۰ نفر

کارگران بخوانند / جزییاتی جدید از حق مسکن

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۷
کد خبر: 842667
کارگران بخوانند / جزییاتی جدید از حق مسکن

معاون تعاون وزیرکار با اشاره به اختصاص خط اعتباری ۸هزار میلیارد تومانی برای توسعه تعاونی ها گفت:مبلغ ۲هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت های تعاونی مسکن، در سراسر کشور برنامه ریزی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، روز گذشته ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت مسکن کارگران و اینکه کدام پیمانکاران می‌توانند از این ظرفیت برای کارگران مجموعه استفاده کنند، اظهار داشت: تا کنون برای ۱۴۰هزار واحد مسکن کارگری زمین تامین شده و هر منطقه‌ای که بتوانیم زمین را تامین کنیم نسبت به ارایه زمین برای مسکن کارگران اقدام می‌کنیم. اما این اراضی به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد بلکه اگر مدیران صنایع بتوانند در مناطقی که اراضی تامین شده برای کارگران مسکن بسازند، با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت. البته اگر مدیران صنایع پای کار نیایند باز هم از روش‌هایی دیگری برای خانه‌دار کردن کارگران اقدام می‌کنیم.

اصل ۳۱قانون اساسی می گوید که دولت در جهت تامین مسکن مناسب برای خانواده های ایرانی، موظف و مسئول است. همچنین در بخشی از این قانون گفته می شود که اولویت با کسانی است که نیازمندتر هستند که مشخصاً به کارگران و روستاییان اشاره دارد.

بر اساس آمارهای رسمی، اجاره بهای سنگین مسکن بخش زیادی از درآمد کارگران را به خود اختصاص می دهد و عملاً پولی برای هزینه های دیگری مثل درمان، آموزش و …باقی نمی ماند. اقدامات دولت برای پرداخت وام مسکن نیز چندان فایده ای نداشته است. کدام کارگر است که با وجود اجاره بهای سنگینی که می پردازد، قادر به پرداخت اقساط سنگین وام مسکن نیز باشد؟!

یکی از راه های حمایت از مسکن کارگران تقویت تعاونی های مسکن و استفاده از ظرفیت آنها برای خانه دار شدن کارگران است. که حامد ویس کرمی , معاون تعاون وزارت کار می گوید:مبلغ ۲هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت های تعاونی مسکن، در سراسر کشور برنامه ریزی شده است.

ویس کرمی با اشاره تفاهم نامه همکاری این معاونت با بانک توسعه تعاون و ضندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون می گوید:در راستای ارتقای سهم بخش تعاون به ۲۵درصد از اقتصاد ملی, خط اعتباری ۸هزار میلیارد تومانی برای حمایت و پشتیبانی از تعاونی های کشور لحاظ شد.

معاون تعاون وزیرکار گفت: در قالب این خط اعتباری جدید ۶هزار میلیارد تومان برای حمایت از تعاونی های تولیدی، توزیعی و خدماتی با هدف ایجاد اشتغال جدید و تثبیت آن با اولویت اتمام طرح های نیمه تمام، توسعه ای و ایجادی (جدید)،صادرات محور ،شرکت های تعاونی دانش بنیان و زنان، تعاونی های مستقر در مناطق روستایی و کم برخوردار و محروم طرح های زنجیره ارزش ، از محل منابع تحت اختیار بانک توسعه تعاون اختصاص یافت.

وی افزود: مبلغ ۲هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت های تعاونی مسکن، در سراسر کشور برنامه ریزی شده است.

ویس کرمی گفت: تمام طرح های تعاونی برای ایجاد، توسعه، تکمیل، به ظرفیت رسانی، اخذ تسهیلات سرمایه در گردش، افزایش برنامه ارتقاء کیفی، کسب استاندارد، بهره وری و ایجاد زنجیره ارزش به شرط داشتن دلایل کافی اقتصادی، فنی و مالی می توانند از منابع این خط اعتباری استفاده کنند.

معاون امور تعاون تاکید کرد: برای بهره مندی از تسهیلات این خط اعتباری لازم است تقاضای مربوط به اخذ تسهیلات در سامانه الکترونیکی جامع و هوشمند بخش تعاون به نشانی http://taavon.mcls.gov.ir توسط متقاضی به همراه مدارک و مستندات لازم و در زمان مقرر بارگذاری شود. برای اخذ تسهیلات، سهم آورده متقاضی از کل سرمایه گذاری نباید کمتر از ۲۰درصد کل سرمایه گذاری طرح باشد.

ویس کرمی بیان کرد: طرح های با هدف اشتغالزایی و رویکرد صادرات، ایجاد زنجیره ارزش، دانش بنیان، تامین نیاز تولید کنندگان، توسعه مناطق محروم ،روستایی و زنان در بهره مندی از تسهیلات دارای اولویت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha