۰ نفر

خدمات اطمینان‌ دهی چیست؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 708640
خدمات اطمینان‌ دهی چیست؟

خدمات اطمینان‌ دهی ممکن است شامل بررسی هر سند یا معامله مالی مانند وام، قرارداد یا تارنمای مالی باشد. این بررسی صحت و اعتبار اطلاعاتی را که حسابداران رسمی بررسی می‌کنند، تأیید می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خدمات اطمینان‌ دهی نوعی خدمات حرفه ای مستقل است که معمولاً حسابداران رسمی یا مجاز مانند حسابداران رسمی ارائه می‌کنند.

خدمات اطمینان‌ دهی به عنوان خدمات حرفه ای مستقلی تعریف می شود که کیفیت یا زمینه اطلاعات را برای تصمیم گیرندگان بهبود می بخشد.

خدمات اطمینان‌ دهی ریسک اطلاعات را کاهش می‌دهد و امکان تصمیم گیری بهتری را فراهم می کند.

کسب و کارها با استفاده از خدمات اطمینان‌ دهی شفافیت، اهمیت و ارزش اطلاعاتی که برای بازار و سرمایه گذاران خود افشا می کنند، افزایش می‌دهند.

خدمات اطمینان‌ دهی را می توان برای ارزیابی ریسک، عملکرد تجاری، قابلیت اطمینان سامانه‌های اطلاعاتی، تجارت الکترونیک و عملکرد مراقبت های بهداشتی به کار برد.

آشنایی با خدمات اطمینان‌ بخشی

خدمات اطمینان‌بخشی با هدف بهبود کیفیت اطلاعات ارائه شده به افرادی که مسئولیت تصمیم‌گیری را برعهده دارند، انجام می شوند. ارائه مستقل خدمات اطمینان‌بخشی راهی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا از اعتبار اطلاعاتی که مبنای تصمیمات خود قرار می‌دهند اطمینان‌خاطر پیدا کنند و به همین دلیل خطرات و در این مورد خطرات اطلاعاتی را کاهش می دهد.

ارائه دهندگان خدمات اطمینان‌بخشی به مشتریان کمک می کنند تا با مدیریت و پایش فعال و مستمر ریسک های ناشی از روابط شخص ثالث، از میان پیچیدگی ها، خطرات و فرصت ها در شبکه های شریک خود مسیر خود را پیدا کنند. کسب و کارها از خدمات اطمینان‌بخشی برای افزایش شفافیت، اهمیت و ارزش اطلاعاتی که در اختیار بازار و سرمایه گذاران خود قرار می‌دهند، استفاده می کنند. بسیاری از این کسب‌وکارها دریافته‌اند که با به اشتراک گذاری بهتر اطلاعات مربوط به عملکرد کسب و کار می‌توانند به رشد پایدار و استراتژی تمایزبخشی رقابتی دست پیدا کنند.

دستورالعمل فنی برای حسابداران رسمی خاصی را که مایل به مشارکت در بخش خدمات اطمینان‌بخشی هستند می توان در استاندارد بین المللی مشارکت در بخش اطمینان‌بخشی 3000 (ISAE)  و کتاب مرجع خدمات اطمینان‌بخشی که انجمن حسابداران خبره در انگلستان و ولز (ICAEW) منتشر کرده است، مشاهده کرد. این کتاب مرجع شامل توصیه های عملی برای شرکت‌هایی است که قصد دارند از میان بنگاه‌های مختلف ارائه دهنده خدمات اطمینان‌بخشی گزینه‌ای را انتخاب کنند.

تصویب برخی مقررات در طول سال های گذشته مانند قانون Sarbanes-Oxley که در سال 2002 با هدف محافظت از سرمایه گذاران در برابر اطلاعات مالی نادرست تصویب شد، تقاضا برای خدمات اطمینان‌بخشی را افزایش داده است،.

انواع خدمات اطمینان‌ بخشی

خدمات اطمینان‌بخشی ممکن است به اشکال مختلف ارائه شود و با هدف ارائه اطلاعات مهم به شرکتی که با حسابدار رسمی قرارداد بسته است و تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری مدیران آن انجام می‌شود. به عنوان مثال، مشتری ممکن است از حسابدار رسمی درخواست کند تا تمام اعداد و محاسبات موجود در تارنمای وام مسکن مشتری را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که همه محاسبات و معادلات صحیح هستند. در زیر فهرستی از متداول ترین خدمات اطمینان‌بخشی آورده شده است.

ارزیابی ریسک

واحدهای تجاری امروزه در معرض خطرات بزرگتری نسبت به گذشته قرار دارند و تغییرات سریع تری را در ثروت خود تجربه می‌کنند. یکی از نگرانی‌های اصلی مدیران و سرمایه گذاران این است که آیا واحدهای تجاری دامنه کامل این خطرات را شناسایی کرده اند و اقدامات احتیاطی لازم را برای کاهش آنها انجام داده اند یا خیر. خدمات اطمینان‌بخشی به آن‌ها اطمینان‌خاطر می‌دهد که نمایه ریسک‌های تجاری یک واحد تجاری به حد کافی جامع است و استقرار یا عدم استقرار سامانه‌های مناسب برای مدیریت مؤثر این ریسک‌ها را در واحد تجاری مربوطه بررسی می‌کند.

اندازه گیری عملکرد تجاری

سرمایه گذاران و مدیران خواستار بانک اطلاعاتی جامع‌تر از صورت‌های مالی صرف کسب‌وکارها هستند. آنها به یک «کارت امتیازی متوازن» نیاز دارند. خدمات اطمینان‌بخشی در این حوزه به بررسی این مسئله می‌پردازد که آیا در سامانه ارزیابی عملکرد یک واحد تجاری معیارهای مهم و قابل اعتمادی برای ارزیابی میزان تحقق اهداف و مقاصد آن گنجانده شده است یا خیر و عملکرد آن را با واحدهای تجاری رقیب مقایسه می‌کند.

اطمینان‌ پذیری سامانه‌های اطلاعاتی

مدیران و سایر کارکنان بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات معتبر و مناسب وابسته شده‌اند و به طور فزاینده ای خواستار دسترسی آنلاین به این اطلاعات هستند. این اطلاعات بایستی به صورت بی‌درنگ صحیح باشند. تمرکز این خدمات نیز باید بر روی سامانه‌هایی باشد که از همان ابتدا به شکل قابل اطمینانی طراحی شده‌اند نه اینکه داده‌ها را بعد از وقوع اتفاقات تصحیح کنند. خدمات اطمینان‌بخشی در این زمینه نیز ارائه یا عدم ارائه اطلاعات قابل اعتماد برای اتخاذ تصمیمات عملیاتی و مالی مناسب را توسط سامانه‌های اطلاعات داخلی (مالی و غیر مالی) واحدهای تجاری بررسی می‌کند.

تجارت الکترونیکی

عدم اعتماد به سامانه‌های اطلاعاتی مانع رشد تجارت الکترونیک شده است. به همین دلیل، خدمات اطمینان‌بخشی در این حوزه نیز قابلیت سامانه‌ها و ابزارهای استفاده شده در تجارت الکترونیکی را برای حفظ یکپارچگی، امنیت، حریم خصوصی و قابلیت اطمینان مناسب اطلاعات، بررسی می‌کند.

اندازه گیری عملکرد مراقبت های بهداشتی

انگیزه های موجود در صنعت مراقبت های بهداشتی 1 تریلیون دلاری در طی چند سال گذشته 180 درجه تغییر کرده‌اند. نظام قدیمی (هزینه خدمات) به کسانی که بیشترین خدمات را ارائه می کردند پاداش می داد. نظام جدید (مراقبت مدیریت شده) به کسانی که کمترین خدمات را ارائه دهند پاداش می دهد.

در نتیجه، دریافت کنندگان مراقبت های بهداشتی و کارفرمایان آنها به طور فزاینده ای نگران کیفیت و در دسترس بودن خدمات مراقبت های بهداشتی شده‌اند. خدمات اطمینان‌بخشی در این حوزه نیز اثربخشی خدمات مراقبت های بهداشتی ارائه شده توسط سازمان‌های حفظ سلامت، بیمارستان ها، پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی را تضمین می‌کند.