۰ نفر

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبر: 817422
با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

از ابتدای انقلاب تا به امروز ۸ نفر بر کرسی ریاست جمهوری ایران تکیه زده اند. هرکدام از این روسا در زمان خدمت چه خودرویی سوار میشدند؟

اقتصادآنلاین - محمدرضا جعفری؛ از زمان پیروزی انقلاب، روسای جمهور ایران از خودروهای تشریفاتی مختلفی استفاده کرده‌اند. این خودروها معمولاً از برندهای مطرح بین‌المللی مانند مرسدس بنز، بی‌ام‌و و تویوتا بوده‌اند. قیمت خودروهای تشریفاتی روسای جمهور ایران معمولاً در دسترس عموم قرار ندارد. با این حال، می‌توان با توجه به قیمت خودروهای مشابه در بازار جهانی، تخمین زد که قیمت این خودروها در حدود چند میلیون دلار باشد. برای مثال، قیمت مرسدس بنز S600 Pullman در بازار جهانی حدود ۵۰۰ هزار دلار است. قیمت تویوتا Century نیز در حدود ۳۰۰ هزار دلار است. البته، باید توجه داشت که این قیمت‌ها فقط برای خود خودرو هستند و هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌های گمرکی، بیمه و نگهداری نیز باید به آن اضافه شود.

خودروی ابوالحسن بنی صدر/ در خانه منافقین

از نحوه رفت و آمد اولین رئیس جمهور ایران بعد از انقلاب اطلاعات موثقی در دست نیست. اما اخباری وجود دارد که او خودرویی ضد گلوله را به سران منافقین اهدا کرده بود. صبح روز 19 بهمن 1360، نیروهای ضربت دادستانی و کمیته انقلاب اسلامی مرکز، با همراهی نیروهای واحد اطلاعات سپاه، مقر اصلی مرکزیت منافقین را در محله زعفرانیه تهران محاصره کردند. این عملیات پس از چند ماه کار اطلاعاتی پیچیده و دشوار انجام شد. در این خانه، موسی خیابانی، رئیس سازمان مجاهدین خلق در داخل کشور، به همراه حدود 20 نفر از کادرهای اصلی منافقین حضور داشتند. پس از چند ساعت درگیری سنگین و تبادل آتش بی‌وقفه، همه ساکنان این خانه، به جز یک کودک، کشته شدند. موسی خیابانی در حالی که قصد داشت با یک خودروی پژوی 504 ضدگلوله، اهدایی بنی صدر به مرکزیت سازمان، از مهلکه بگریزد، هدف گلوله نیروهای انقلاب قرار گرفت و کشته شد.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودروی محمدعلی رجایی/ چرا ضد گلوله؟

محمدعلی رجایی در دورانی که وزیر آموزش و پرورش بود، همه جا با هیلمن و ژیان رفت و آمد میکرد و میگفت: «من دوست دارم به ژیان سوار شوم نه این ماشین‌های تشریفات.» اما بهزاد نبوی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی در مصاحبه به شرق میگوید که چرا رئیس جمهور وقت بالاخره تصمیم گرفت خودرو ضدگلوله و آژیردار سوار شود: «همان شهید رجایی هم که با هیلمن دنبالش می‌رفتم بعد از مدتی به این نتیجه رسید یک ماشین آژیردار برای خودش بگیرد. استدلالش هم که صحیح به نظر می‌رسید این بود که وقتی مثلا می‌خواهم پیش امام بروم و نیم‌ساعت بیشتر وقت ندارم، دو ساعت در ترافیک می‌مانم باید وسیله‌ای داشته باشم که بتوانم به سرعت خودم را برسانم. یا می‌گفت بنا دارم به یک جلسه فوری و مهم بروم، باید بتوانم خودم را به‌موقع برسانم و به این ترتیب حتی شهید رجایی هم سوار اتومبیل همراه با راننده شد. همه ماهایی که با اتوبوس به محل کارمان می‌رفتیم بعد از شروع ترورهای منافقین اتومبیل ضدگلوله و محافظ گرفتیم، شهید رجایی هم با ضدگلوله رفت‌وآمد می‌کرد، محافظ و پس‌رو و پیش‌رو داشت.»

