۲ نفر

راه حل خلاقانه پاکستان برای نابودی آلودگی هوا + فیلم

۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۲:۱۵
کد خبر: 814563
راه حل خلاقانه پاکستان برای نابودی آلودگی هوا + فیلم

هواپیماهای مجهز به تجهیزات بارورسازی ابرها بر فراز ۱۰ منطقه در شهر لاهور پاکستان پرواز کردند که اغلب به عنوان یکی از بدترین نقاط جهان از نظر آلودگی هوا طبقه بندی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو،  برای اولین بار در پاکستان، دولت پنجاب از فناوری بارورسازی ابرها برای مبارزه با مه دود مضر در شهر بزرگ لاهور استفاده کرد. در اولین آزمایش از این نوع در این کشور جنوب آسیا، هواپیماهای مجهز به تجهیزات بارورسازی ابرها بر فراز ۱۰ منطقه در شهر پرواز کردند که اغلب به عنوان یکی از بدترین نقاط جهان از نظر آلودگی هوا طبقه بندی می‌شود.

محسن نقوی، نخست وزیر دولت ایالت پنجاب، گفت که این هدیه توسط امارات ارائه شده است.

وی به رسانه‌ها توضیح داد: تیم‌هایی از امارات با دو هواپیما ۱۰ تا ۱۲ روز پیش به اینجا رسیدند و ۴۸ گلوله برای ایجاد باران شلیک کردند.

نقوی خاطرنشان کرد که این تیم طی دو روز آینده متوجه خواهد شد که آیا فرآیند بارورسازی ابرهای مصنوعی موفق بوده است یا خیر.

امارات به طور فزاینده‌ای از فناوری بارورسازی ابرها برای تولید باران در مناطق خشک این کشور استفاده می‌کند.

فرآیند تغییر شرایط آب و هوایی شامل پمپاژ نمک یا مخلوطی از نمک‌ها به داخل ابرها است. سپس کریستال‌ها به تسریع روند تشکیل باران کمک می‌کنند.

این فناوری در ده‌ها کشور از جمله آمریکا، چین و هند مورد استفاده قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند حتی مقدار کمی باران در کاهش سطح آلودگی موثر است.

در سال‌های اخیر، آلودگی هوا در پاکستان بدتر شده است، جایی که مخلوطی از دود گازوئیل با کیفیت پایین، دود حاصل از سوختن محصولات کشاورزی و دمای سرد زمستان، ابرهایی از مه دود ایجاد می‌کند که ریه‌های جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفری لاهور را خفه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha