۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

سرمایه گذاری یا تردید سهامداران در بازار سرمایه؟ / چشم انداز شاخص کل به چه صورت است؟

۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۷
کد خبر: 803588
مینا یوسفی
سرمایه گذاری یا تردید سهامداران در بازار سرمایه؟ / چشم انداز شاخص کل به چه صورت است؟

روزهای بی رمق بازار سرمایه و تردید سرمایه گذاری در سایه قیمت گذاری دستوری صنایع به ویژه گروه خودرویی و عدم اعتماد سرمایه گذاران به تصمیمات دولتی و اخبار چنگ های سیاسی ادامه دارد. بررسی شاخص کل نشان میدهد در فعلا این شرایط با نوسان های مثبت و منفی ادامه دارد و طی یک سناریو میتوان گفت از هفته دوم آبان ماه روزهای خوبی در انتظار بازار است.

اقتصاد آنلاین - مینا یوسفی؛ در تحلیل پیشین اشاره داشتیم که اصلاح ادامه دارد و هنوز برای خرید سهام زود است. بازار با چاشنی اخبار منفی سیاسی و ریسک های جنگ و... طی یک ماه گذشته ریزش شدیدی داشته و تقریبا هر روز خروج نقدینگی داشتیم به طوریکه  ارزش معاملات به شدت کاهش یافته است. گروه بانکی ، خودرویی و انبوه سازی و فلزات و نرم افزاری بیشترین خروج پول را در انتهای هفته پیشین رقم زدند.
ارزش معاملات  خرد که تا اردیبهشت به عددهای خوبی رسیده بود. از هفته دوم اردیبهشت ماه همزمان با ریزش بازار و خبر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی از ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۳۳۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت که ریزش قابل توجهی است و هنوز این روند فرسایش ادامه یافته است.
ارزش دلاری بازار نیز در بورس و فرابورس به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است این درحالیست  که اردیبهشت امسال ۲۰۵ میلیارد دلار بوده است.

مروری بر اخبار صنایع

چشم انداز کاهشی عرضه و افزایش قیمت جهانی نفت:
در بازارهای جهانی روند پایداری وجود ندارد و ادامه تنش ها و جنگ در نوار غزه نیز بی تاثیر نیست. قیمت نفت متاثر از این خبر و در پی تحریم های جدید امریکا علیه صادرات نفتی روسیه و بیم کاهش عرضه ها، بیش از ۷ درصد نوسان مثبت داشته است. نفت برنت به ۹۱ دلار رسیده است. وضع تحریم ها علیه نفت کش های حامل نفت روسیه که با قیمت های بالاتر از مکانیزم سقف گروه هفت فروخته شده اند از اقدامات جدید امریکاست.
اعمال افزایش نرخ بیست درصدی قیمت لاستیک برای تایرسازان ، تایید رشد ۳۸ درصدی قیمت خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در انتظار صدور مجوز شورای رقابت اخباری است که در این منفی ها بدون واکنش مناسب بازار، حل شده است.
کاهش کرک اسپرد ها..
میانگین کرک اسپرد در هفته منتهی به ۲۰ مهر ماه به حدود ۲۱ دلار رسیده که نسبت به میانگن هفته پیشین ۶ درصد افت داشته است.

وضعیت شاخص کل از دید نموداری:
شاخص کل امروز هم در کانال ۲ میلیون واحد  نوسان منفی داشته است و با ۱۷۲۵۷ واحد منفی  و کاهش کمتر از یک درصد به عدد ۲ میلیون ۲ هزار واحد رسیده است. این در حالی است که بازار منفی های بیشتری را رقم میزند.
از دید نموداری سناریوی محتمل و خوشبینانه این است که یک A در قله ۹۹ تمام شده و شاهد تکمیل B زمانبر به صورت یک سیمتریکال بوده ایم. سپس با اتمام ناقص اخرین شاخه I ، روند رشد شروع شده A در حوالی ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد اردیبهشت ماه تمام و از آن موقع تا کنون در حال تکمیل B زمانبر هستیم.
الگوی B میتواند دو سناریو را رقم بزند.
اولین سناریو محتمل را سمیتریک می دانیم. که در اخرین لگ خود یعنی I است. در این صورت به زودی حوالی هفته اول آبان ماه این موج تمام و یک رشد خوب برای تکمیل C خواهیم داشت. در این صورت انتهای اصلاح حوالی ۱ میلیون ۹۲۰ الی ۹۷۰ هزار واحد خواهد بود.
سناریو بعدی بدبینانه است. اگر اصلاح B ترکیبی مد نظر باشدوW به صورت دیامتریک در کف قبلی تمام شده باشد و رشد کوتاه بعدی X باشد . حال در الگوی زمانبر Yهستیم که می تواند فعلا ادامه دار باشد و خوشبینانه یک مثلث!...
لذا در حوالی حمایت قدرت خرید و حجم تقاضا باید دنبال شود تا ببینیم تمایل به کدام سناریو بیشتر است.  
مقاومت های مسیر در شکل مشخص است.

سرمایه گذاری یا تردید سهامداران در بازار سرمایه ؟ چشم انداز شاخص کل به چه صورت است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha