۰ نفر

منظور از پول سیاه (درآمد غیر قانونی) چیست؟ بررسی مزایای آن

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۲
کد خبر: 710300
منظور از پول سیاه (درآمد غیر قانونی) چیست؟ بررسی مزایای آن

دریافت کنندگان پول سیاه باید این پول را مخفی کنند، یا این پول را در اقتصاد زیرزمینی خرج کنند یا تلاش کنند تا از طریق پولشویی به آن مشروعیت بخشند.

پول سیاه شامل تمام وجوهی است که از طریق فعالیت غیرقانونی و در غیر این صورت درآمد قانونی که برای اهداف مالیاتی ثبت نمی شود به دست آمده است.

وجود مقادیر بیشتر پول سیاه در اقتصاد اغلب منجر به افزایش فساد می شود.

از سوی دیگر، پول سیاه می تواند تاثیر منفی قوانین ظالمانه را کاهش دهد.

پول سیاه را می توان از طریق پولشویی به طور غیرقانونی در لفاف پول مشروع پنهان کرد.

کاربرد پول سیاه

پول سیاه در ساده ترین شکل پولی است که مالیات آن به دولت پرداخت نمی شود. فرض کنید فروشگاهی برای کالاهای خود پول نقد می پذیرد و برای مشتریانش رسید صادر نمی کند. آن فروشگاه با پول سیاه معامله می کند، زیرا مالیات فروش ثبت نشده را پرداخت نمی کند. به عنوان مثال دیگر خریدار ملکی را در نظر بگیرید که زمینی به ارزش 200000 دلار خریداری می کند. اگر خریدار فقط 50000 دلار را در دفاتر حسابداری گزارش دهد و 150000 دلار زیر میزی بپردازد، در این صورت یک معامله پول سیاه به ارزش 150000 دلار روی داده است. فروشندگان در هر دو مثال از منابع قانونی درآمد کسب  اما از پرداخت مالیات فرار کرده اند.

رایج ترین منبع پول سیاه بازار سیاه یا اقتصاد زیرزمینی است. فعالیت‌ها در بازار سیاه ممکن است شامل فروش مواد مخدر ممنوع، تیراندازی با سلاح، تروریسم و قاچاق انسان باشد. فعالیت‌های بازار سیاه همچنین شامل جرائم کمتر شدیدی، مانند فروش کالاهای تقلبی، کارت‌های اعتباری دزدیده شده یا نسخه‌های غیرقانونی محتواهای دارای حق طبع و نشر است.

بخشی از درآمد یک کشور که به پول سیاه وابسته است بر رشد اقتصادی کشور تأثیر می گذارد. پول سیاه باعث نشت مالی می شود، زیرا درآمد گزارش نشده که مالیات از آن اخذ نمی‌شود باعث کاهش درآمد دولت می شود. علاوه بر این، این وجوه به ندرت وارد سیستم بانکی می شود. در نتیجه، وام گرفتن را برای مشاغل کوچک قانونی و کارآفرینان دشوارتر می‌سازند.

علاوه بر این، پول سیاه باعث می شود که سلامت مالی کشور دست کم گرفته شود. تخمین میزان پول سیاه در هر اقتصادی بسیار دشوار است. این مسئله با توجه به اینکه شرکت کنندگان اقتصاد زیرزمینی انگیزه های قوی برای پنهان کردن فعالیت های خود دارند، تعجب آور نیست. این درآمدهای گزارش نشده را نمی توان در تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور لحاظ کرد. بنابراین، برآوردهای کشور از پس‌انداز، مصرف و سایر متغیرهای کلان اقتصادی گمراه‌کننده خواهد بود. این برآوردهای نادرست تاثیر منفی بر برنامه ریزی و سیاست‌گذاری دولت دارند .

نقد پول سیاه

علاوه بر برخی از فعالیت های آشکارا غیراخلاقی مانند قاچاق انسان که برای به دست آوردن پول سیاه انجام می شود، خود پول سیاه نیز مشکلاتی را ایجاد می کند. مهمتر از همه، مقادیر بالاتر پول سیاه در اقتصاد اغلب منجر به افزایش فساد می شود. کسب‌وکارهایی که در اقتصاد زیرزمینی سود قابل توجهی به دست می‌آورند، تقریباً همواره بایستی به مجریان قانون پول بپردازند تا هر از گاهی از اقدامات آن‌ها چشم‌پوشی کنند. با این حال، این وضعیت نیروی پلیس فاسدی را ایجاد می‌کند که ممکن است از نادیده گرفتن جرایم به مشارکت فعال در جنایات سوق پیدا کند.

 مزایای پول سیاه

پول سیاه در جوامعی که دارای ظالمانه ترین قوانین هستند بیشترین سود را به همراه دارد. برای مثال، بسیاری از معاملات معمولی اقتصادی در بازار در اتحاد جماهیر شوروی غیرقانونی بود. مردم برای رفع کمبود و به دست آوردن کالاهای ممنوعه به اقتصاد زیرزمینی روی آوردند. در بسیاری از موارد دیگر، رژیم‌ها معیارهای کنترل قیمتی را اعمال کردند که کالاها را غیرقابل دسترس می‌ساختند یا مالیات‌های فروش را اخذ می‌کردند که آنها را غیرقابل خرید می‌ساخت.‌ پول سیاه راهی برای کاهش این خسارت فراهم می‌کرد.

پول سیاه همچنین ممکن است به کاهش تأثیر نژادپرستی نظام‌مند کمک کند. در گذشته دولت‌ها نژادهای خاصی را از داشتن زمین، تجارت اوراق بهادار یا استفاده از حقوق طبیعی خود برای تجارت منع می‌کردند. این ممنوعیت‌ها برخی از قربانیان تبعیض نژادی را به مناطقی که تحت نظارت کمتری قرار داشتند و به آن‌ها امکان دسترسی به پول سیاه را اعطا می‌کردند سوق می‌داد.

ملاحظات ویژه

اکثر دارندگان پول سیاه سعی می کنند این پول را به پول قانونی تبدیل کنند که به آن پول سفید نیز گفته می‌شود. برای انجام این کار چند روش مختلف وجود دارد.

مهم

پولشویی اغلب مجازات‌های شدیدی دارد، بنابراین کسب‌وکارهای قانونی باید مراقب باشند تا از مشارکت تصادفی در آن جلوگیری کنند.

پولشویی را می توان با استفاده از نظام معاملات حواله انجام داد. نظام حواله یک روش غیررسمی و ارزان برای انتقال پول از یک منطقه به منطقه دیگر و بدون جابجایی واقعی پول و بدون استفاده از بانک است. این روش بر مبنای کدها و مخاطبین عمل می کند و نیازی به کاغذبازی یا افشای اطلاعات ندارد. اگر نهاد پولشویی خاصی در ایالات متحده تصمیم بگیرد 20000 دلار را از طریق فروشنده حواله برای گیرنده ای در هند بفرستد، نرخ ارز مورد توافق به میزان قابل توجهی بالاتر از نرخ رسمی تعیین می شود.

بهشت‌های مالیاتی به دلیل سیاست‌های ضعیف در مورد وجوه سپرده‌گذاری شده در کشور خود می‌توانند امکان ناشناس ماندن را به پول‌شویان ارائه دهند. سایر روش‌های پولشویی پول سیاه عبارتند از: املاک، جواهرات، پول نقد، سرمایه گذاری های شمش و ارزهای دیجیتال.