۰ نفر

نام جدید هوش مصنوعی گوگل اعلام شد

۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۶
کد خبر: 823975
نام جدید هوش مصنوعی گوگل اعلام شد

گوگل نام ربات گفتگوگر خود را که تاکنون بارد(Bard) نامیده می‌شد، به نام جمینای(Gemini) تغییر نام داد و برنامه‌ای مبتنی بر سیستم عامل اندروید نیز برای آن منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، همانطور که شرکت مایکروسافت نام ربات گفتگوگر بینگ(Bing) خود را به کوپایلِت(Copilot) تغییر داد تا برند هوش مصنوعی خود را یکپارچه کند، گوگل نیز همین کار را با هوش مصنوعی بارد و دوئت(Duet) انجام داده و این سرویس‌ها اکنون «جمینای» نام گرفته‌اند.

به نقل از انگجت، خبر این تغییر نام در اوایل ماه جاری به بیرون درز کرده بود.

گوگل همچنین یک برنامه اختصاصی اندروید را برای جمینای در کنار نسخه پولی این چت‌بات که قابلیت‌های پیشرفته‌تری دارد، معرفی کرده است.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در یک پست وبلاگی نوشت: بارد بهترین راه برای مردم بوده است تا مستقیماً توانمندترین مدل‌های ما را تجربه کنند. بارد برای انعکاس فناوری پیشرفته در هسته خود، اکنون به سادگی جمینای نامیده می‌شود که به ۴۰ زبان در وب در دسترس است و یک برنامه جدید برای آن در اندروید و همچنین در برنامه گوگل برای iOS می‌آید.

کسانی که برنامه اندروید جمینای را دانلود می‌کنند، در واقع می‌توانند آن را جایگزین دستیار گوگل به عنوان دستیار پیش‌فرض دستگاه خود کنند. بنابراین وقتی دکمه هوم(خانه) را برای مدت طولانی فشار می‌دهید یا کلمه «هی گوگل» را به زبان می‌آورید، تلفن یا تبلت شما می‌تواند به جای دستیار هوشمند گوگل، جمینای را فعال کند. همچنین می‌توانید از تنظیمات این تغییر را ایجاد کنید.

با انجام این کار یک شمایل مکالمه جدید در صفحه نمایش شما فعال می‌شود. همراه با دسترسی سریع به جمینای، روکش پیشنهادات متنی، مانند توانایی ایجاد توضیح برای عکسی که به تازگی گرفته‌اید یا درخواست اطلاعات بیشتر درباره مقاله‌ای که روی صفحه نمایش شماست، ارائه می‌دهد.

همچنین می‌توانید از طریق برنامه جمینای به ویژگی‌های رایج دستیار هوشمند، از برقراری تماس و تنظیم ساعت هشدار گرفته تا کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند دسترسی داشته باشید.

گوگل گفته است که در آینده عملکردهای دستیاری بیشتری را برای جمینای فعال خواهد کرد. این مطمئناً باعث می‌شود که به نظر برسد گوگل دستیار هوشمند خود را به نفع جمینای کنار می‌گذارد.

در مورد سیستم عامل گوشی‌های آیفون(iOS) در حال حاضر برنامه جداگانه‌ای از جمینای وجود نخواهد داشت. در عوض می‌توان از طریق برنامه گوگل با ضربه زدن روی دکمه Gemini به آن دسترسی پیدا کرد.

جمینای از امروز برای اندروید و iOS به زبان انگلیسی در ایالات متحده در دسترس است.

هفته آینده، گوگل شروع به ارائه دسترسی به جمینای با زبان‌های بیشتر شامل ژاپنی و کره‌ای خواهد کرد و همانطور که انتظار می‌رود، جمینای در آینده نزدیک با زبان‌های بیشتری در کشورهای مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، گوگل از طریق برنامه Gemini Advanced دسترسی به آنچه را که بزرگترین و تواناترین مدل هوش مصنوعی خود یعنی Ultra ۱.۰ است، باز می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند این مدل می‌تواند مکالمات طولانی‌تر و عمیق‌تری با قابلیت یادآوری متن از چت‌های قبلی داشته باشد.

گوگل می‌گوید برنامه Gemini Advanced در کارهای بسیار پیچیده‌ای مانند کدنویسی، استدلال منطقی، پیروی از دستورالعمل‌های ظریف و همکاری در پروژه‌های خلاقانه بسیار توانمندتر است.

این برنامه هم‌اکنون به زبان انگلیسی در ۱۵۰ کشور و منطقه در دسترس است و برای دسترسی به آن باید برای طرح جدید Google One AI Premium ثبت نام کنید که ماهانه ۲۰ دلار هزینه اشتراک دارد.

البته این اشتراک همراه با دسترسی به برنامه Gemini Advanced، شامل دسترسی به همه چیز از Google One Premium Plan گرفته تا ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی و VPN است.

مشترکین همچنین می‌توانند در آینده نزدیک از جمینای در برنامه‌هایی مانند Gmail، Docs، Slides و Sheets نیز استفاده کنند که در واقع نمونه‌ای از جایگزینی با هوش مصنوعی Duet است.

نکته قابل توجه این‌که گوگل می‌گوید در هنگام ساخت Gemini Advanced و سایر محصولات هوش مصنوعی به دنبال کاهش نگرانی‌هایی مانند سوگیری و محتوای ناایمن بوده است. این شرکت می‌گوید که قبل از اصلاح مدل با یادگیری تقویتی و تنظیم دقیق، بررسی‌های اعتماد و ایمنی گسترده، از جمله رِد تیمینگ (به معنی آزمایش توسط هکرهای اخلاق‌مدار شخص ثالث) انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha