌ها داده شود مجهز به پرداخت کرایه الکترونیکی می‌شوند. مسئله دوم استفاده از ظرفیت مالیات ستانی برای کمک به شهرداری هاست از ابتدای سال تا امروز قریب به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است که به شهرداری‌ها داده شده و ۲۸ همت سهم شهرداری تهران بوده است این بخش از کمک‌های نظام مالیاتی برای توسعه شهری سهم به سزایی دارد که به توسعه ناوگان عمومی کمک می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص تحریم‌ها نیز عنوان کرد: دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی در این دوسال برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها انجام داده که فعال کردن کانال‌های بانکی اعم از پیام رسان مالی غیر قابل رصد و هم مکانیزم‌های تسویه مالی در دستور کار قرار گرفته با برخی از کشورها به شکل فعالانه وارد حوزه عملیاتی شدهیم و بانک مرکزی هم پیشنهادهایی با برخی کشورهای همسو مطرح کرده تا آثار منفی تحریم‌ها را کاهش دهد گفتگوها در جریان است و به محض حصول به نتیجه، اطلاع رسانی می‌شود.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی بیان کرد: این موضوع یکی از نکات عملکرد قابل توجه دولت در بخش دیپلماسی اقتصادی است در ۱۱ ماه اول امسال ۵۵ میلیارد دلار تجارت غیر نفتی با ۱۵ کشور همسایه بوده که ۲.۵ درصد بیش از ۱۱ ماهه پارسال بود در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم خوشبختانه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا ابتدای اسفند ماه بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب معتبر منجر به شروع فرآیند سرمایه گذاری نه فقط روی کاغذ داشته ایم ۳.۸ میلیارد دلار صنعت و ۵۸۰ میلیون دلار کشاورزی ۶۱۷ میلیون دلار برای خدمات و نفت با ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی کارنامه قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته است؛ امیدواریم این اتفاقی که در سرمایه گذاری خارجی رخ داده، سال آینده ادامه‌دار باشد.

وی درباره زمان پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: همواره تلاش کردیم که سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و انشالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اقدامات دولت در کنترل بازار ارز و سیاست‌های ارزی دولت در سال آینده خاطر نشان کرد: اول یک تقاضایی را با اصحاب رسانه مطرح کنم و آن اینکه در راستای منفعت مردم و کشور کمک کنیم انتظارات درست در کشور منتشر شود، چون بعضا انتظاراتی دامن زده می‌شود که به تغییر رفتار جامعه منجر شده و شاهد برخی رفتارهای هیجانی در بازارهای مختلف هستیم، اما در مجموع تلاش ما این است که پارامترهای ارزی و اقتصادی مانند رشد نقدینگی افزایش صادرات نفت مدیریت ثبت سفارش واردات و کاهش قاچاق کالا شرایط بهتری را برای آینده فراهم کرده که مدیریت بازار ارز را به صورت بهینه انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha