۰ نفر

مجید شاکری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

وزارت رفاه باید آماده‌ توزیع کارت رفاه باشد / طرح امنیت غذایی فراموش نشود

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۴
کد خبر: 634730
وزارت رفاه باید آماده‌ توزیع کارت رفاه باشد / طرح امنیت غذایی فراموش نشود

یک کارشناس اقتصادی گفت: طرح وزارت اقتصاد برای یارانه‌ها اگر موفقیت آمیز باشد، طرح خوبی است اما چون ممکن است مشکلات پیش بینی نشده‌ای در آن به وجود آید، وزارت رفاه باید در وضعیت آماده‌باش بوده و کارت رفاه را آماده کند.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ پس از اعلام طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی به مدت دوماه به مردم و پس از آن، توزیع کالابرگ، مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره آینده این طرح گفت: واقعیت این است که الان اگر من نقدی به سناریویی که انتخاب شده بکنم، چیزی را تغییر نمی‌دهد لذا ترجیح می‌دهم که درباره آینده صحبت کنم و از این موضوع درس بگیریم.

به گفته شاکری اگر این سناریو بخواهد انجام شود دوکار ضروری باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: وعده‌ای که به مردم داده شده این است که دوماه دیگر به مردم کوپن الکترونیک داده شود. الان طرح اصلی که برای کوپن الکتروینک روی میز است، طرح نان وزارت اقتصاد است و اگر با موفقیت انجام شود به راحتی قابل تعمیم به سایر کالاهای سوپرمارکتی مثل مرغ و تخم مرغ است و به لحاظ امکانات حکمرانی طرح قابل توجهی است.

شاکری افزود: این طرح این امکان را ایجاد می‌کند که دولت جمهوری اسلامی به هر فرد مشخص در محل مشخص یارانه مشخصی بدهد و خیلی قابل تنظیم است و در واقع نوعی یارانه روی کالاست بدون اینکه نیاز به شبکه توزیع کالایی داشته باشد.

شاکری افزود: طرح نان همین مدل، اما بدون سهمیه است و این مدل به شما امکان سهمیه‌بندی هم می‌دهد. اما چون جدید است و دارند تست می‌کنند باید آمادگی وجود داشته باشد که اگر در این مسیر مشکل غیرقابل پیش بینی به وجود بیاید، توزیع کارت رفاه در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی، کارت رفاه به همان معناست که به شما اعتبار نقدی می‌دهند و شما آن اعتبار را می‌توانید در فروشگاه مشخص خرج کنید. این طرح به خصوص از این جهت که فروشگاه‌ها را ملزم می‌کند که به پایانه‌های فروشگاهی متصل شوند، طرح بسیار خوبی است. پس وزارت رفاه به عنوان جایگزین باید آماده باشد که اگر به مشکلی خوردند، به سرعت کارت رفاهی را آماده عرضه کند.

این کارشناس افزود: نکته دوم این است که باید یادمان باشد که بهرحال علت اینکه دولت به سمت نقدی سازی 4200تومانی و تبدیل آن به کوپن رفت، این بود که نگرانی‌هایی درباره سمت عرضه وجود داشت و همچنین معضل کیفیت ارز در دسترس وجود داشت.

شاکری ادامه داد: این طرح دولت قطعا موثر است ولی پاسخی به سوال مشکلات سمت عرضه نمی‌دهد فلذا ما را بی‌نیاز نمی‌کند از اینکه یک طرح امنیت غذایی برای امروز و آینده‌ خود که سه ضلع اصلی دارد را آماده کنیم. وی خاطرنشان کرد: یک ضلع چنین طرحی، تغییر ترکیب خوراک نان و فرمولاسیون آن است. نکته دوم توجه به حوزه افزایش سرمایه در گردش این بخش است و نکته سوم که از هردوی این‌ها مهم تر است و پاسخ درست‌تری به این سوال است، تغییر مبادی واردات کالاهای اساسی است. البته منظورم تنوع تجار نیست، بلکه اینکه از کشورهای جدید و با روش‌های جدید و خارج از کانال تصفیه مالی آمریکا این تامین انجام شود.