۴ نفر

هشدار مهم؛ خشکسالی شدید در راه است

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۹:۴۹
کد خبر: 818032
هشدار مهم؛ خشکسالی شدید در راه است

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به کم‌بارشی شدید در آمریکا و کانادا طی پاییز امسال نسبت به تشدید تنش آبی در فلات مرکزی و شرق کشور هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تشریح ﺗﺤلیل سازمان هواشناسی از ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﺎﺭﺵ ﻭ ﺩﻣﺎی ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﻴﺰ امسال، یادآور شد: اکثر ﺍﺳﺘﺎن‌های ﮐﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺎه‌های ﭘﺎﯾﻴﺰ ﺳﺎﻝ ﺟﺎﺭی‪  گرم‌تر ﻭ خشک‌تر ﺍﺯ ﻧﺮﻣﺎﻝ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﯽﻫنجاری ﺷﺪﯾﺪ ﺩﻣﺎ ﺑﺎ ﺩﻣﺎی ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ‫ﻧﺮﻣﺎﻝ ﻃﯽ آﺑﺎﻥ ﻭ آﺫﺭماه امسال ثبت شد.

وی ادامه داد: ﻃﯽ آﺫﺭ ﻣﺎه بی هنجاری ﻣﺜﺒﺖ ﺷﺪﯾﺪ ﻭ ﮐﻢ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺩﻣﺎ ﺩﺭ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺮﺩﺳﻴﺮ ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺗﺎ ﻣﺮﮐﺰ ﮐﺸﻮﺭ ‫ﺣﺎﮐﻢ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺮﻣﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﮐﻮﺭﺩ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﺎﻧﺪ.

وی افزود:‌در ماه گذشته ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺳﺘﺎن‌های ﮐﺸور به‌جز هرمزگان امواج گرمای بین ۵ تا ۲۰ روز را تجربه کردند و بیشترین گرمایش نسبت به نرمال در استان‌های سردسیر عرض‌های شمالی کشور بین ۷ تا ۱۵ درجه سلسیوس روی داد. بالاترین رکود بی‌هنجاری دما مثبت آذرماه در ایستگاه پارس‌آباد استان اردبیل با اختلاف مثبت ۱۹.۷ درجه سلسیوس و بیشینه دما ۳۰.۳ درجه از ۱ تا ۶ آذرماه امسال ثبت شد.

وی با یادآوری این‌که ماه گذشته در ۳۳ سال اخیر دومین آذر گرم بود و اختلاف بسیار جزیی با گرم‌ترین آذر در سال ۷۷ دارد، اضافه کرد:‌در آبان‌ماه امسال نیز با بی‌هنجاری مثبت شدید دما به‌عنوان گرم‌ترین آبان تاریخ مشاهدات ۳۳ ساله به ثبت رسید و رتبه اول گرم‌ترین آبان دارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: بی‌هنجاری شدید و افزایش دما نسبت به نرمال نه در تنها در ایران بلکه خاورمیانه،‌ شرق مدیترانه و شمال آفریقا حاکم بوده است. وجود هوای نابهنجار بسیار گرم‌تر از نرمال در شمال آفریقا تا شرق مدیترانه و خاورمیانه طی ماه‌های نوامبر و دسامبر باعث عدم تقویت و گذر سامانه‌های باران‌زا معمولی پاییزی از شرق مدیترانه به منطقه خاورمیانه و ایران شد.

وظیفه تاکید کرد: چنین وضعیتی منجر به کاهش شدید بارش‌ها در کشور طی آذرماه امسال و ۱۵ روز اول دیماه سال جاری شده است، به‌طوری‌که بارش تجمعی میانگین آذرماه ۷۵ درصد کمتر از نرمال بوده است. این در حالی است که ابتدای مهر تا پایان آبان‌ماه بارش‌ دریافتی در حد نرمال قرار داشت.

