۳ نفر

چه اتفاقی می‌افتد اگر ماشین در حال حرکت را خاموش کنیم؟

۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۹:۵۰
کد خبر: 807124
چه اتفاقی می‌افتد اگر ماشین در حال حرکت را خاموش کنیم؟

در این مطلب توضیح می‌دهیم با خاموش شدن ماشین در حال حرکت چه اتفاقی می‌افتد؛ چه عمداً آن را خاموش کنید و چه این اتفاق به‌خاطر مشکلی فنی بیفتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، به‌عنوان یک راننده احتمالاً هر از گاهی سوالاتی کودکانه و شاید خنده‌دار از خود پرسیده باشید که تا به الان در عمل به دنبال جوابشان نرفته‌اید؛ مثلاً اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی خودرو را در حال حرکت ناگهان خاموش کنیم. اگر فکر می‌کردید این ایده‌ها به قدری احمقانه‌اند که کسی به‌جز خودتان به آن‌ها فکر نکرده، سخت در اشتباه هستید؛ از آنجا که حتی خود شرکت‌های خودروسازی به چنین موقعیت‌های غیرمعمولی هم توجه داشته‌اند. در ادامه توضیح می‌دهیم که نتیجه خاموش کردن ناگهانی ماشین حین حرکت چیست و در این موقعیت چه کارهایی می‌توان کرد.

نتیجه خاموش کردن ماشین هنگام حرکت

فرضاً اگر ماشین حین حرکت خاموش و کلید آن از جای خود خارج شود، موتور بلافاصله از کار می‌ایستد. البته این به این معنا نیست که خودرو هم در آن واحد متوقف می‌شود و همان‌طور که انتظار می‌رود، انرژی حرکتی جریان یافته در خودرو نه ناگهان، بلکه کم‌کم از بین می‌رود تا نهایتاً باعث توقف کامل خودرو شود.

موتور در حالت خاموش دیگر از انژکتور سوخت نمی‌گیرد، ولی همان سوخت موجود می‌تواند پیستون‌ها را به حرکت در آورد. به همین خاطر، خودرو تا مدتی به حرکت خود ادامه می‌دهد و در نهایت با توقف پیستون‌ها سر جای خود می‌ایستد. البته از آنجا که موتور یا باتری خودرو مستقل از سیستم فرمان و ترمزند، در این وضعیت هم کماکان راننده می‌تواند به شکلی خودروی خود را کنترل کند. می‌توان این‌طور توصیف کرد ماشینی که حین حرکت خاموش شده باشد، شبیه به ارابه عمل می‌کند.

در صورتی که سوئیچ یک خودروی مجهز به سیستم کنترل از راه دور به هر دلیلی از محدوده معین خارج شود، خوشبختانه اتفاقی برای خودرو نمی‌افتد. برای بیشتر ماشین‌های برخوردار از این سیستم مکانیزیمی در نظر گرفته شده است تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود. به‌لطف این مکانیزم، حتی اگر سوئیچ فاصله بیش از حد از خودرو پیدا کند یا دکمه استاپ فشرده شود، خودرو همچنان در حرکت می‌ماند. البته پس از اینکه خودرو را خاموش کردید، برای روشن کردن دوباره به سوئیچ نیاز خواهید داشت.

حالا فرض کنیم که ماشین شما هنگام حرکت خاموش شده است؛ چه بر اثر اختلالی فنی و چه به تصمیم خودتان با هر علتی. در چنین موقعیتی، دنده را روی حالت خلاص (N در خودروهای اتوماتیک) بگذارید تا چرخ‌ها دیگر وابسته به موتور نباشند و سپس از همان انرژی حرکتی باقی مانده در خودرو برای حرکت آن به گوشه جاده استفاده کنید و در آنجا خودرو را کاملاً متوقف کنید. زمانی هم که ترمزهایتان قفل شده‌اند، امکان کاهش سرعت و نهایتاً متوقف کردن خودرو با استفاده از ترمز پارک وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha