۰ نفر

افزایش ۴۷ درصدی صادرات به پاکستان

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۰۰
کد خبر: 820804
افزایش ۴۷ درصدی صادرات به پاکستان

معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران به پاکستان که هفته گذشته در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد، گفت: در این نمایشگاه ۱۰۳ شرکت توانمند ایرانی محصولات خود را به صورت اختصاصی برای کشور پاکستان به نمایش گذاشتند و بیش از ۱۸۰ شرکت از هیات‌های پذیرشی تجاری از چهار کشور پاکستان، افغانستان، عمان و عراق از این رویداد بازدید به عمل آوردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا کربلایی‌اسماعیلی، معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت گفت: هیات‌های تجاری در سطح عالیرتبه در این نمایشگاه حضور داشتند که رایزن بازرگانی پاکستان نیز در راس هیاتی از این نمایشگاه بازدید کردند. اگرچه انتظار می‌رفت که برگزاری نمایشگاه در چنین منطقه‌ای باید بسیار عالی برگزار شود،  اما کمبود زیرساخت‌های مناسب به وضوح قابل رویت بود. این در حالی است که حضور فعال و پررنگ هیات‌های تجاری و بازدیدکنندگان حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری فضای عمومی برگزاری این نمایشگاه را چشمگیر و قابل‌توجه نمایان کرد.

وی دستاوردهای نمایشگاه را قابل‌قبول و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در هر صورت این نمایشگاه طی چند روز گذشته برگزار شد و خوشبختانه دستاوردهای خوبی را به همراه داشت. البته از لحاظ مسائل سیاسی و منطقه‌ای که با این رویداد همزمان شد؛ باید بگویم که این موضوع جزء پروتکل‌های سیاسی- امنیتی دو کشور است و دغدغه خاصی برای مناسبات تجاری طرفین نبود.

 کربلایی در ادامه افزود: در همین راستا سازمان توسعه تجارت به دنبال تسهیل‌گیری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرکنندگان است که در همین خصوص با دستور ویژه دکتر ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به دنبال اجرای آن هستیم.

وی در ادامه افزود: از مهمترین این برنامه‌ها fta یا تجارت آزاد با کشور پاکستان است که تقریبا در حال نهایی  شدن است و امیدواریم در سالجاری این سند را به امضاء طرفین برسانیم. کربلایی همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین برای هماهنگی بهتر و اجرای برنامه‌های تجاری فی‌مابین به زودی رایزن بازرگانی جمهوری‌اسلامی‌ایران در پاکستان مستقر خواهد.

کربلایی مورد سوم را راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اسلام‌آباد پاکستان عنوان کرد و گفت: قرار است این مرکز که مجوز آن در شهریور ماه صادر شده است؛ در اسفند ماه سالجاری در شهر اسلام‌آباد پاکستان افتتاح و  راه‌اندازی شود.

معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت در ادامه به میزان مبادلات تجاری دو کشور ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: طی ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته صادرات ایران به کشور پاکستان ۴۷درصد افزایش داشته؛ این در حالی است که در مقابل، واردات از کشور پاکستان منفی ۴۵ درصد بوده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: البته در سیاست‌های کلان تجارت بین‌الملل شاید این موضوع قابل‌قبول نباشد که به همین منظور امضاء سند تجارت آزاد می‌تواند این ناترازی‌ها را جبران کند، در همین راستا امیدواریم که سطح تجارت بین دو کشور از مرز ۵ میلیارد دلار نیز فراتر رود.

کربلایی در ادامه با گلایه از نبود زیرساخت‌های لازم در منطقه آزاد چابهار گفت: نمی‌خواهم از دید انتقادی به شرایط میزبانی منطقه آزاد چابهار اشاره کنم، اما اگر قرار است نگاه توسعه‌ای و تجارت در منطقه آزاد چابهار شکل بگیرد؛ قطعا با شرایط فعلی امکانپذیر نیست. در واقع باید به دنبال این باشیم که حداقل‌ نیازهای اساسی برای جذب توریست، تجارت و سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کم‌وکاستی‌هایی به خصوص در حوزه گردشگری در این منطقه مشاهده می‌شود، گفت: متاسفانه منطقه آزاد چابهار طی چندین سال گذشته و حتی در دولت قبلی نیز از زیر ساخت‌های مناسبی برخوردار نبوده است و این معضلات و مشکلات زیربنایی و زیرساختی همچنان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه منطقه‌ چابهار همچون نگین گمشده‌ای در کشور به شمار می‌رود، گفت: ۱۰ سال پیش از منطقه آزاد چابهار بازدید کردم و متاسفانه باید بگویم پس از گذشت ده سال تفاوت چندانی در وضعیت این منطقه مشاهده نمی‌شود.

کربلایی در ادامه به دو نکته مهم و کلیدی در منطقه آزاد چابهار به عنوان نقاط قوت این منطقه اشاره کرد و گفت: بحث کریدور شمال-جنوب از اهمیت ویژه‌ای در بحث ترانزیت برخوردار است که متاسفانه با توجه به رفت و برگشت‌هایی که طی چند سال اخیر در بحث سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار توسط سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشت؛ هنوز این موضوع نهایی نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد که مدیریت در منطقه آزاد چابهار نیاز به تحول و انرژی جدید دارد. در همین راستا آنچه که ما در فضای فعلی و عمومی در این منطقه مشاهده کردیم؛ این است که به نظر می‌رسد استفاده ار نیروهای بومی توانمند تنها راه پیشرفت، توسعه و گردشگری این منطقه خواهد بود که انشاالله در آینده نزدیک به همت مسئولان رده بالای کشور شاهد این مهم نیز خواهیم بود.

کربلایی در ادامه تصریح کرد: ضمن‌ آن که بندر چابهار به واسطه شرایط ژئوپولتیک و استثنایی که وجود دارد؛ می‌تواند به سرعت جایگزین بندر گواتر پاکستان باشد. ناگفته نماند که همسایگان ما همچون افغانستان و حتی کشورهای حوزه  CIS نیز به دنبال آن هستند که این اتفاق مهم زودتر شکل بگیرد که به طور حتم می‌تواند مسیر توسعه و هم‌افزایی تجاری بین کشورهای همسایه را رقم بزند؛ این در حالی است که از لحاظ ارزی و درآمدی هم به طور قطع برای کشور مفید و قابل‌توجه خواهد بود.

معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت در ادامه از مسئولان و مقامات رده بالای کشور و دلسوزان نظام‌جمهوری‌اسلامی خواست تا به دنبال تغییر اساسی مسائل سیستمی در منطقه آزاد چابهار باشند و در ادامه گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که گردشگری و جذب توریست در این منطقه رونق و توسعه یابد و مردم عزیز کشورمان دیگر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای سفرهای خارجی نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه گمشده‌هایی در منطقه چابهار وجود دارد که لازم است به خوبی به مردم معرفی و شناخته شود نیز گفت؛ مطمئنم با دیدن شگفتی‌های طبیعی منطقه چابهار سیل عظیمی از توریست‌های خارجی را در آینده شاهد باشیم که خود می‌تواند در ساختار ارزآوری کشور قابل‌توجه باشد.

وی همچنین گفت: در خصوص مسائل تجاری و اقتصادی نیز امیدواریم با توجه به فرایندها و پتانسیل‌های ذاتی که در این منطقه وجود دارد؛ شاهد رونق و توسعه این منطقه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha