۰ نفر

روند نزولی بازار سهام در زمستان؛

بورس تا کجا پایین می‌آید؟

۷ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۲۵
کد خبر: 816426
بورس تا کجا پایین می‌آید؟

بازار سهام در زمستان روند نزولی به خود گرفته است؛ هرچند شتاب این کاهش چندان بالا نیست اما نگرانی برای از دست دادن سطح حمایتی شاخص تشدید شده است. در این شرایط محتمل ترین سناریو در پیش بینی بورس چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جهان صنعت نیوز،  بازار سهام بعد از گذراندن ماه هیجان‌انگیز در آذر با یک روند حرکتی معکوس مواجه شد. همانگونه که گزارش‌های پیش بینی بورس قبلی اشاره شده بود، نمی‌توان انتظار داشت که بازار سهام با همان مولفه آذر به روند صعودی ادامه دهد. در این شرایط شروع دی‌ماه برای بورس چندان خوش یمن نبود و به صورت متوالی روزهای منفی در تابلوی بازار به ثبت رسید.

آنچه عمدتا در آذرماه باعث مثبت‌های پیاپی‌ شده بود، موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بود که همانگونه که در گزارش‌های قبلی پیش بینی بورس اشاره شده بود بعد از کمرنگ و تخلیه شدن اثر مثبت آن، بازار سهام به شرایط قبلی خود بازگشت. به‌ویژه آنکه هنوز فضای نااطمینانی و ریسک‌های سیستماتیک اقتصادی و سیاسی از سر بازار رفع نشده و در همین روزهای اخیر تنش‌های منطقه‌ای مجددا پالس‌های منفی را به بازار مخابره کرد.

خوش‌بینانه ترین سناریو برای پیش بینی بورس
به اعتقاد کارشناسان در مقطع کنونی که بازار سهام و پیش بینی بورس تحت‌ تاثیر متغیرهای اثرگذار داخلی و خارجی با غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ترین حالت ممکن مواجه است، حفظ کانال دو میلیون واحد به یکی از ترس‌های سهامداران مبدل شده است.

 بنابراین شاید منطقی‌ترین حالتی که بتوان برای پیش بینی بورس انتظار داشت، حرکت کم‌افت‌واخیز شاخص‌های سهامی است. P/E بازار سهام همچنان نسبت به ارزش ذاتی خود چندان پیشروی نکرده که بتواند نکته مثبتی برای سرمایه‌گذاران محسوب شود، اما با توجه به وضعیت مبهم متغیرهای اثرگذار این گزینه نیز مزید بر علت شده است.

در نقطه مقابل باید در نظر داشت که بازار سهام در وضعیتی به‌سر می‌برد که می‌توان انتظار رشد را برای آن نیز متصور بود. بنابراین اگر یک خبر مثبت به بازار تزریق شود، پول به بورس ورود پیدا می‌کند. این اتفاق اگرچه می‌تواند بازار سهام را در کوتاه‌مدت با رونق همراه کند، اما در عمل سبب ایجاد انگیزه برای سهامداران خرد خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه بازارهای رقیب، یعنی ارز و طلا نیز در وضعیت متعادلی برای جذب نقدینگی نیستند و اوضاع قیمت‌های جهانی هم بر وفق مراد بورس‌بازان نمی‌چرخد. در این میان به نظر می‌رسد اصلی‌ترین متغیر دلار باشد.

توقف و سکون قیمت دلار در هفته‌های اخیر احتمالا موثرترین عامل در منفی‌های اخیر بازار بوده است. بنابراین می‌توان گفت تثبیت غیرواقعی دلار مهم‌ترین نقش را در وضعیت فعلی داشته است.

گفت‌وگو با دو کارشناس بورسی به دلایل ریزش‌های اخیر بورس پرداخته است.

بازار سهام درگیر تصمیمات اشتباه
فردین آقابزرگی، کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به‌طور طبیعی اقتصاد و بازار سهام تحت ‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک قرار می‌گیرند؛ از جمله تحرکاتی که اخیرا در سوریه افتاد که تقریبا مشابه ترور سردار سلیمانی را در هفته جاری شاهد بودیم.

او ادامه داد: طبیعتا کشمش‌ها و تهدیدهایی که طرفین نسبت به هم دارند، آثار خود را بر بازار سهام نشان می‌دهد. در سال ۹۸ شاخص کل  بورس حدود ۳۰۰ هزار واحد بود ولی به مرور زمان شاهد رشد بازار سهام بودیم. در حال حاضر هم نکات و کاستی‌هایی که ناشی از تصمیمات اقتصادی ناصحیح از سوی دولت و مماشات کردن سازمان بورس با احکام دولت و عدم‌مقابله با تصمیمات غیرکارشناسی است، بر این وضعیت تاثیرگذار است. چرا که سازمان بورس به عنوان متولی حفظ حقوق سهام‌داران شناخته می‌شود. اما با برخی تصمیمات به نوعی مماشات می‌کند.