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شویدبا خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودروی مقام معظم رهبری/ یک خودروی 30 ساله

سال 91 رهبری با یک خودروی BMW به اجلاس سران غیرمتعهدها رفت که حسابی جنجالی شد. اما مشخص شد این خودرو مربوط به پروتکل تشریفاتی اجلاس است و خودروی شخصی ایشان نیست.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شویدبا خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

مدل خودروی تشریفات مقام معظم رهبری، مربوط به دهه ۱۹۷۰ بوده که چند سال پیش به دلیل مستهلک شدن آن را تعویض کردند و مدت‌هاست که خودروی مدل سال ۱۹۹۰ (یعنی ۳۰ سال پیش) را در اختیار دارند. همچنین عکسی هم از خودروی ایشان در دوران تبعید وجود دارد.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودروی هاشمی رفسنجانی/ وفادار به بنز

هاشمی رفسنجانی از سال‌های اول انقلاب سوار بنز سرمه‌ای قدیمی خود می‌شد. مرسدس بنز آبی رنگ اکبر هاشمی رفسنجانی زمانی به سوژه داغ  رسانه‌ها تبدیل شد که سال 92 در آخرین دقایق باقی مانده از مهلت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، این مرسدس بنز آبی رنگ، هاشمی رفسنجانی را به خیابان فاطمی برد تا هاشمی رسما نامزد انتخابات شود. مرسدس بنز W۱۲۶، گونه‌ای از کلاس S. مرسدس بنز است که از دسامبر سال ۱۹۷۹ تا آپریل ۱۹۹۳ به طور همزمان در آلمان و آفریقای جنوبی در دو گونه سدان و کوپه تولید شده است. گونه سدان این خودرو دارای دومدل اتاق Long و Standard بوده است. این خودرو دارای سیستم انتقال نیرو در عقب (دیفرانسیل عقب) بوده و از ۳ مدل جعبه دنده ۴ سرعته خودکار و ۴ سرعته و ۵ سرعته دستی بهره گرفته است.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شویدبا خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

اما هاشمی همیشه سوار بر بنز محبوبش نبود و در روزهای پایانی زندگی اش برای حضور در مراسم مختلف از بنز مدل E۲۸۰ استفاده می‌کرد.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودروی محمد خاتمی/ اصلاحات با بنز آمد

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

از خودروی محمد خاتمی، در زمان ریاست جمهوری اطلاعاتی در دست نیست اما رهبر اصلاحات سال 97 با یک خودروی KIA در مراسم ترحیم پدر مصطفی تاج زاده شرکت کرد.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودروی محمود احمدی نژاد / ساده زیستی با هل دادن ماشین

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

محمود احمدی نژاد که 8 سال ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت، علاقه شدیدی به ساده زیستی نمایشی داشت و تا میتوانست با لباس های ساده و به دور از تجمل ظاهر میشد. روزنامه ایران خاطره ای جالب درباره خودروهای تشریفاتی احمدی نژاد نوشته است: روزهای اولی که احمدی‌نژاد به پاستور آمده بود قبول نمی‌کرد سوار ماشین‌های زرهی متعلق به رؤسای جمهور سابق شود و آن‌ها را تشریفاتی و تجملاتی می‌دانست. تیم حفاظت دکتر هم تأکید ویژه‌ای داشتند که رئیس‌جمهور فقط باید با ماشین زرهی (به معنای ماشین ضد گلوله و ضد انفجار) رفت و آمد کند. دائماً این موضوع از سوی تیم حفاظت تأکید می‌شد و رئیس‌جمهور هم به علت گران‌قیمت بودن ماشین‌های موجود از این موضوع سر باز می‌زد. تا این‌که بچه‌های دفتر به کمک تیم حفاظت با بررسی تمامی ماشین‌های زرهی متعلق به نهاد ریاست جمهوری متوجه شدند یک دستگاه «بی‌ام و» قدیمی متعلق به دوران ابتدای انقلاب وجود دارد که نخست‌وزیر با آن رفت و آمد می‌کرده و البته در آن زمان ماشین خوبی بوده اما برای حالا فوق‌العاده قدیمی است. آن‌ها فکر کردند شاید بتوان رئیس‌جمهور را راضی کرد تا سوار آن شود تا دغدغه‌های تیم حفاظت کم شود. بالاخره دکتر راضی شد، سوار این «بی‌ام و» فوق‌العاده قدیمی و رنگ و رو رفته شود و با آن رفت و آمد کند. اما این «بی‌ام و» هم ماجراهای خاص خود را داشت. یک بار که رئیس‌جمهور با همین ماشین به خانه پدرو مادرش رفته بود تا آن‌ها را ببیند، «بی‌ام و» در مسیر بازگشت خاموش شد. از آنجا که سایر ماشین‌های همراه دکتر زرهی محسوب نمی‌شدند تیم حفاظت اجازه نمی‌داد رئیس‌جمهور سوار ماشین دیگری شود. در نتیجه بچه‌ها دست به کار شدند و تلاش کردند با هل دادن ماشین رئیس‌جمهور آن را روشن کنند. آخر سر هم با کلی مصیبت و زحمت، ماشین روشن شد و دکتر را تا پاستور رساند! بعدها تیم حفاظت چند ماشین عادی در نهاد را زرهی کرد تا برای رفت و آمد رئیس‌جمهور مورد استفاده قرار بگیرند. دکتر تا آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش هیچ‌گاه سوار بنز یا سایر ماشین‌های گرانقیمت تشریفات نشد».

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

از دیگر حاشیه های خودروهای احمدی نژاد، به مزایده گذاشتن خودروی شخصی است. اسفندماه سال ۸۹ رسانه‌های مختلف داخلی و خارحی خبر دادند که یک ایرانی با پرداخت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خودروی شخصی محمود احمدی‌نژاد را که به منظور تأمین مسکن معلولان به مزایده گذاشته شده بود را خرید. اما چند سال بعد عکس هایی از این خودرو منتشر شد که در پارکینگ بهزیستی خاک میخورد. این پژو ۵۰۴ سفید که متعلق به محمود احمدی نژاد بود، در زمان ریاست جمهوری وی برای ساخت مسکن برای معلولان به مزایده گذاشته شد که حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. اما مسئولان بهزیستی می‌گویند این خودرو بدون اینکه آورده‌ای برای معلولان داشته باشد، گوشه پارکینگ بهزیستی خاک می‌خورد.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودرو حسن روحانی/ پایان شایعات

حسن روحانی به تشریفات علاقه داشت و سعی میکرد در حد امکان آداب دیپلماتیک ریاست جمهوری را به جای بیاورد. در عکس های منتشرشده، رئیس جمهور با خودروی پژو 607 مشکی دیده شد. پژو ۶۰۷ از نوع خودروهای اکسکیوتیو ساخت شرکت خودرو سازی پژو فرانسه می باشد. این خودرو از سپتامبر سال ۱۹۹۹ تا ژوئن سال ۲۰۱۰ توسط این شرکت ساخته می شده است.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

اما چند سال پیش برخی از سایت‌ها با انتشار تصویر خودروی رئیس‌جمهور در بازدید از گروه مپنا، اطلاعات نادرستی درباره این خودرو منتشر کرده‌اند. این خودرو متعلق به تیم محافظین رئیس‌جمهور است و به اصطلاح فنی، تیم پیشرو نامیده می‌شود. وظیفه این تیم، حرکت جلوتر از خودروی ویژه رئیس‌جمهور و بررسی مسیر برای اطمینان از امنیت آن است. خودروی تیم پیشرو معمولاً یک خودروی شاسی‌بلند است که از تجهیزات امنیتی مناسبی برخوردار است. این خودرو باید بتواند در برابر حملات انفجاری مقاومت کند و همچنین چابک باشد تا در صورت بروز خطر، بتواند به سرعت از مسیر منحرف شود. این خودرو یک خودروی شاسی‌بلند است که از تجهیزات امنیتی مناسبی برخوردار است، اما ضدگلوله نیست و نمی‌تواند در برابر هر شلیک گلوله زره‌پوش مقاومت کند.

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

خودرو ابراهیم رئیسی/ ژاپنی سوار

با خودروهای تشریفات ریاست جمهوری ایران آشنا شوید

۲۸ خرداد امسال، ابراهیم رئیسی، برای تقدیم لایحه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی، با یک دستگاه تیانا سفید راهی بهارستان شد. این خودرو بلافاصله توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و بسیاری از افراد در اینترنت به دنبال قیمت آن گشتند. تیانا، یک سدان خانوادگی ژاپنی است که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت نیسان معرفی شد. این خودرو با امکانات رفاهی و ایمنی بالا، طراحی زیبا و قیمت مناسب، توانست به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در ایران تبدیل شود. تیانا در سال ۹۲ توسط شرکت پارس‌خودرو در ایران مونتاژ شد و تا سال ۹۷ ادامه داشت. در آن زمان، قیمت تیانا صفرکیلومتر حدود ۱۳۵ میلیون تومان بود.

با پایان مونتاژ تیانا در ایران، این خودرو به سرعت از بازار خارج شد و به یک خودروی لوکس تبدیل شد. امروزه، تیانا صفرکیلومتر در بازار ایران وجود ندارد و تنها نمونه‌های دست‌دوم آن با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد. قیمت تیانا در بازار جهانی نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است. قیمت پایه این خودرو در حال حاضر حدود ۲۵ هزار دلار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Hamid IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    اخه حماقت تا کجا ریس جمهور ابرو و پرستیژ ایران عزیزه ندادن برا خودتون که ندادن وقتی منتخب یه کشوری باید بعضی مسایل رو رعایت کنی نمیخواستی سوار بشی ریس جمهور نمیشدی
  • @Babak IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    یادمه اوائل انقلاب همین مسئولین بنز و بی ام و سوار شعار مدادن ک ما انقلاب کردیم ک مسئولین کشور پاترول سوار نشن و همرنگ مردم باشن. چقدرم ک همرنگ بودن