۰ نفر

منظور از سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده بالاتر چیست؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۴
کد خبر: 710679
منظور از سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده بالاتر چیست؟

سفارش خرید در قیمت بالاتر از آستانه تعیین شده، سفارشی است برای خرید اوراق بهادار تنها در زمانی است که قیمت آن اوراق بهادار به قیمت مشخص و تعیین شده برای اجرای این سفارش برسد.

این نوع سفارش خرید یا فروش به قیمت از پیش تعیین شده را می‌توان برای معاملات سهام، مشتقات، فارکس یا انواع دیگر ابزارهای قابل معامله استفاده کرد. سفارش خرید در قیمت بالاتر از سطح قیمت تعیین شده با این فرض اساسی که قیمت سهام پس از صعود و عبور از آستانه‌ی قیمت مشخصی هم‌چنان به صعود خود ادامه خواهد داد برای اهداف مختلفی قابل استفاده است.

نکات کلیدی

قیمت تعیین شده برای ورود به این معامله یا اجرای این سفارش در سطحی بالاتر از قیمت فعلی بازار انتخاب می‌شود.

این سفارش یک استراتژی برای سود بردن از حرکت صعودی قیمت سهام با ثبت سفارش از قبل صعود قیمت است.

از دستورهای خرید در قیمت تعیین شده بالاتر نیز می توان برای محافظت حساب در برابر ضررهای نامحدود یک موقعیت فروش استقراضی بدون حد ضرر استفاده کرد.

مبانی سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر

سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر معمولاً به عنوان ابزاری برای محافظت حساب در برابر ضررهای بالقوه نامحدود یک موقعیت معاملاتی فروش استقراضی بدون تعیین حد ضرر استفاده می‌شود. سرمایه گذار حاضر است به منظور شرط‌بندی در مورد کاهش قیمت اوراق بهادار این موقعیت معاملاتی فروش استقراضی را باز می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، سرمایه‌گذار می‌تواند سهام را در قیمت ارزان‌تر خریداری کند و از تفاوت بین فروش استقراضی و خرید سود ببرد. این سرمایه‌گذار می‌تواند برای محافظت خود در برابر افزایش احتمالی قیمت سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتری را برای محدودسازی ضرر خود قرار دهد. هنگامی که از سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر برای تسویه موقعیت معاملاتی فروش استقراضی استفاده می‌شود معمولا به آن سفارش تعیین حد ضرر گفته می‌شود.

سرمایه‌گذاری که موقعیت فروش استقراضی باز کرده است می تواند سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر را در قیمت توقف ضرر یا تسویه معامله‌ی پایین تر یا بالاتر از نقطه ورود به موقعیت فروش خود قرار دهد. اگر قیمت اوراق بهادار به طور قابل توجهی کاهش یافته است و سرمایه گذار به دنبال حفظ سود موقعیت معاملاتی خود در برابر حرکت صعودی بعدی است، می تواند سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر را زیر قیمت اصلی باز کردن موقعیت معاملاتی فروش استقراضی قرار دهد. سرمایه‌گذاری که فقط به دنبال محافظت خود در برابر ضرر فاجعه‌بار ناشی از حرکت صعودی بزرگ است، سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر را در قیمتی بالاتر از قیمت فروش اولیه قرار می‌دهد.

سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر برای طرفداران افزایش قیمت

در استراتژی هایی که در بالا توضیح داده شد از این سفارش برای محافظت در برابر ضرر ناشی از حرکت صعودی  اوراق بهادار استفاده می‌شود. استراتژی‌های دیگر و کمتر شناخته شده‌ای وجود دارند که از سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر برای سود بردن از حرکت صعودی پیش بینی شده در قیمت سهام استفاده می کنند. تحلیلگران فنی اغلب به سطوح مقاومت و حمایت از سهام توجه دارند.

اگرچه ممکن است قیمت سهام بالا و پایین برود، اما معمولا حرکت آن در محدوده‌ای که از بالا به سطح مقاومت و از پایین به سطح حمایت محدود می‌شود قرار می‌گیرد. این سطوح مقاومت و حمایت را می توان سقف قیمت و کف قیمت نیز نامید. با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند سهامی که در نهایت به بالای خط مقاومت صعود می‌کند، در طی فرآیندی که به آن گریز قیمت نیز گفته می‌شود ، به صعود خود ادامه خواهد داد. بدین ترتیب، استفاده از سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر ممکن است برای سود بردن از این پدیده بسیار مفید باشد. سرمایه‌گذار سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر را درست بالای خط مقاومت قرار می‌دهد تا پس از گریز قیمت از سطح مقاومت هرگونه سود ناشی از این روند صعود را کسب کند. در این نوع سفارش‌ها می‌توان از سفارش تعیین حد ضرر برای محافظت در برابر کاهش بعدی قیمت سهام استفاده کرد.

نمونه ای از سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر

حرکت قیمت سهام ABC را در نظر بگیرید که آماده است از محدوده معاملاتی خود بین 9 تا 10 دلار خارج شود. فرض کنید معامله گری روی افزایش قیمت سهام  ABC به سطوحی فراتر از این محدوده شرط بندی می کند و یک سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر را در قیمت 10.20 دلار قرار می دهد. هنگامی که سهام به آن قیمت رسید، سفارش به یک سفارش بازاری تبدیل می شود و سیستم معاملاتی سهام را در قیمت موجود بعدی خریداری می کند.

از همین نوع سفارش می توان برای پوشش ضرر موقعیت های فروش استقراضی استفاده کرد. در مثال بالا، فرض کنید که معامله‌گری در سهام ABC موقعیت فروش بزرگی دارد به این معنی که او روی کاهش قیمت آن در آینده شرط‌بندی کرده است. این معامله‌گر برای محافظت خود در برابر خطر حرکت سهام در جهت مخالف، یعنی افزایش قیمت آن، دستور سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتری را قرار می‌دهد که در صورت افزایش قیمت ABC موقعیت خرید باز می‌کند. بنابراین، حتی در صورت حرکت قیمت سهام در جهت مخالف او معامله گر می تواند ضررهای خود را تعدیل کند.