به گفته وی، در ماه‌های نوامبر و دسامبر اکثر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و بخش‌هایی از جنوب اروپا شامل ایتالیا و اسپانیا، کشورهای مکزیک، بخش‌های وسیعی در غرب آمریکا و کانادا در آمریکای شمالی با کم‌بارشی متوسط تا شدید باران یا برف مواجه شدند.

وی با یادآوری این‌که در مدت یاد شده جنوب غرب، جنوب و مرکز شرق آسیا خشک‌تر از معمول بود،‌اظهار کرد: در پاییز قاره آسیا گرم‌ترین نوامبر تاریخ خود را ثبت کرد، ضمن این‌که در ماه‌های پاییز ۲۰۲۳ میلادی رکورد بی‌هنجاری مثبت دما و گرم‌ترین سال زمین ثبت شد. همچنین خشکسالی در بخش‌هایی از روسیه، شمال چین، جنوب غرب آسیا و هند در بازهای زمانی ۲ تا ۷۲ ماهه وجود داشته است. به‌ویژه خشکسالی در جنوب غرب آسیا و از جمله ایران در زمان‌های ۹ تا ۴۸ماهه در وضعیت نامطلوبی دیده می شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر گرمای مداوم و گسترده و کاهش بارندگی‌ها طی چند ماه اخیر،‌عملکرد تبخیر و تعرق را در بسیاری از مناطق آسیا به‌ویژه روسیه، چین،‌ خاورمیانه، شامل ایران و آسیای مرکزی را افزایش داده و عامل مهمی در کاهش آب دریاچه‌ها و ذخیره سدها در دوره خشکسالی است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان "در ادامه فصل زمستان بارندگی‌ها با احتمال قوی در حد نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است" افزود: با تداوم نسبی هوای گرم احتمال کاهش بارش برف زمستانی یا ذوب بیشتر برف در فصول گرم سال آتی، چالش تامین آب جدی‌تر می‌شود. در این صورت و با توجه به کمبودهای جدی فعلی آب ناشی از کم‌بارشی سال‌جاری و ۳ سال اخیر، پتانسیل تشدید تنش آبی به‌خصوص در حوضه‌های مرتبط با فلات مرکزی و شرق کشور افزایش می‌یابد.

وظیفه تاکید کرد: بنابراین لازم است نسبت به اتخاذ رویکردهای سختگیرانه در مدیریت منابع آب مانند منع کشت بهاره در مناطق کم‌آب در نظر گرفته شود.

هشدار مهم؛ خشکسالی شدید در راه استهشدار مهم؛ خشکسالی شدید در راه است

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    ال بنیو ایران میگیره خشکسالی رفع میشه مردم گندم کاشتن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    باسوزاندن شرکتهای کربنات ودکلهای چینیوووووووودزدیدن ابرهاچرا۱۰سال قبل اینطورنبوددرکارخداهم دزدی کردنندلعنتیهای زمان
  • حامد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    پس چرا در عربستان بیشتر از حد نرمال سالانه بارش برف و باران داریم .
  • ناشناس DE ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    بایدباترکیه جون جونی شدوازسدهایشان اب گرفت البته ممکنه اوناتواب غرق بشن برعکس ما.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    لطفا از وضعیت ایران هم بگویید
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    لطفاابرهای دزدیده شده رابرگردانیدباشرکتهای خصوصی ابرسوزانهادردهه ۸۰ به قبل همیشه باران داشتیم سراسرایران ماننددریاچهاکه خشک کردیدومنابع طبیعی خدارابادستگاهاویران کردنند
  • میهمان IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    1 0
    نماز باران بخوانید ، اگر ایمان و اعتقاد دارید !!!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    هر هشدار = افزایش 30 درصدی قیمت زمین های شمال
  • امیر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    علت بی بارشی در ایران ایران خودرو و سایپا هست ، این همه دود و مازوت و آثار آن در لایه اتمسفر علت اصلی است
  • دروغگو IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    هواشناسی رامنحل کنیدوبودجه انراصرف امورخیریه کنید