۰ نفر

موج جدید اخراج کارمندان از شرکت‌ها

۲۵ دی ۱۴۰۲، ۰:۱۲
کد خبر: 819549
موج جدید اخراج کارمندان از شرکت‌ها

از آمازون گرفته تا بلک راک، شرکت‌های بزرگ در اولین ماه سال جاری اقدام به اخراج کارمندان خود کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اکوایران، شرکت‌­هایی چون آمازون، زیراکس، گوگل و بلک راک این ماه اعلام کرده‌­اند قصد دارند نیروهای خود را کاهش دهند. برخی از شرکت‌­هایی که اکنون درحال تعدیل نیروهای خود هستند در طول سال گذشته اخراج­‌های گسترده‌­ای را انجام داده­‌اند. از آن زمان، هم تورم و هم انتظارات برای وقوع یک رکود اقتصادی کاهش یافته است.

اما چیزی که تغییر نکرده است این است که تمرکز شرکت‌­های آمریکایی بر کارایی و تعهد برای انجام کارهای بیشتر با نیروی کم‌تر افزایش یافته است.

در پیام­‌های اعلام این اخراج­ها، بسیاری از مدیران بر لزوم کوچک‌تر شدن شرکت‌­ها تاکید داشته‌­اند. آمازون این ماه اعلام کرد که با هدف کاهش در هزینه‌­ها صدها شغل را در استودیوی فیلم و تلویزیون خود حذف خواهد کرد.

اما مدیران اجرایی و تحلیلگران معتقدند که فراتر از انقباض بودجه که اغلب در ابتدای سال رخ می‌دهد، به‌نظر می­‌رسد کار اخراج­ نیروها به پایان نرسیده است. در واقع، ظهور هوش مصنوعی این روند را تسریع کرده است، چراکه این فناوری قادر است بیشتر وظایف کارمندان را انجام دهند و از سوی دیگر شرکت‌­ها درحال انتقال منابع خود به سمت توسعه این فناوری هستند. از سوی دیگر، شرکت‌­ها در تصمیم خود برای استخدام‌­های گسترده در اوایل همه‌­گیری کرونا تجدیدنظر کرده­‌اند به طوری که برخی از آنها معتقدند شرکت­ها در گسترش تیم‌­های خود زیاده روی کرده‌­اند.

با بسیاری از مقیاس‌­ها، بازار کار همچنان قوی است. اقتصاد آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به پیش از همه‌­گیری کرونا اشتغال ایجاد می­‌کند و نرخ بیکاری پایین است. بسیاری شرکت­‌ها نیز پس از تلاش بسیار برای پیدا کردن و استخدام نیروها، تمایلی برای اخراج آنها ندارند.

با این وجود، بازار درحال کم رونق شدن است. کمپین افزایش نرخ‌­های بهره فدرال رزرو، هزینه­‌های استقراض را افزایش داده است و سبب شده کسب ­وکارها از برنامه‌­های توسعه‌­ای خود عقب بکشند. از طرفی، پس انداز خانوارها که در سال­های اخیر هزینه­ کرد را تقویت می­‌کرد تحلیل رفته است، و افراد بیشتری به سمت جستجوی شغل سوق داده است. کارفرمایان اما سرعت استخدام‌­ها را کاهش داده­‌اند و افزایش دستمزدهای کم‌تری می‌دهند. جهش شغلی که اوایل همه ­گیری کرونا به سرعت دیوانه­‌واری رسیده بود آرام شده است.

از منظر یک اقتصاددان ارشد که با وال استریت ژورنال گفتگو کرده است، اکنون بازار خرید استعدادهاست؛ شرکت‌­های بزرگ حوزه تکنولوژی دریافته­‌اند که بازار استعدادها نسبت به یکسال قبل تغییر بسیاری کرده است و دیگر قرار نیست برای آنها تلاش زیادی انجام دهند.

همزمان با سرمایه گذاری شرکت­ها در هوش مصنوعی، آنها به دنبال کارایی در جاهای دیگری هستند. افزایش در نرخ‌­های بهره، ریسک کردن را گران‌تر کرده است، بنابراین بخشی از این اخراج­‌ها برای تخصیص مجدد منابع به روشی هدفمندتر صورت می­‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    تو ایران کار فراوونه با دست مزد زیاد ، خوش به حالمون که ایرانی شدیم خ.........