۱ نفر

بزرگ‌ترین هلدینگ‌ پتروشیمی، نوری، در وضعیت مناسب!

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 820726
بزرگ‌ترین هلدینگ‌ پتروشیمی، نوری، در وضعیت مناسب!

نوری با وجود اورهال در پاییز ۱۴۰۲ به سود ۵۸۸۰ ریالی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶۵ درصد افزایش داشته است.  نرخ ماده اولیه و محصولات شرکت همبستگی بالایی با نرخ جهانی نفت و دلار  دارد و هرگونه تغییرات در قیمت نفت و ارز می‌تواند حاشیه سود شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. سهم گزارش ۹ ماهه خوبی داده است و از لحاظ بنیادی و تکنیکال قابل بررسی است.

معرفی نوری

پتروشیمی نوری (برزویه) در استان بوشهر، بندر عسلویه در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد آروماتیک کشور با ظرفیت سالانه ۴.۵ میلیون تن است. آروماتیک‌ها نوعی هیدروکربن‌ هستند که در ساختار خود حداقل یک حلقه آروماتیکی (حلقه بنزنی) دارند.  بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، متازایلین و پارازایلین‌ها از اصلی‌ترین ترکیبات آروماتیک‌ها هستند که به عنوان خوراک در بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این مواد در تولید الیاف مصنوعی، پلاستیک و رزین‌ها، مواد منفجره، شوینده‌ها و رنگ‌ها به کار می‌رود. در کشور ایران پنج شرکت پتروشیمی نوری، اصفهان، بندر امام، بوعلی سینا و تبریز محصولات آروماتیکی تولید می‌کنند.

نوری بزرگترین هلدینگ پتروشیمی:

نوری با بیش از ۵۸ درصد صادرات، درامد ارزی قابل توجهی دارد .

شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس با در اختیار داشتن ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه شناخته می‌شود. این شرکت از نظر تولید، اولین شرکت در ایران و دومین شرکت در خاورمیانه محسوب می‌شود. مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن پارازایلین در سال، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید مواد آروماتیک در جهان است. این شرکت سال ۱۳۹۸ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد نوری پذیرفته شد.

محصولات اصلی شرکت شامل پارازایلین، ارتوزایلین و بنزن و محصولات فرعی آن نیز شامل برش‌های سبک و سنگین، رافینیت، پنتان، گاز مایع و آروماتیک سنگین است که به‌عنوان خوراک‌ در واحدهای الفین استفاده می‌شود. حدود ۴۴ درصد از ظرفیت کل محصولات شرکت، محصولات سنگین است که به‌عنوان خوراک واحدهای پالایشگاهی و سوخت مصرف می‌شود.

نرخ فروش محصولات این شرکت در داخل کشور براساس نرخ‌های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات خارج از کشور مطابق نرخ بازارهای جهانی تعیین می‌شوند.

مواد اولیه:

۹۶ درصد بهای تمام شده مواد مستقیم مصرفی است. میعانات گازی به‌عنوان یکی از خوراک‌های اصلی این شرکت از پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایشگاه گاز پارسیان تامین می‌شود. همچنین بنزین پیرولیز نیز از پتروشیمی جم (الفین دهم) دریافت می‌شود.

از مهم‌ترین ریسک‌های شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییرات نرخ‌ جهانی محصولات

کاهش تخفیفات در نرخ میعانات گازی

تغییرات نرخ دلار

ظرفیت اسمی شرکت:

بزرگ‌ترین هلدینگ‌ پتروشیمی، نوری، در وضعیت مناسب!

سهامداران نوری:

شرکت پتروشیمی خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از جمله مهم ترین سهامدارن نوری می باشند.

بزرگ‌ترین هلدینگ‌ پتروشیمی، نوری، در وضعیت مناسب!

سرمایه شرکت ۹ میلیون میلیون ریال بوده و سال مالی اسفند ۱۴۰۲ رادارد.  قیمت روز سهم ۱۴۹۴۲۰ ریال است و  ۱۳۴۴۷۸۰میلیاردریال ارزش مارکت شرکت است.

نوری و شرکت های زیر مجموعه:

۲۰ درصد از پتروشیمی اروند: این شرکت پتانسیل سودآوری و همچنین درصد تقسیم سود خوبی دارد.

بهره‌برداری از شرکت پتروشیمی هنگام که تولیدکننده اوره و آمونیاک است.

دو سال پیش پتروشیمی هنگام را خرید که واحد آمونیاک آن در مرحله پیش راه اندازی هست. و اگر فاز اول پایان سال یا ابتدای سال اتی به بهره برداری برسد با توجه به پتانسیل بالای صادرات شرکت، سود اوری خوبی خواهد داشت.

طرح اوره طبق توضیحات مجمع شرکت در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

گزارش عملکردخوب شرکت:

شرکت پتروشیمی نوری در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۱۵,۷۶۱ ریال سود شناسایی کرده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است.

نوری طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۴۱,۸۵۱,۴۲۵ میلیون ریال سود شناسایی کرده است.

تحلیل تکنیکال و روند پیش روی سهم:

بزرگ‌ترین هلدینگ‌ پتروشیمی، نوری، در وضعیت مناسب!

نوری در حال تکمیل یک دیامتریک در چند سال اخیر است. در لگ F هستیم و به نظر به زمان بیشتری احتیاج دارد تا تکمیل گردد. دو حد حمایت قوی برای سهم داریم/ محدوده ۱۴۰۰-۱۳۰۰ تومان .  با صرف زمان این الگو تکمیل شده و سپس وارد لگ صعودی G خواهیم شد. در این موج می توان تارگت های ۱۸۵۰۰-۱۸۷۰۰ و سپس ۲۵۰۰ را مهم دانست. فنر سهم در حال جمع شدن است و شکست ۱۵۰۰۰ هدف نزدیک سهم خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha