۰ نفر

شکاف چیست؟

۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبر: 804274
شکاف چیست؟

شکاف یک ناپیوستگی منطقه‌ای در نمودار اوراق بهادار است که در آن قیمت اوراق نسبت به بسته شدن روز قبل افزایش یا کاهش می‌یابد، بدون اینکه معامله‌ای در این بین انجام شده باشد.

شکاف‌ها در زمان‌هایی رایج هستند که اخبار باعث شود مبانی بازار در ساعاتی که معمولاً بازارها بسته هستند، مثلاً پس از ساعت کاری فراخوان عایدی، تغییر کنند.

نکات کلیدی
⦁    شکاف یک فضای ناپیوسته در نمودار قیمت یک دارایی یا اوراق بهادار است که اغلب بین ساعات معاملاتی رخ می‌دهد.
⦁    چهار نوع شکاف مختلف وجود دارد: شکاف‌های رایج، شکاف‌های جداکننده، شکاف‌های فرار و شکاف‌های خستگی؛ که هر کدام سیگنال خاص خود را برای معامله‌گران دارد.
⦁    تشخیص شکاف‌ها آسان است، اما تعیین نوع شکاف بسیار دشوارتر است.

یک شکاف به ما چه می‌گوید؟

شکاف‌ها معمولاً زمانی رخ می‌دهند که یک خبر یا یک رویداد باعث سیل خریداران یا فروشندگان به اوراق بهادار شود. این امر منجر به باز شدن قیمت به میزان قابل توجهی بالاتر یا کم‌تر از قیمت بسته شدن روز قبل می‌شود. یک شکاف، بسته به نوع خود، می‌تواند شروع یک روند جدید یا معکوس شدن روند قبلی را نشان دهد.
شکاف زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک اوراق بهادار یا دارایی بسیار بالاتر یا پایین‌تر از بسته شدن روز قبل باز شود و هیچ فعالیت تجاری در این بین وجود نداشته باشد. شکاف جزئی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت باز شدن بالاتر یا کم‌تر از بسته شدن روز قبل باشد، اما در محدوده‌ی قیمت روز قبل قرار داشته باشد. شکاف کامل زمانی اتفاق می‌افتد که محل باز شدن خارج از محدوده‌ی روز قبل باشد. شکاف، به خصوص شکاف کامل، نشان می‌دهد که یک‌شبه یک تغییر قوی در احساسات معامله‌گران رخ داده است.
برخی از معامله‌گران بازی کردن با شکاف در زمانی که چنین وضعیتی رخ می‌دهد را به‌عنوان یک استراتژی برای کسب سود درنظر می‌گیرند.

تفاوت بین انواع مختلف شکاف

تفاوت‌هایی اساسی بین انواع مختلف شکاف‌ها وجود دارد: شکاف‌های رایج، شکاف‌های جداکننده، شکاف‌های فرار و شکاف‌های خستگی.
⦁    شکاف رایج: به‌طور کلی، هیچ رویداد مهمی قبل از این نوع شکاف وجود ندارد. این شکاف‌ها، در مقایسه با سایر انواع شکاف، معمولاً با سرعت نسبتاً بالایی (معمولاً ظرف چند روز) پر می‌شوند. شکاف‌های رایج همچنین با عناوینی چون «شکاف منطقه‌ای» یا «شکاف معاملاتی» شناخته می‌شوند و معمولاً با میانگینی عادی از حجم معاملات همراه هستند.
⦁    شکاف جداکننده زمانی اتفاق می‌افتد که شکاف قیمت بالاتر از ناحیه‌ی حمایت یا مقاومت باشد، مانند شکاف‌هایی که در طول یک بازه‌ی معاملاتی ایجاد می‌شوند. هنگامی که قیمت از طریق یک شکاف از یک محدوده‌ی معاملاتی که به‌خوبی تثبیت شده است خارج می‌شود، این یک شکاف جداکننده است. شکاف جداکننده همچنین می‌تواند در اثر نوع دیگری از الگوی نموداری، مانند یک مثلث، گووه، فنجان و دسته، پایین یا بالای گردشده، یا الگوی سر و شانه نیز رخ دهد.
⦁    شکاف فرار، که معمولاً در نمودارها دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که فعالیت معاملاتی از چند نقطه‌ی قیمتی متوالی عبور می‌کند، که معمولاً ناشی از علاقه‌ی شدید سرمایه‌گذاران است. به‌عبارت دیگر، بین نقطه‌ای از قیمت که شکاف فرار شروع می‌شود و جایی که پایان می‌یابد، هیچ‌گونه معامله‌ای که به‌عنوان مبادله‌ی مالکیت در اوراق بهادار تعریف شده باشد روی نمی‌دهد.
⦁    شکاف خستگی یک سیگنال فنی است که با کاهش قیمت‌ها (معمولاً در نمودار روزانه) که پس از افزایش سریع قیمت سهام طی چند هفته‌ی قبل رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. این سیگنال منعکس‌کننده‌ی یک تغییر قابل توجه از فعالیت خرید به فروش است که معمولاً با کاهش تقاضا برای یک سهام همزمان است. این سیگنال بدین مفهوم است که یک روند صعودی ممکن است به زودی پایان یابد.
هر نوع از شکاف دارای عواقب خاصی برای معامله‌گران است. به‌عنوان مثال، شکاف‌های برگشتی یا جداکننده معمولاً با افزایش شدید حجم معاملات همراه هستند، درحالی‌که شکاف‌های رایج و فرار چنین نیستند. علاوه‌براین، بیشتر شکاف‌ها به‌دلیل اخبار یا رویدادی مانند بهبود/کاهش درآمدها یا رتبه‌ی تحلیلی رخ می‌دهد.
شکاف‌های رایج به‌طور منظم‌تر اتفاق می‌افتند و همیشه نیاز به دلیلی برای رخ دادن ندارند. همچنین، شکاف‌های رایج معمولاً پر می‌شوند، درحالی‌که دو شکاف دیگر ممکن است نشانه‌ی بازگشت یا ادامه‌ی روند باشند.

نمونه‌ای از شکاف

در این مثال تاریخی، شکاف سهام Amazon.com Inc. (AMZN) در ۲۷ اکتبر سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و، پس از ماه‌ها تثبیت جانبی، نسبت به روزهای گذشته به‌شدت افزایش یافت. افزایش ارزش این سهام با افزایش شدید حجم همراه بود، که این وجود یک شکاف جداکننده را تأیید می‌کند. این شروع یک روند جدید و بالاتر در سهام آمازون بود که تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ از ۹۸۵ دلار به ۲۰۵۰ دلار افزایش یافت.
در مثال بعدی، نمودار Alphabet Inc. (GOOGL) یک شکاف فرار را نشان می‌دهد. سهام آلفابت در آوریل سال ۲۰۱۷ در حال افزایش بود که ناگهان با یک شکاف شدید بالاتر رفت و به روند صعودی قبلی خود ادامه داد.
محدودیت‌های شکاف‌ها

با وجود اینکه شکاف‌ها به‌راحتی قابل تشخیص هستند، محدودیت‌هایی نیز دارند. نقص آشکار در توانایی خود فرد برای شناسایی انواع مختلف شکاف‌هایی است که رخ می‌دهند. اگر شکافی اشتباه تفسیر شود، ممکن است اشتباه فاجعه‌باری باشد و باعث شود تا فرد فرصت خرید یا فروش اوراق بهادار را از دست بدهد، که می‌تواند پیامد سنگینی بر سود و زیان فرد داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha