۰ نفر

نشست خبری سخنگو وزارت امور خارجه؛

کنعانی اتهام‌زنی اسراییل به ایران در موضوع توقیف کشتی را تکذیب کرد

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 809082
کنعانی اتهام‌زنی اسراییل به ایران در موضوع توقیف کشتی را تکذیب کرد

کنعانی درباره اتهام‌زنی‌ رژیم صهیونیستی به ایران در موضوع توقیف کشتی صهیونیستی از سوی ارتش یمن گفت: این اتهام زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که این رژیم با آن دست به گریبان است. بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند. براساس منافع خود و کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند به صورت خودجوش اقدام می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با اشاره به روز کودک بیان کرد: ادای احترام می‌کنم به ۵ هزار کودک شهید فلسطینی که مدت ها تحت محاصره قرار گرفتند و آب و برق بیمارستان قطع شد و نوزادان زیادی از جمله نارس در نتیجه قطع اکسیژن و نرسیدن امکانات لازم دارویی شهید شدند. همچنین آرزوی سلامتی می‌کنم برای چند هزار مجروح فلسطینی که جمع زیادی از این مجروحان کودکان هستند. همچنین تسلیت عرض می‌کنم به جمع کودکانی که پدران و مادران خود را از دست دادند. این روزها روزهای تلخی برای کودکان فلسطینی است. قلب ما رنجور و داغدار وضعیت اسفناکی است که کودکان فاسطینی تجربه می‌کنند.

فهرست کالاها و شرکتهای اسرائیلی را به دستگاه اجرایی داده ایم

کنعانی گفت: ورود کالاهای تولید شده از سوی شرکت‌های صهیونیستی و وابسته به شرکت‌های صهیونیستی، به ایران ممنوع است؛ در چارچوب این احتمال که برخی از کشورها با روش‌های تجاری و غیراصولی کالاهایی را به‌صورت گمنام و بی‌نام، دستگاه دیپلماسی و دیگر نهادها براساس قانون موظف به بررسی این‌گونه کالاها و شرکت‌ها هستند. دستگاه دیپلماسی بررسی‌های خود را انجام داده و در ماه‌های اخیر هم انجام می‌دهد؛ فهرست این‌گونه کالاها و شرکت‌ها به دستگاه‌های ذیربط اجرایی از جمله وزارت صمت ارائه شده است.

کنعانی درباره اظهارات نتانیاهو درباره توقیف بندر اسرائیلی در یمن و نسبت دادن آن به ایران گفت: این اتهام زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که این رژیم با آن دست به گریبان است. بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند. براساس منافع خود و کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند به صورت خودجوش اقدام می‌کنند. این گونه اظهارات در چارچوب فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است. این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکست راهبردی را از یک گروه فلسطینی متحمل شده و در تلاش است با اتهام زنی به دیگران و ایران توجیهی برای شکست فاحش خود پیدا کند.

این اتهام زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای این رژیم شکست خورده متصور نیست.  ادامه و تشدید درگیری‌ها در منطقه نتیجه حمایت‌های همه جانبه سیاسی و نظامی و تداوم سیاست‌های جانبدارانه دولتمردان آمریکا از اقدامات جنایتکارانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی است. اقدام دولت آمریکا در مخالفت سرسختانه با هر قطعنامه‌ای در شورای امنیت که متضمن و مشتمل بر درخواست برای برقراری آتش بس فوری و قطعی است. اینها از جمله اقداماتی است که شرایط غزه و وضعیت انسانی در نوار غزه را بغرنج، پیچیده و اسفناک و دردناک کرده است. اینها باعث واکنش نیروهای مقاومت در منطقه می‌شود.گروه‌های مقاومت هشدار داده‌اند که در صورت عدم پایان دادن به جنایات جنگی و حملات علیه فلسطینی‌ها در غزه گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود. بارها این هشدار را به آمریکا دادند.

کنعانی درباره حملات به مواضع آمریکا در منطقه نیز گفت: گروه های مقاومت در منطقه، تحت امر ایران نیستند. آنها نماینده ملت های خود هستند. دولت آمریکا به جای اتهام زنی به ایران، بررسی کند که چرا مورد نفرت ملت هاست و چرا این ملت ها در خیابان ها و در روزهای متمادی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شعار می دهند. گروه های مقاومت، خود تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند. برخلاف آمریکا که به متحدین خود امر و نهی می کند، ایران نیروهای وکالتی در منطقه ندارد. اینها بخشی از واکنش هایی است که به جنایات رژیم نشان داده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند این گروه‌ها نماینده ملت‌ها و دولت‌های خود هستند. دولت آمریکا به جای اتهام زنی به ایران بررسی دقیق‌تر کند که چرا مورد نفرت ملت‌های دنیاست. ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد. اینها بخشی از واکنش‌هایی است که به جنایات رژیم صهیونیستی تحت حمایت دولت آمریکا در منطقه نشان داده می‌شود.

کنعانی درباره پیگیری قضایی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت: تعدادی از کشورها علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی‌کیفری اقامه دعوا کردند؛ ایران از این ایده استقبال می‌کند. از دیوان بین‌المللی کیفری انتظار می‌رود که به وظیفه خود عمل کند؛ سوابق گذشته دیوان تاکنون نشان‌دهنده یک عملکرد مطلوب و رضایت‌بخش نبوده است؛ اکنون دیوان با توجه به درخواست‌ها در مقابل یک آزمون جدی قرار دارد که میزان توانایی خود را در انجام ماموریت ذاتی‌اش اثبات کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران در چارچوب پیشنهاد خود به سازمان همکاری اسلامی، کمیته‌ای را برای تدوین اسناد مربوط به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تعیین کرد؛ ما امیدواریم دیوان لاهه در چارچوب ماموریت خود اثبات کند که بی‌طرفانه و عادلانه عمل کرده و نسبت به جنایت‌کاران جنگی عادلانه برخورد می‌کند.

فعالیت های هسته‌ای ایران مبتنی بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است

کنعانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: فعالیت های هسته‌ای ایران مبتنی بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ تحت نظارت این آژانس است؛ فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است؛ همکاری‌های تخصصی ایران و آژانس ادامه دارد و همکاری‌ها مستمر است.

وی در ادامه با اشاره به ادعای یک وزیر رژیم صهیونیستی درباره بمباران اتمی غزه، گفت: تهدید یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از بمب اتمی جای تردیدی نگذاشته که این رژیم دارای سلاح هسته‌ای است و محدودیتی برای خود در استفاده از سلاح‌های ممنوعه قایل نیست؛ ما امیدواریم مجامع بین‌المللی به این موضوع توجه کنند و آژانس هم مسئولیت‌های ذاتی خود را درباره تسلیحات و تجهیزات ممنوعه و دور از کنترل و نظارت رژیم صهیونیستی انجام دهد.

کنعانی درباره ادعای یک نماینده کنگره آمریکادر مورد مسدود شدن پول ایران، اظهار کرد: کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان این نهاد نشان دادند که بیشتر از اینکه نماینده ملت آمریکا باشند، حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و همچنان در این مسیر گام برمی‌دارند؛ برای این‌گونه اظهارات ارزشی قایل نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از همتای چینی در مورد ایران، اظهار کرد: بهتر است که دولت آمریکا به‌جای درخواست از دیگران به مسئولیت بین‌المللی خود درباره صلح توجه کند و از ایستادن کامل و تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت علیه فلسطین خودداری کند.

کنعانی در خصوص حضور ریابکوف در ایران و گفتگوها بر سر مذاکرات رفع تحریم ها گفت: با توجه به عضویت ایران در گروه بریکس و آغاز ریاست دوره ای فدراسیون روسیه از ابتدای سال جدید میلادی، سفر ایشان به تهران انجام شده است و در چارچوب رایزنی های دوره ای میان دو کشور وجود دارد و از جمله در چارچوب همکاری ها در گروه بریکس گفتگوهایی صورت گرفت. برخی دیگر از موضوعات مورد گفتگو قرار گرفت. همینطور تحولات فلسطین و غزه مورد رایزنی قرار گرفت. موضوع مقابله با تحریم‌ها با توجه به اینکه دو کشور مورد تحریم هستند نیز بررسی شد.

وی در خصوص صحبت های دیروز رهبر انقلاب مبنی بر قطع ارتباط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و فعالیت های ایران گفت: ایران در چارچوب رویکرد خود در حمایت از ملت فلسطین و برای توقف جنایت جنگی علیه فلسطین با کشورهای اسلامی مشورت های مستمری را انجام داده است. موضوع تحریم رژیم خواسته ملت فلسطین است و مورد پیگیری ما قرار دارد. این انتظار به حق ملت فلسطین از دولت های اسلامی است که از همه ابزارهای ممکن در مقابل ماشین کشتار رژیم استفاده کنند.

سخنگو با بیان اینکه نشست هایی را کشورهای اسلامی داشتند اما کافی نیست، اظهار داشت: متاسفانه سازمان ملل هم از انجام ماموریت خودش باز مانده است. دولت های اسلامی وظایف ویژه ای برای حمایت از ملت فلسطین دارند. آنها می توانند از ظرفیت های ملی علیه رژیم استفاده کنند. تحریم نفت یکی از ابزارها است. اینکه روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. اینها وظایف اسلامی و انسانی است. ما تلاش های خود را انجام می دهیم.

همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دو طرفه باشد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گفته آژانس مبنی بر عدم پیشرفت در روابط ایران و آژانس گفت: همکاری یک مسیر دو طرفه است. ما به تداوم همکاری ها با آژانس پایبندیم. ایران در انجام مسئولیت های خود هیچگاه کوتاهی نکرده و آژانس هم مسئولیت دارد به وظایف خود عمل کند. ارتباط ایران و آژانس مستمر است.

کنعانی درباره کمک‌های ارسالی ایران به غزه، گفت: ما کمک‌های انسان‌دوستانه خود به غزه را به دولت مصر ارسال کردیم؛ در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر بسیاری از کمک‌های ارسال شده امکان عبور از طریق رفح را پیدا نکرد.

به گفته وی، این موضوع با مقام‌های مصری پیگیری شد؛ براساس آمار اعلام‌شده حجم کمک‌های عبور کرده از رفح برای غزه، بسیار ناچیز بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای آمریکا در مورد روابط ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: همکاری ایران و کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان در چارچوب مصالح دو کشور است و آمریکایی‌ها حق مداخله در مناسبات همسایه‌ها را ندارند.

وی در خصوص اظهارات امیرعبداللهیان درباره وضعیت جدید در منطقه گفت: آنچه اشاره کردند ناظر بر وضع موجود غزه است. اینکه گروه های مقاومت در منطقه نسبت به استمرار جنایات جنگی علیه ملت فلسطین دست بسته نخواهند بود. گروه های مقاومت، رژیم را تهدیدی علیه کل مردم منطقه تلقی می کنند. رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است نه تنها علیه فلسطین بلکه بخشی از خاک لبنان و سوریه در اشغال قرار دارد. ما در صحنه میدان هم می بینیم و در صورت تداوم جنایات شاهد صفحه جدید در منطقه خواهیم بود و طبیعتاً رژیم نمی تواند در حاشیه امن قرار بگیرد و جنایات رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نخواهد ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش چین در حمایت از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل، اظهار کرد: چین به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت درباره تحولات جاری در غزه می‌تواند نقش ایفا کند؛ ملت فلسطین از همه کشورهیب موثر از جمله چین انتظار دارند در حمایت از ملت فلسطین و علیه تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: برقراری آتش‌بس در غزه یک ضرورت فوری است؛ این وظیفه شورای امنیت است؛ آمریکا با استفاده از حق وتو مانع تصویب قطعنامه‌ای شده که شامل آتش‌بس پایدار در غزه است.

رژیم صهیونیستی در جنایت موفق بوده اما در هیچگونه پیروزی نظامی به ثبت نرسانده

وی در خصوص اینکه آیا رژیم در آنچه گفته موفق بوده، توضیح داد: اینکه رژیم اسراییل توان دستیابی به آنچه اعلام کرده را دارد، نشان داده که می تواند حمام خون راه بیندازد و مردم بی گناه را قتل عام کند. نشان داده که می تواند بیمارستان ها را مورد حمله قرار دهد. نشان داده که می تواند مدارس را بمباران کند. نشان داده که می تواند بیمارستان ها را محاصره کند و مانع ارسال آب و دارو شود. نشان داده که می تواند جمعیت غزه را در محاصره قرار دهد، اما نتوانست اثبات کند که با مقاومت پنجه در پنجه بینداز و پیروز شود. رژیم صهیونیستی از شکست های خود درس نگرفته است. اکنون بر اساس گزارش ها مردم سرزمین های اشغالی می گویند نتانیاهو نه مرد جنگ و نه صلح است. آنچه رخ داده نتیجه خواست همین شخص است. در جنایت بله موفق بوده، اما هیچگونه پیروزی نظامی تاکنون به ثبت نرسانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه گفت: طبیعتاً پیام مبادله ای را در گفتگو نخواهیم داشت. گفتگو در خصوص تحولات فلسطین و برخی موضوعات دوجانبه بود. این موضوعات در همان چارچوب مورد تبادل نظر قرار گرفت. طبیعتاً دیدگاه های دو کشور در برخی زمینه ها متفاوت است. ما این گفتگو را موفق می‌دانیم.

کنعانی افزود: ما نشستیم و در خصوص فلسطین صحبت کردیم. طبیعی است که دیدگاه های ما با فرانسه منطبق نیست. اما اینکه ما موضوعات مشترکی هم داشته باشیم، بحث توقف جنگ  یک  امر مورد اتفاق است. اما اینکه چه کسی مسئول است، طبیعتا در درجه اول متوجه رژیم صهیونیستی و در درجه دوم متوجه کشورهایی است که از جنایات رژیم حمایت می‌کنند. مسئولیت کشورها روشن است و ملت ها هم می دانند مسئولیت متوجه چه کسانی است. به راهپیمایی ملت خود هم توجه کنند.

وی در خصوص خروجی نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض گفت: اینکه این نشست در سطح سران برگزار شده، نشان می دهد کشورهای اسلامی در خصوص مسئله فلسطین توجه دارند و اینکه توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست ها علیه غزه را متوقف کنند و باعث بازگشایی گذرگاه برای ارسال کمک ها شوند. همچنین کمیته ای برای پیگیری تشکیل شوند. اما خروجی این جلسه آیا ملموس بوده طبیعتاً ملت فلسطین خروجی مورد انتظار را دریافت نکرده است. انتظار این استدر چارچوب توافقات همه تلاش های خودشان را در ارتباط با نیازهای فوری فلسطین یعنی پایان دادنجنایت ها و ارسال فوری کمک های انسان دوستانه انجام دهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره همکاری مشترک ایران و ترکیه در خصوص توقف جنگ و ... گفت: این یکی از موضوعات مورد مشورت و تبادل و پیگیری ما با ترکیه است و در خصوص ضرورت توقف جنایات این رژیم و ارسال کمک‌های انساندوستانه و موضوع اسرا رایزنی‌های دو کشور در جریان است.

درباره مذاکرات رفع تحریم ها تحول جدیدی نداریم

وی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم ها گفت: تحول جدیدی نداریم، اما مسیر باز است. وقفه ها در تبادل پیام ها و گفتگوهای با واسطه می تواند نتیجه شرایط باشد. مسیر بسته نیست و باز است و گفتگوهای با واسطه هم می تواند انجام بشود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص معافیت آمریکا برای عراق در خصوص واردات برق از ایران گفت: چیزی که منابع آمریکایی اعلام کردند تمدید معافیت های آمریکا در ارتباط با عراق است و تحول جدیدی نیست و قبلاً هم معافیت های دوره ای را داشتند. همکاری های تجاری ایران و عراق در زمینه های مختلف در حال انجام است.

هیئت رئیسه مجلس ثبت استیضاح وزیر خارجه را تایید نکرده است

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره تعامل مجلس و وزارت خارجه و بحث استیضاح وزیر خارجه گفت: هیئت رئیسه مجلس ثبت چنین استیضاحی را تایید نکرده است و تعامل وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی به خوبی انجام می شود. اهتمام مشترک میان وزرات خارجه و مجلس در خصوص تحولات فلسطین وجود دارد. نشست هایی را فراکسیون های مجلس با وزیر انجام می دهند. دیروز هم وزیر مهمان مجلس بود و مشورت های خوبی در ارتباط با تحولات جاری در منطقه صورت گرفته است. همکاری ها میان مجلس و دستگاه دیپلماسی مکمل و هم افزا است.

دیروز وزیر خارجه مهمان کمیسیون امنیت ملی بود.

کنعانی درباره دلایل اجرای عملیات طوفان الاقصی، گفت: آن‌هایی که به عملیات ۷ اکتبر نگاه و تحلیل می‌کنند، باید بدانند که تاریخ پیچیده فلسطین از این تاریخ شروع نشده است و به تاریخ یک رژیم نامشروع برمی‌گردد و به ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی بر می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha