۰ نفر

اقتصاد بیش از حد گرم شده چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 713142
اقتصاد بیش از حد گرم شده چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

علل گرمایش بیش از اندازه اقتصاد از شوک های اقتصادی خارجی تا حباب دارایی ها متغیر هستند.

اقتصاد بیش از حد گرم شده، اقتصادی است که با سرعتی ناپایدار در حال گسترش است.

دو نشانه اصلی داغ شدن بیش از اندازه اقتصاد، افزایش نرخ تورم و نرخ بیکاری است با سرعتی کمتر از نرخ طبیعی یک اقتصاد است.

آشنایی با اقتصاد بیش از حد گرم شده

افزایش شدید قیمت ها باعث تخصیص ناکارآمد عرضه می شود زیرا تولیدکنندگان بیش از اندازه تولید می کنند و در تلاش برای سودجویی از ثروت بالاتر ایجاد شده ظرفیت تولید مازادی ایجاد می‌کنند. متأسفانه، این ناکارآمدی ها و تورم در نهایت مانع رشد اقتصاد می شوند و اغلب ممکن است مقدمه ای برای رکود ایجاد کنند.

به بیان ساده، اقتصاد بیش از حد گرم شده اقتصادی است که با سرعتی ناپایدار در حال گسترش است. دو نشانه اصلی از گرمایش بیش از اندازه اقتصاد عبارتند از: افزایش نرخ تورم و نرخ بیکاری که کمتر از نرخ طبیعی یک اقتصاد است.

افزایش نرخ تورم

افزایش تورم معمولاً یکی از اولین نشانه هایی است که نشان می دهد اقتصاد بیش از اندازه گرم می شود. در نتیجه، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی معمولاً نرخ‌های بهره را در تلاش برای کاهش میزان مخارج و استقراض افزایش می‌دهند. در حالی که بانک‌های مرکزی می‌توانند از طریق افزایش نرخ بهره با تورم فزاینده مبارزه کنند، اما اغلب ممکن است خیلی دیر وارد شوند. از آنجایی که تورم یک شاخص تاخیری است، ممکن است مدتی طول بکشد تا تغییر سیاست ها نرخ تورم را کاهش دهد.

بین ژوئن 2004 و ژوئن 2006، هیئت فدرال رزرو (FRB) نرخ بهره را به عنوان ابزاری تدریجی برای کند کردن اقتصاد بیش از حد گرم شده آمریکا 17 برابر افزایش داد. با این حال، دو سال بعد، تورم ایالات متحده به 5.6 درصد رسید که سقف یک چرخه به حساب می‌آمد. این افزایش سریع قیمت‌ها رکود فلج‌کننده‌ای به دنبال داشت به طوری تورم ظرف شش ماه به زیر صفر رسید.

نرخ های اشتغال بالای غیرعادی

دومین نشانه گرمایش بیش از اندازه اقتصاد، نرخ بیکاری است که کمتر از نرخ عادی کشور به حساب می‌آید. اشتغال کامل باید چیز خوبی باشد. اما اشتغال کامل همچنین به معنای تورم بالاتر است زیرا همه شغلی دارند (به این معنی که بهره وری به بالاترین حد خود رسیده است) و پولی برای خرج کردن خواهند داشت.

از زمان جنگ جهانی دوم، نرخ بیکاری به طور کلی در سال‌های قبل از کسادی به سطوح  کمتر از 5 درصد رسیده است. که شامل سال های منتهی به کسادی بزرگ می شود.

مهم

سایر ویژگی‌های اقتصادهای بیش از حد گرم شده شامل سطوح به طور غیرعادی بالای شاخص اعتماد مصرف‌کننده که معکوس شدن شدید این شاخص را به دنبال دارد.

دلایل گرمایش بیش از اندازه اقتصاد

دو علامت اصلی که در بالا ذکر شد نیز از دلایل یک اقتصاد بیش از حد گرم شده هستند. سایر دلایل گرمایش بیش از حد اقتصاد شامل حباب دارایی ها و شوک های اقتصادی خارجی است. شوک‌های نفتی که در بیشتر دهه‌های 1970 و 1980 رخ دادند نمونه‌ای از شوک‌های خارجی هستند. این شوک‌ها رکودهایی با دوره ها و شدت های مختلف ایجاد کردند زیرا مخارج واردات نفت آمریکا برای پاسخگویی به افزایش تقاضای بنزین افزایش یافت.

حباب دارایی ها افزایش ناپایدار قیمت برخی دارایی های خاص است. این حباب نشانه‌ای از گرم شدن بیش از اندازه اقتصاد است. تخلیه حباب دات کام در سال 2001 منجر به رکود شد. اخیراً، بحران مالی 2008 نتیجه حباب وام املاک و مستغلات بود. حباب دارایی‌ها پیامدهای گسترده ای در مناطق جغرافیایی مختلف داشت و رکود طولانی ایجاد کرد که چندین منطقه جغرافیایی را در بر می‌گرفت.

نمونه ای از گرمایش بیش از اندازه اقتصاد

رکود بزرگ در اواخر دهه 2000 به دلیل اقتصاد بیش از حد گرم شده بود. نرخ بیکاری به طور مداوم تا سال 2007 کاهش یافت و در آن سال به نرخ 4.6٪ (زیر نرخ عادی) رسید. در همین حال، نرخ تورم که به طور پیوسته در حال افزایش بود، در سال 2006 زمانی که بن برنانکی رئیس فدرال رزرو شد و درست قبل از بحران، به 5.25 درصد رسید.

یکی دیگر از نشانه های داغ شدن بیش از اندازه اقتصاد ایالات متحده، حباب دارایی املاک و مستغلات بود که در سال 2007 تخلیه شد و امواج ضربه‌ای را به سراسر فضای مالی ایالات متحده ارسال کرد. هزینه های دولت نیز مزید بر علت شده بود. در سال های رئیس جمهور کلینتون، مازاد بودجه فدرال ایجاد شده بود. با این حال، کاهش مالیات در دوران رئیس جمهور بوش این مازاد را به کسری بودجه تبدیل کرد.

در سال 2005، دفتر بودجه کنگره (CBO) تخمین زد که کسری بودجه در آن سال 368 میلیارد دلار و در سال بعد کسری 295 میلیارد دلار خواهد بود. به طور خلاصه، اقتصاد ایالات متحده نشانه های یک اقتصاد بیش از حد گرم شده را در سال های منتهی به کسادی از خود نشان داد.