۰ نفر

با گران‌فروشان آیفون برخورد می‌شود؟

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۳۳
کد خبر: 729969
با گران‌فروشان آیفون برخورد می‌شود؟

با وجود گذشت بیش از دو هفته از ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در خصوص لزوم قیمت‌گذاری کالاهای وارد شده از طریق رویه واردات از محل صادرات خود براساس نرخ اسکناس سامانه سنا،همچنان شاهد فروش آیفون‌های رفرش و ریپک با نرخ دلار تلگرامی و بالاتر هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، چندی پیش بود که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی ابلاغیه‌ای در خصوص مبنای نرخ ارز حاصل از صادرات در محاسبه قیمت تلفن همراه تبلت و لپ تاپ  اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه شماره ۶۰/۲۰۰۲۵۶ مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۲ وزیر وقت صنعت معدن و تجارت و رئیس مجمع عمومی این سازمان ، پرونده های وارداتی که کالای آن با روشهای گوناگون از قبیل بدون انتقال ارز (در زمان وجاهت قانونی)، واردات در مقابل صادرات و یا از منابع مالی شرکتها در خارج از کشور وارد شده و امکان ارایه اسناد مربوط به خرید ارز وجود ندارد نرخ ارز اسکناس سنا در روز ترخیص کالا ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

براین اساس کلیه شرکتهای وارد کننده بایستی با رعایت سایر موارد مندرج در ضوابط کقیمت گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها و دستورالعمل های صادره در این خصوص اقدام نموده و نسبت به درج قیمت در سامانه ۱۲۴ اقدام نماید.

با وجود این ابلاغیه، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان که بر مصوبه تعیین قیمت تلفن‌های همراه وارد شده از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود براساس نرخ اسکناس سامانه سنا تاکید کرده بود، همچنان خبری از برخورد با متخلفانی که طی حدود یک سال اخیر اقدام به فروش آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک با نرخ دلار تلگرامی یا حتی نرخ‌هایی بالاتر از آن کرده‌اند، نیست.

ضرورت اقدام بازدارنده سازمان حمایت برابر قانون‌شکنانی که به حکم دولت دهنکجی می‌کنند

گفتنی است، در حالی که حدود دو هفته از این ابلاغیه گذشته است و باید قیمت‌گذاری کالاهای وارد شده از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود از جمله آیفون‌های آمریکایی براساس نرخ اسکناس سامانه سنا(حدود ۴۲ هزار تومان) انجام شود، شاهد هستیم که قیمت آیفون‌های آمریکایی موجود در بازار همچنان اصلاح نشده است. براین اساس قیمت‌گذاری براساس نرخ دلار نجومی که در مواردی از نرخ دلار تلگرامی نیز بالاتر است انجام می‌شود.

با توجه به این شرایط و نقض آشکار حکم دولت در حوزه قیمت‌گذاری این دسته از کالاهای وارداتی، لازم است تا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هرچه سریعتر اقدام موثر و بازدارنده‌ای در خصوص واردکنندگانی که به قیمت‌گذاری کالاهای وارد شده براساس نرخ اسکناس سامانه سنا تمکین نکرده‌اند انجام دهد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha