۰ نفر

چرخه های بازار چیست؟ نحوه عملکرد و انواع آن

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳
کد خبر: 712403
چرخه های بازار چیست؟ نحوه عملکرد و انواع آن

در طول یک چرخه، برخی از اوراق بهادار یا طبقات دارایی عملکرد بهتری نسبت به سایرین پیدا می‌کنند، زیرا مدل‌های تجاری آنها با شرایط رشد هماهنگ‌تر است.

 چرخه های بازار دوره‌ای بین دو اوج یا قعر اخیر در یک معیار مشترک مانند S&P 500 هستند که عملکرد صندوق را در هر دو بازار صعودی و نزولی نشان می‌دهد.

نکات کلیدی

چرخه به روندها یا الگوهایی اطلاق می شود که در محیط های تجاری مختلف ظاهر می شوند.

چارچوب زمانی چرخه اغلب برای هر فرد بسته به روندهایی که دنبال می‌کند متفاوت است.

هر چرخه بازار اغلب چهار مرحله متمایز دارد.

تشخیص اینکه در حال حاضر در چه مرحله ای از چرخه قرار داریم تقریباً غیرممکن است.

در مراحل مختلف یک چرخه کامل بازار، اوراق بهادار مختلف به طور متفاوتی به نیروهای بازار پاسخ می دهند.

نحوه عملکرد چرخه های بازار

چرخه های جدید بازار زمانی شکل می گیرند که روندهایی در یک بخش یا صنعت خاص در پاسخ به نوآوری معنادار، محصولات جدید یا محیط نظارتی توسعه می یابند. این چرخه ها یا روندها اغلب سکولار نامیده می شوند. در طول این دوره‌ها، درآمدها و سود خالص بسیاری از شرکت‌های حاضر در یک صنعت خاص ممکن است الگوهای رشد مشابهی را از خود نشان دهند که ماهیت چرخه‌ای دارند.

چرخه‌ های بازار معمولاً تا زمانی که واقعیت آن‌ها ثابت نشده است به سختی مشخص می‌شوند و به ندرت نقطه شروع یا پایان مشخص و واضحی دارند که این مسئله اغلب منجر به سردرگمی یا اختلاف نظر در مورد ارزیابی سیاست‌ها و استراتژی‌ها می‌شود. با این حال، اکثر متخصصان باتجربه بازار معتقدند که این چرخه‌ها وجود دارند و بسیاری از سرمایه‌گذاران استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خاصی را دنبال می‌کنند که هدف آن‌ها کسب سود از طریق معامله اوراق بهادار قبل از تغییر جهت چرخه است.

مهم

ناهنجاری هایی در بازار سهام وجود دارند که قابل توضیح نیستند اما سال به سال رخ می دهد.

ملاحظات ویژه

طول مدت چرخه‌ های بازار بسته به بازار مورد نظر ممکن است از چند دقیقه تا چندین سال متغیر باشد، زیرا بازارهای زیادی برای بررسی و افق‌های زمانی زیادی برای انجام تجزیه و تحلیل وجود دارند. حرفه‌های مختلف به جنبه های مختلف این بازه نگاه می کنند. یک معامله گر روزانه ممکن است به میله های پنج دقیقه ای نگاه کند در حالی که یک سرمایه گذار املاک و مستغلات به چرخه‌های که تا 20 سال متغیر هستند نگاه می کند.

انواع چرخه های بازار

چرخه های بازار معمولاً چهار مرحله متمایز را از خود نشان می دهند. در مراحل مختلف یک چرخه کامل بازار، اوراق بهادار مختلف به طور متفاوتی به نیروهای بازار پاسخ می دهند. به عنوان مثال، در طول رونق بازار کالاهای لوکس معمولا عملکرد بهتری دارند، زیرا مردم با خرید قایق های موتوری و موتور سیکلت هارلی دیویدسون مشکلی ندارند. در مقابل، در طول رکود بازار صنعت کالاهای مصرفی بادوام عملکرد بهتری پیدا می‌کند، زیرا در طول دوره اصلاح بازار افراد معمولاً مصرف خمیر دندان و دستمال توالت خود را کاهش نمی‌دهند.

چهار مرحله یک چرخه بازار عبارتند از مراحل انباشت، روند صعودی یا افزایش قیمت، توزیع و روند نزولی یا کاهش قیمت است.

مرحله انباشت: انباشت پس از تشکیل کف در بازار اتفاق می افتد و مبتکران و پذیرندگان اولیه با تشخیص اینکه بدترین شرایط سپری شده‌اند به خرید دارایی‌ها روی می‌آورند.

مرحله افزایش قیمت: زمانی اتفاق می افتد که بازار برای مدتی ثبات پیدا می‌کند و سپس قیمت‌ها به تدریج صعودی می‌شوند.

مرحله توزیع: با نزدیک شدن سهام به اوج خود، فروشندگان به تدریج بر بازار مسلط می‌شوند.

روند نزولی: روند نزولی زمانی رخ می دهد که قیمت سهام در حال سقوط باشد.

چرخه های بازار هر دو شاخص اساسی و فنی (نمودار) را در نظر می گیرند و از قیمت اوراق بهادار و سایر معیارها به عنوان معیاری از رفتار چرخه ای استفاده می کنند.

برخی از نمونه‌های چرخه‌ های بازار شامل چرخه تجاری، چرخه‌های نیمه‌رسانا/سیستم عامل در فناوری، و حرکت سهام شرکت‌های مالی حساس به نرخ بهره است.

چرخه بازار چه مدت طول می‌کشد؟

چرخه های بازار معمولاً چرخه هایی هستند که به طور متوسط ​​6 تا 12 ماه طول می کشند. با این حال، سیاست مالی ایالات متحده یا بازارهای جهانی می توانند تأثیر گسترده ای بر طول چرخه بازار داشته باشند. میانگین طول مدت چرخه‌های تجاری 6 تا 12 است، اما برای مثال، اگر فدرال رزرو به شدت نرخ های بهره را کاهش دهد، ممکن است روند صعودی بازار به مدت چندین سال طول بکشد.