آقابزرگی اضافه کرد: این نکات تاثیر بیشتری از مسائل برون‌مرزی دارد. عملا در داخل خودمان، خودمان را تحریم می‌کنیم و سازمان بورس به جای حمایت از سهام‌داران خرد به‌صورت یک‌سویه سهامداران را ساکت می‌کند.

پیش بینی بورس با چاشنی دلار
پیام الیاس‌کردی دیگر کارشناس ارشد بازار سرمایه در همین ارتباط می‌گوید: اکثر کارشناسان  و گزارش‌های پیش بینی بورس معتقد بودند که بازار سهام در دی‌ماه می‌تواند خوب عمل کند. اما نکته‌ای که خیلی به آن توجه نشد مچ بودن بازار با وضعیت قیمت دلار است. این مچ بودن در آینده نه‌چندان دور در بازار تبدیل به یک رابطه تنگاتنگ می‌شود و حتی این رابطه آنقدر پیش خواهد رفت که روزهایی که دلار شرایط صعودی به خود بگیرد بازار سهام مثبت می‌شود و روزهایی که شرایط نزولی داشته باشد، بازار نزولی می‌شود.

 او ادامه داد: بازار بعد از اتفاقی که در انتهای سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اردیبهشت‌ماه افتاد، خودش را با قیمت دلار مچ کرد. بعد از آن تقریبا هیچ‌گونه فرازی را در بازار سهام نمی‌دیدیم و اغلب یک شرایط نزولی وجود داشت تا اینکه به خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها رسیدیم. این خبر باعث پمپ کردن بورس به سمت بالا شد، اما وقتی دیگر اثر این خبر از بین رفت، بازار سهام در جای خود جاخوش کرد؛ یعنی در یک کانال دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار واحد جایی است که شاخص کل بورس به یک حالت خلا و بی‌وزنی رسیده است.

الیاس‌کردی تاکید کرد: اگر خبر تجدید ارزیابی ادامه‌دار باشد، می‌تواند به سطح بالاتر برساند، ولی اگر خبر تجدید ارزیابی خوب نباشد، می‌توان پیش بینی بورس را اینگونه در نظر گرفت که بازار سهام تا حدودی پایین می‌آید. اصلی‌ترین فاکتوری پیش بینی بورس، قیمت دلار است. قمیت دلار جهت اصلی بازار سهام را تعیین می‌کند. این در حالی است که خبرهای خوب و بد تنها پالس‌های مثبت و منفی را در بازار ما نمایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    اقای الیاس هنوز بورس دلار ۲۰ هزار تومان‌پس نگرفته ک داری دم بورس و با افزایش دلار گره میزنی یعنی واقعا سال پیش تو بازار نبودی ؟ یعنی واقعا امار و قیمتها وشاخص و نداری ؟ دلار شد ۵۰ تومان ب بازار می گفتن با تاخیر بورس خلا خودشو پر می کنه چی شد ؟ نتها پر نکرد بلکه ۴۰ درصد ریزش داشت امثال شما ک هر روز هر هفته نوسان و سود میگیرید این به معنای رسیدن بورس ب ۵۰ هرزار تومان نیست شاخص اگر بالا ۵ میلیون بود تازه با دلار ۵۰ هزار تومانی هم خوانی داشت اما برای امثال شما بهترین حالت بورس همین درجا ها و تبلیغ ها و نوسان ها است چون مستقیم ب جیب شما و کارمزد بگیر ها مربوط میشود و برای همان است ک دورغ و تحلیلهای مسخره و جهت دار درجهت منافع شخصی عده ایی خاص مطرح می کنید که کاملا خالی از سواد و واقعیت موجود در بورس و قیمتهاس
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    متاسفانه پاییز بورس سرش پایینه در زمستان ام ظاهرا همینطوره متاسفانه وعده های مسئولین بورس جواب نمی‌دهد و باعث نابودی منابع محدود مالی سهامدار حقیقی و خرد شده است و دیگر درحال حاضر کسی میل به ورود به بازار بورس را ندارد وحدود بیش از سه سال است این حال وروز بورس ماست فقط خدا کمک کند
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سال ۹۸ شاخص ۳۰۰ هزار ولی سال ۴۰۲ شاخص ۲۲۰۰ قیمت سهم از سال ۹۸ هم پایین تر برای مثال حریل