۰ نفر

پیش‌بینی ترسناک از تابستان ۱۴۰۳

۳ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۵۹
کد خبر: 815633
پیش‌بینی ترسناک از تابستان ۱۴۰۳

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که تابستان سال آینده با مشکل جدی کم‌آبی مواجه می‌شویم، گفت: شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سحر تاجبخش مسلمان یادآور شد: طبق دستورالعمل قانون هوای پاک، تکالیفی در خصوص آلودگی‌هوا بر عهده سازمان هواشناسی قرار دارد از جمله اینکه سازمان هواشناسی ۹۶ ساعت معادل ۴ روز قبل، باید شرایط پایدار را در شهرهایی که دچار آلودگی‌هوا هستند، به وزارت بهداشت اعلام کند و وزارت بهداشت نیز کمیته اضطرار را تشکیل دهد و تصمیمات مرتبط با تعطیلی‌ها و ... در این کمیته اتخاذ شود.

وی افزود: در این راستا فعالیت‌هایی در سازمان هواشناسی انجام شده از جمله اینکه با کمک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، مدلی راه اندازی شده که میزان غلظت آلاینده‌های جوی را نشان‌می‌دهد و به‌عنوان سامانه پیش‌بینی و هشدار آلودگی برای ۱۰ کلان‌شهر نام گذاری شده‌است.

وی اضافه کرد: برای دریافت داده‌های دقیق‌تر از این مدل هواشناسی، باید اطلاعات مربوط به سیاهه انتشار که مرتبط با منابع آلاینده در شهرهای با تراکم بالای جمعیتی مثل تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، اراک، شیراز، قم و کرمانشاه است، از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شود. این اطلاعات باید به‌روز باشد در حالی که اطلاعات کنونی ما مربوط به سال ۹۶ است و قطعاً در این چند سال منابع متحرک و ثابت آلودگی‌هوا تغییر یافته‌اند.

به گفته تاجبخش باید اطلاعات آن‌ها به‌روز رسانی شود تا خروجی‌های دقیق‌تری از میزان غلظت آلاینده‌های جوی داشته‌باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه این سامانه کاملاً بومی و تحت وب در مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی فعال است، گفت: این سامانه در فاز اول، غلظت آلاینده‌های مونوکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌های آلی فرار (VOCs)، اکسیدهای گوگرد (SOx) و ذرات معلق (PM) را پیش‌بینی می‌کند.

تاجبخش درباره شرایط آلودگی‌ها با بیان اینکه الگوهای جوی شرایط پایدار را تا اوایل دی ماه نشان می‌دهند، افزود: به‌طور معمول در این بازه‌های زمانی مشکلات آلودگی‌هوا در شهرهایی مثل تهران وجود دارد و امسال هم این وضعیت برقرار است.

وی بیان کرد: شرایط آلاینده‌های گازی جو در کلان‌شهرها در همین بازه رخ داده و همچنان ادامه خواهد یافت اما اگر این بازه رد شود و این شرایط جوی از کشور عبور کند، الگوهای جوی تغییر جدی پیدا می‌کند که ممکن است با بارش همراه باشد یا نباشد.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین با یادآوری این‌که در مهر امسال بارندگی بیشتر از نرمال بود اما در ماه‌های آبان و آذر بارش‌ها کمتر از نرمال بود، گفت: دمای هوا هم خیلی افزایش یافت که این موضوع تبخیر و تعرق ذخیره آبی را هم افزایش می‌دهد، بنابراین شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

تاجبخش افزود: اگر این وضعیت ادامه یابد و در زمستان هم ذخایر برف کافی نداشته باشیم قطعاً در تابستان سال آینده با مشکل جدی آب مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha