۰ نفر

تفاوت کابل ۲۵۰هزارتومانی و ۶ میلیون‌تومانی آیفون! + عکس

۶ آبان ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبر: 805526
تفاوت کابل ۲۵۰هزارتومانی و ۶ میلیون‌تومانی آیفون! + عکس

اسکنرهای اشعه ایکس آنچه را که در داخل کابل‌های USB-C مختلف نهفته‌است بررسی می‌کنند. کابل‌های اپل تا حد زیادی پیچیده‌ترین هستند که تا ۲۰ برابر بیشتر از ارزان‌ترین و ساده‌ترین سیم‌ها هزینه روی دست خریداران می‌گذارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، اپل امسال بالاخره تسلیم شد و پس از گذشت ۱۱ سال پورت لایتنینگ اختصاصی خود را کنار گذاشت؛ کاربران آیفون اکنون می‌توانند از کابل‌های مشابه تلفن‌های اندرویدی موجود در بازار نیز استفاده کنند.

این تحول اما به این معنی نیست که کابل‌های USB-C اپل ارزان شده‌اند؛ برای آیفون ۱۵ قیمت این کابل شارژها ۱۲۹ دلار تعیین شده‌است؛ اما چرا باید ۱۲۹ دلار ( بیش از ۶ میلیون تومان ) برای یک کابل شارژ هزینه کرد، در حالی که می‌توان کابل‌های شارژ مشابه را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر خریداری کرد؟

استانداردهای متفاوتی بر سرعت داده و قابلیت‌های شارژ نظارت می‌کنند که منجر به تولید مجموعه وسیعی از کابل‌ها می‌شود که متناسب با نیازهای دستگاه‌های خاصی تولید شده‌اند. این استانداردهای بی‌شمار به این معنی است که همه کابل‌های USB-C یکسان تولید نمی‌شوند، اگرچه از نظر فنی هدف یکسانی دارند.

برای نشان دادن این تفاوت‌ها، شرکت تحقیقاتی فناوری «Lumafield» تصمیم گرفت که به کاوش عمیق بپردازد. آنها از اسکنرهای اشعه ایکس برای بررسی آنچه در داخل کابل‌های USB-C مختلف نهفته‌است، استفاده کردند، از کابل‌های مقرون‌به‌صرفه با هزینه کمتر از ۵ دلار گرفته تا کابل فوق‌العاده گران‌قیمت اپل.

کابل شارژ ۵دلاری؛ ابتدایی اما کار آمد

تفاوت کابل ۲۵۰هزارتومانی و ۶ میلیون‌تومانی آیفون! + عکس

محققان داخل کابل USB-C، نزدیک به ۵ دلاری با شارژ متوسط ۶۰ واتی را بررسی کردند. در نگاه اول، سرعت انتقال داده ۱۰ گیگابیت بر ثانیه اعلام شده‌است. اما وقتی لومافیلد نگاه دقیق‌تری به آن انداخت، داستان متفاوتی را کشف کردند.

ساختار داخلی مینیمالیستی بود؛ پین‌ها و پوسته‌های رابط در داخل پوشش پلاستیکی شناور بودند، بدون هیچ گونه محافظی؛ از هشت پین، فقط نیمی از آن‌ها فعال بودند که مستقیماً به سیم‌های کابل لحیم شده بودند. برخلاف ادعاهای مطرح شده، این کابل با توجه به چیدمان آن تنها می‌تواند حداکثر سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه را داشته باشد و بدون پشتیبان گیری، اگر فقط یکی از این پین‌ها خراب شود، کل کابل بی‌استفاده می‌شود.

کابل شارژ ۱۲۹ دلاری؛ شگفتی مهندسی

در طرف دیگر، کابل اپل با قیمت ۱۲۹ دلار قرار دارد؛ اپل وعده داده‌است که سرعت انتقال داده این کابل بسیار سریع است و تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه توانایی انتقال داده را دارد.

اسکن‌ها با جدا کردن لایه‌های آن، یک محفظه فولادی ضد زنگ مستحکم را نشان می‌دهد که ۲۴ پین مستقل روی ۱۰ سیم قرار دارد. ده تا از این سیم‌ها به صورت هم محور محافظت می‌شوند که هر کدام به دقت به مجموعه PCB پیچیده لحیم شده‌اند. برای اطمینان از دوام، یک اتصال ضد فشار، کل مجموعه را در بر میگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha