۰ نفر

دبیر شورایعالی مناطق آزاد؛

چابهار از قدیمی ترین نقاط تجاری دنیاست/ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند

۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 819935
چابهار از قدیمی ترین نقاط تجاری دنیاست/ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند

مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان که شب گذشته در منطقه آزاد چابهار برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز ایران در تجارت بین‌الملل رتبه خوبی در دنیا دارد، گفت: منطقه آزاد چابهار، منطقه تیس و سواحل مکران یکی از قدیمی‌ترین نقاط تجاری دنیا محسوب می‌شود

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت‌الله عبدالملکی بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان یک رویداد مهم برای معرفی توانمندی‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران به فعالان اقتصادی و تجار پاکستانی است.

 عبدالملکی در خصوص میزان  تجارت ایران با پاکستان گفت: میزان تجارت دو کشور ایران و پاکستان ۲.۳ میلیارد یورو در سال بوده که البته رقم بسیار پایینی است.

وی با بیان اینکه کشور پاکستان سالانه ۷۰ میلیارد یور کالا و خدمات مختلف را از کشورهای مختلف وارد می‌کند، افزود: امکان افزایش صادرات ایران به پاکستان به چند برابر فراهم است. 

عبدالملکی با بیان اینکه قیمت تمام شده کالاهای ایرانی به نسبت کالاهای مشابه خارجی بسیار پایین‌تر است، اضافه کرد: عدم‌معرفی این کالاها به تجار و بازرگانان پاکستانی علت پایین بودن صادرات ایران به پاکستان است. 

وی گفت: در سال ۲۰۲۲ میزان تجارت بین‌الملل در دنیا ۲۵ تریلیون دلار بوده که در مقایسه با تولید ناخالص جهانی که ۱۰۰ تریلیون دلار است؛ تقریبا تولید دنیا را تجارت بین‌الملل به خود اختصاص داده است. 

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ در ایران مجموع تجارت به تولید ناخالص داخلی ۳۸ درصد بوده که از مقیاس جهانی بالاتر است. 

عبدالملکی با بیان اینکه اقتصاد ایران از میانگین اقتصادی جهانی جلوتر است، گفت: این یکی از نشانه‌های این است که علیرغم تحریم‌های اقتصادی ۱۰ سال آمریکا، ایران در تجارت جهان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. 

وی تاکید کرد: حدود ۱۸ میلیارد یورو مجموع صادرات سالانه مناطق آزاد ایران بوده است و بیش از ۸۰ درصد ترانزیت  ایران از طریق مناطق آزاد انجام شده است. بر همین اساس همیشه عنوان کردیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: یک هزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو که این بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل ۳ بخش هستند. بخش اول مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی هر کدام از این پروژه‌ها است. بخش دوم زمین و زیرساخت‌های موردنیاز برای هر کدام از این هزار بسته ارائه شده و بخش سوم مجوز سرمایه‌گذاری هر کدام از این پروژه‌ها صادر شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۷۲۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۶ میلیارد دلار تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ثبت شده است، اظهار داشت: ۱۵ درصد این تقاضاها خارجی و ۸۵ درصد توسط سرمایه‌گذاران ایرانی است و در حال تبدیل به قرارداد هستند و تعداد زیادی نیز کار ساخت‌وساز را شروع کرده‌اند و این تقاضا برای سرمایه‌گذاری ۶ برابر نسبت به سال گذشته است. 

وی در پایان اظهار کرد: از همه سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی دعوت می‌کنیم با مشاهده این بسته‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این مناطق اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha