۲ نفر

در بازارهای جهانی؛

پیش‌بینی قیمت آینده بر اساس آخرین تحولات/ چرا قیمت نفت بر خلاف انتظارات کاهش یافت؟

۲۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷
کد خبر: 814254
پیش‌بینی قیمت آینده بر اساس آخرین تحولات/ چرا قیمت نفت بر خلاف انتظارات کاهش یافت؟

قیمت نفت خام در ماه اکتبر افزایش یافت و بسیاری را به این فکر انداخت که جنگ در اسرائیل، جنگ جاری در اوکراین و کاهش تولید اوپک دست در دست هم داده و منجر به بازگشت قیمت‌ها به اوج خود در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، کارلی گارنر، تحلیلگر Real Money Pro در ماه نوامبر به طور دقیق پیش‌بینی کرد که محتمل‌ترین مسیر برای قیمت نفت خام غرب تگزاس پایین‌تر است و پیش بینی کرد که محتمل‌ترین مسیر کاهش آن به ۶۸ دلار در هر بشکه است. 

با تغییر فصلی به سمت بنزین زمستانی و کاهش تقاضا پس از روز کارگر که باعث سقوط قیمت نفت خام شد، روند افزایش قیمت متوقف شد. این کاهش قابل توجه بوده است، اما همه را شگفت‌زده نکرد؛ با توجه به اینکه قیمت‌ها اخیراً به زیر ۶۹ دلار کاهش یافته است، این پیش‌بینی دقیق بوده است.

اکنون که هدف قیمتی گارنر برآورده شده است، او اخیراً تحلیل خود را به‌روزرسانی کرده است، از جمله پیش‌بینی اینکه قیمت‌های نفت خام در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت.

عدم قطعیت جهانی همچنان وجود دارد، اما تولید ایالات متحده افزایش می‌یابد

قیمت نفت بین تابستان و پاییز افزایش یافت که این امر تا حدی به دلیل گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش تولید اوپک برای حمایت از قیمت‌ها بوده است.

در ماه ژوئن، اوپک پلاس، شامل روسیه، به تمدید ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید تا سال ۲۰۲۴ رای داد.

عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان، همچنین اعلام کرد که از ماه جولای تولید روزانه خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد داد. عربستان سعودی در سپتامبر کاهش تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کرد.

در نتیجه، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده گزارش می‌دهد که تولید اوپک در ماه اوت تنها ۲۷ میلیون بشکه در روز بود که پایین ترین سطح در دو سال گذشته است. تولید عربستان سعودی ۸.۷ میلیون بشکه در روز بود که کمترین میزان تولید از ماه می ۲۰۲۱ است.

فرض سفته‌بازان مبنی بر اینکه کاهش تولید، قیمت‌ها را تقویت می‌کند و اوپک کاهش‌های اضافی را در دسامبر اعلام می‌کند، بسیاری را بر آن داشت تا روی قیمت‌های بالاتر شرط‌بندی کنند.

این فرضیات نتوانست به اندازه کافی افزایش تولید ایالات متحده، جبران کاهش اوپک و کاهش تقاضا را به دلیل تضعیف اقتصادهای جهانی، از جمله در اروپا و چین، در نظر بگیرد.

بر اساس گزارش EIA، تولید نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر به رکورد روزانه ۱۳.۲ میلیون بشکه رسید که نسبت به سال گذشته ۱۲.۳ میلیون بشکه افزایش داشت. ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت است و بیشتر رشد آن به دلیل افزایش تولید در حوضهبسیار سودآور پرمین، آخرین میدان نفتی در آمریکا است. تولید حوضه پرمین از ۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۳ به حدود ۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

قیمت نفت خام نیز از اکتبر کاهش یافته است، زیرا به دلیل کاهش معمول فصلی تقاضای ایالات متحده ناشی از تغییر به سوخت زمستانی، که کمی زودتر از حد معمول در سال جاری اتفاق افتاد، و تقاضای کمتر بنزین پس از پایان سفرهای تابستانی، کاهش یافت.

قیمت‌ها همچنین با کاهش ترس از گسترش جنگ در اسرائیل عقب‌نشینی کرده‌اند.

گارنر در ماه نوامبر نوشت: «دلالان به اشتباه تأثیر کاهش عرضه اوپک پلاس را قیمت‌گذاری کردند و بعداً به اشتباه قیمت نفت را با پیش بینی اختلالات عرضه در خاورمیانه افزایش دادند. انحلال این موقعیت‌ها توسط سفته‌بازان، روند صعودی قیمت‌ها را کاهش داد، نه فروش کوتاه مدت سوداگرانه.

از آنجایی که قیمت نفت خام غرب تگزاس تقریباً به هدف ۶۸ دلاری گارنر از نوامبر کاهش یافته است، او اخیراً تحلیل خود را از جملهدر زمینه اهداف قیمتی به روز کرده است.

خبر خوب برای معامله‌گران نفت این است که گارنر فکر می‌کند که نفت ممکن است جای خود را پیدا کند و بالاتر رود.

گارنر می‌گوید: «اگرچه ما چک سفید امضا نداریم، اما احتمال وقوع یک رویداد شوم و غیرقابل پیش‌بینی از نوع کووید در ماه‌های آینده بسیار ناچیز است و ما شک داریم که اوپک پلاس این زخم‌ها را دوباره باز کند. بنابراین، ما انتظار داریم قیمت‌ها حمایت نزدیک به ۶۸ دلار را حفظ کنند.»

اگر گارنر درست ‌بگوید، نفت باید به زودی بهتر عمل کند. اگر چنین شود، عملکرد بهتر مطابق با فصلی بودن تاریخی خواهد بود.

گارنر می‌گوید: «فصلی بودن نفت در هفته دوم یا سوم دسامبر صعودی می‌شود.»

اگر نفت خام صعود کند چقدر می تواند بالا رود؟ گارنر یک معامله‌گر آتی است که از تحلیل تکنیکال برای کمک به ترسیم قیمت های احتمالی استفاده می‌کند. پس از در نظر گرفتن نمودار قیمت آتی نفت خام، او فکر می‌کند که اگر نفت خام غرب تگزاس حول و حوش بالای ۶۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

گارنر می‌گوید: «اگر این منطقه حفظ شود، شاهد بازگشت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود. خوشبین‌ها به ۱۱۵ دلار و ۱۲۷ دلار به عنوان اهداف احتمالی اشاره می‌کنند، اما ما چندان خوشبین نیستیم. ما معتقدیم فناوری به خنثی کردن تقاضا و بهبود کارایی تولید ادامه خواهد داد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha