۰ نفر

سود تحقق یافته چیست و چه تفاوتی با سود محقق نشده دارد؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 713562
سود تحقق یافته چیست و چه تفاوتی با سود محقق نشده دارد؟

سود تحقق یافته زمانی است که یک سرمایه گذاری به قیمتی بالاتر از آنچه خریداری شده فروخته می شود.

​در حالی که ممکن است یک دارایی در ترازنامه در سطح قیمت بسیار بالاتر از بهای تمام شده نگهداری شود، هر گونه سود حاصل از دارایی در زمانی که دارایی هنوز فروخته نشده باشد تحقق نیافته در نظر گرفته می شود زیرا دارایی صرفا به ارزش بازار منصفانه ارزش‌گذاری می‌شود. اگر فروش دارایی منجر به زیان شود به جای سود تحقق یافته، با زیان تحقق یافته مواجه می‌شویم.

سود تحقق یافته را می توان با سود محقق نشده مقایسه کرد.

نکات کلیدی

سودهای تحقق یافته اغلب مشمول مالیات بر سود سرمایه هستند. سود بسته به دوره نگهداری دارایی کوتاه مدت یا بلند مدت در نظر گرفته می شود.

اگر سودی روی کاغذ وجود داشته باشد اما دارایی هنوز فروخته نشده باشد، سود محقق نشده محسوب می شود.

نحوه عملکرد سود تحقق یافته

سود تحقق یافته و سود تحقق نیافته تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. سودهای تحقق یافته آنهایی هستند که با فروش یک موقعیت معاملاتی موجود به قیمتی بیش از آنچه برای آن پرداخت شده است، تحقق می‌یابند. از سوی دیگر، سود محقق نشده («بر روی کاغذ») چیزی است که هنوز محقق نشده است.

مهم

سودهای تحقق یافته منجر به یک رویداد مشمول مالیات می شوند، اما سودهای تحقق نیافته معمولاً مشمول مالیات نمی شوند. آنها به ارزش دفتری گزارش شده اولیه یک دارایی در زمان خرید اضافه می‌شوند و ممکن است در همه انواع دارایی ها و سرمایه گذاری هایی که یک شرکت نگهداری می‌کند ایجاد شوند.

حذف از ترازنامه

سودهای تحقق یافته ممکن است از طریق فروش یک دارایی در زمانی که شرکت تصمیم می گیرد آن را از ترازنامه حذف کند، رخ دهند. فروش دارایی می تواند به دلایل و اهداف مختلفی رخ دهد و سود حاصل از آن در صورتهای مالی یک شرکت در دوره فروش دارایی گزارش می شود.

ارزش دارایی‌ها به طور مرتب پایش می شود تا اطمینان حاصل شود که دارایی‌ها به ارزش بازاری منصفانه یا قیمت واقعی فروخته می شوند. این مقررات تضمین می‌کنند که شرکت‌ها دارایی‌های خود را متناسب با ارزش بازاری آن‌ها به فروش برسانند و فروش دارایی‌ها به نهادهای مرتبط یا غیرمرتبط را در نظر می‌گیرند.

هنگامی که دارایی فروخته می شود، شرکت به سود محقق شده دست پیدا می‌کند و به طور قابل پیش بینی شاهد افزایش حساب‌های دارایی های جاری خود و سود حاصل از فروش خواهد بود. سود حاصل از فروش دارایی ممکن است منجر به افزایش بار مالیاتی شود زیرا سود حاصل از فروش معمولاً درآمد مشمول مالیات تلقی می‌شود. این مسئله یکی از جنبه‌های منفی فروش دارایی و تبدیل سود «بر روی کاغذ» و محقق نشده به سود تحقق یافته است.

در بیشتر شرایط تجاری، تا زمانی که فروش دارایی سود واقعی و ملموسی برای شرکت‌ها حاصل نکند، سود تحقق یافته مشمول مالیات نمی شود.

سودهای تحقق یافته در مقابل سودهای محقق نشده

در حالی که سودهای تحقق یافته سود بالفعل به حساب می‌آیند، سود تحقق نیافته سود بالقوه ای است که صرفا بر روی کاغذ وجود دارد و ناشی از سرمایه گذاری است. سود تحقق نیافته افزایش ارزش دارایی در زمانی است که هنوز به صورت نقدی فروخته نشده است، مانند موقعیت معاملاتی سهام که ارزش آن افزایش یافته اما همچنان باز است. سود زمانی تحقق می یابد که موقعیت برای کسب سود فروخته شود.

وجود سودهای محقق نشده معمولاً به این معنی است که سرمایه گذار معتقد است فضایی برای افزایش سود سرمایه گذاری در آینده وجود دارد. در غیر این صورت، سرمایه‌گذار دارایی خود را به فروش می‌رساند و سود فعلی را می‌پذیرد. علاوه بر این، گاهی اوقات سودهای تحقق نیافته به این دلیل حاصل می شوند که نگهداری یک سرمایه گذاری برای مدت زمان طولانی بار مالیاتی سود را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذار سهامی را بیش از یک سال نگه دارد، نرخ مالیات آن به مالیات بر سود سرمایه بلندمدت کاهش می‌یابد. علاوه بر این، اگر سرمایه‌گذار بخواهد بار مالیات بر سود سرمایه را به سال مالیاتی دیگری منتقل کند، می‌تواند سهام را در ژانویه سال بعد به جای فروش در سال جاری بفروشد.

سرمایه گذاران همچنین باید به تمایز بین سود تحقق یافته و درآمد تحقق یافته توجه داشته باشند. درآمد تحقق یافته به درآمدی مانند درآمد حاصل از دستمزد یا حقوق و همچنین درآمد حاصل از پرداخت بهره یا سود سهام اطلاق می شود که به دست آورده اید و دریافت کرده اید.