۰ نفر

مهم؛ اوضاع ۳۳۹ شهر ایران بحرانی شد

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۱۹
کد خبر: 821550
مهم؛ اوضاع ۳۳۹ شهر ایران بحرانی شد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر ۳۳۹ شهر کشور دارای تنش آبی هستند که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

به گزارش اقتصاد آنلاین، به نقل از تسنیم، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه نوزدهمین دوره نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب، در نشستی خبری اظهار داشت: در چهارمین سال خشک پیاپی به سر می‌بریم و ۲۶ استان کشور با بارش‌های زیرنرمال مواجه هستند.

وی افزود: ۴ استان بارش‌های نرمال و تنها یک استان بارش‌های فرانرمال در سال آبی جاری داشته است، در این استان‌ها نیز بارش‌های نقطه‌ای موجب افزایش آمار بارش‌ها شده است.

میزان پیشرفت فیزیکی خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان به ۶۲ درصد رسید.

امینی با بیان اینکه "1984 پروژه برای شهرهای دارای تنش آبی تعریف شده که پیشرف فیزیکی 50درصدی دارند"، گفت: تلاش می‌شود با اجرای این پروژه‌ها، تنش آبی به‌حداقل ممکن برسد.

مهم؛ اوضاع ۳۳۹ شهر ایران بحرانی شدوی ادامه داد: در حال حاضر 339 شهر کشور دارای تنش آبی هستند که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ همچنین 16 استان کشور و 28 شهر در شرایط خاص تأمین آب قرار دارند که برای مدیریت تأمین آب در تمامی این مناطق، برنامه‌ریزی شده است و پروژه‌های فعالی دارند.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تاکید کرد که استخراج آب‌های زیرزمینی بسیار ژرف می‌تواند عواقب خطرناکی برای محیط زیست داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، از تخصیص ۲۶۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه های آبرسانی شهری خبر داد و گفت: تامین آب شرب بهداشتی پایدار در قالب ۹۳ پروژه در سطح کشور از طریق حفر و تجهیز ۳۱۹ حلقه چاه به ظرفیت ۶۴۱۶ لیتر در ثانیه و اجرای ۵۴۸ کیلومتر خطوط انتقال و جمع آوری چاه ها صورت پذیرفت. 

وی همچنین درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه فاضلاب شهری و روستایی برای ایام دهه فجر امسال نیز گفت: جمع آوری و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در قالب ۶۴ پروژه صورت گرفت که عملیات ان شامل اجرای ۴۷ کیلومتر خط انتقال، لوله گذاری شبکه جمع آوری به طول ۵۷۳ کیلومتر می باشد. 

امینی تعداد روستاهایی را که در ایام دهه فجر امسال به آب پایدار دسترسی پیدا می کنند را نیز ۸۴۳ روستا عنوان کرد و گفت: هم در حوزه منابع آب سطحی و هم منابع آب زیرزمینی دچار چالش هستیم و همین امر ضروت بکارگیری از انواع تجهیزات و تاسیسات برای مدیریت آب را دوچندان می کند. 

وی مدیریت آب را جزو مهمترین خدمات کشور به مردم قلمداد کرد و افزود: از مردم نیز درخواست داریم مدیریت مصرف را مدنظر قرار داده تا بتوانیم کمترین میزان تنش آبی را در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم. 

امینی با بیان اینکه از مهر ماه سال جاری کلیه شهرهای کشور مورد رصد قرار گرفته و میزان ناترازی و تنش های موجود مورد بررسی قرار گرفته، اظهار داشت: همه پروژه های اضطراری و رفع تنش برای تابستان سال آینده شناسایی شده و در حال آماده شدن برای گذر از تابستان ۱۴۰۳ با کمترین میزان تنش آبی هستیم. 

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از مشترکین نیز خواست تا با تغییر نگرش در مصرف آب یاری رسان صنعت آب باشند..

امینی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز بیش از ۹۹ درصد در حوزه شهری و ۸۷ درصد در حوزه روستایی آب شرب پایدار تامین شده و در بخش فاضلاب نیز با توجه به اینکه ۳ دهه از آغاز این صنعت می گذرد، ۵۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته اند که این میزان در ۲۶۶ تصفیه خانه در گردش است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در دولت سیزدهم در قالب پروژه های آبرسانی در حال اجرا داریم. در بخش فاضلاب نیز ۷۱ پروژه در دولت سیزدهم برنامه ریزی شد که ۲۷ پروژه از آن تاکنون اجرایی و یا به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین گفت: در حوزه آب شیرین کن ۳.۲ جمعیت کشور به عنوان جامعه هدف مورد توجه قرار گرفت که تاکنون ۱.۴ از آن در قالب ۱۰۵ پروژه به مرحله اجرا رسیده است. 

امینی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ۳۶۴۰ روستا تاکنون آبرسانی شده، به پروژه های در دست اجرا در حوزه جهاد آبرسانی پرداخت و گفت: تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم با یک عقب افتادگی تاریخی در حوزه آب شهر و روستاها مواجه بودیم که طول بیش از ۲ سال و نیم گذشته ۸۷ درصد آبرسانی روستایی صورت گرفته و بنا داریم تا پایان طرح جهاد آبرسانی این رقم را به ۹۲ درصد برسانیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش پایانی اظهارات خود به ضرورت برگزاری نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت:این نمایشگاه یک فرصت مناسب در عرصه ملی برای عرضه توانمندی ها به صورت بی واسطه است و علاقه مندان و فعالان صنعت آب می توانند با آخرین دستاوردها و تولیدات صنعت آب آشنا شوند. 

امینی با بیان اینکه ۱۲۵ شرکت آخرین دستاوردها را در این نمایشگاه عرضه کردند گفت: در صنعت آب لازم است سمت و سویی را طی کنیم که بیشترین بهره وری از منابع آب سطحی و زیرزمینی را داشته باشیم و از طرفی نیز به ضرورت استفاده از پساب فاضلاب و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان توجه ویژه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha