۱ نفر

مهاجرت ۸۰۰ هزار ایرانی با بحران خشکسالی ؛ مبدا و مقصد مهاجرت‌ ها کجاست؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱:۳۰
کد خبر: 823705
مهاجرت ۸۰۰ هزار ایرانی با بحران خشکسالی ؛ مبدا و مقصد مهاجرت‌ ها کجاست؟

۸۰۰ هزار ایرانی طی ۲ سال اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی از فلات مرکزی ایران به استان‌های شمالی مهاجرت کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، مجید جباری: مهاجرت‌های اقلیمی به‌دلیل تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. فرونشست زمین، گردوغبار و پایین‌آمدن شاخص‌های رفاه زیستی به‌دلیل تغییرات اقلیمی، همچون دسترسی به آب، عواملی هستند که باعث مهاجرت داخلی هموطنان از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به استان‌های شمالی، حاشیه تهران و استان البرز شده است. کم‌آبی و طوفان‌های گردوغبار ناشی از رشد بیابان‌زایی به‌ویژه در فلات مرکزی ایران، مهم‌ترین دلیل مهاجرت مردم شهرها و روستاها از مناطق خشکیده ایران به شهرهای شمالی است.

برهم خوردن توازن شهرهای شمالی

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره گفت:«زندگی مردم وابسته به آب است و معیشت کشاورزان بدون آب آسیب می‌بیند. بیشتر مهاجرت‌های صورت‌گرفته در ۲سال اخیر از روستاها و شهرهای فلات مرکزی به مقصد شهرهای شمالی ایران صورت گرفته است. طی سالیان اخیر، روستاها منبع تولید شهرها بوده‌اند اما شرایط آب و هوایی در کنار عوامل دیگری مثل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تمرکز خدمات در شهرها، روستاها را تبدیل به «خوش‌نشین» کرده و بسیاری از روستاییان مصرف‌کننده شده‌اند.»

داریوش گل‌علیزاده افزود:« باتوجه به اینکه هرمنطقه ظرفیت اکولوژیکی محدودی دارد، بارگذاری بیش از اندازه‌ جمعیت، توازن و تعادل شهرها و روستاهای مقصد مهاجرت را برهم می‌زند که این موضوع، علاوه بر تبعات محیط‌زیستی، پیامدهای اجتماعی هم دارد.»

او ادامه داد:«در حوزه تغییر اقلیم در حال حرکت به سمت یک فروچاله هستیم و اگر سازگاری نداشته باشیم با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، آسیب جدی متوجه کشور خواهد شد. تغییر اقلیم مانند مسائلی همچون آلودگی هوا یک مسئله نیست بلکه یک چالش جدی برای کشور محسوب می‌شود که نیازمند توجه جدی به آن در سیاستگذاری‌های کلان کشور هستیم.راهکار کاهش مهاجرت، توجه و توزیع خدمات بیشتر به شهرها و روستاهای مبدا مهاجرت است. برنامه‌ریزی در این زمینه ضمن توقف مهاجرت، این روند را معکوس می‌کند.

مهاجرت ۸۰۰ هزار ایرانی با بحران خشکسالی ؛ مبدا و مقصد مهاجرت‌ ها کجاست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای محترم وقتی زمین‌های کشاورزی ودرون شهرها چاله چوله شده وترکهای عمیق وخطرناک برداشته وتمام آبهای زیرشان توسط چاه‌های عمیق به مصرف محصولات چرند هندوانه وگوجه فرنگی !!!!! رسیده تازه بفکر برنامه‌ریزی افتاده‌ای؟؟؟؟؟!!!!! برنامه تان بعد بیست هزار سال !!!! بعد مشکل گشا خواهد بود موفق باشید !!!!!!!!!