۰ نفر

واکنش همتی به اظهارات امروز رییسی؛

نظارت جدی بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها با ۲ اقدام ممکن است

۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۷
کد خبر: 555218
نظارت جدی بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها با ۲ اقدام ممکن است

عبدالناصر همتی نوشت: بانک مرکزی در طول سه سال گذشته اقدام‌های جدی برای نظارت بر بانک‌ها، رفع ناترازی آن‌ها، ادغام و سرپرستی بانک‌های مشکل دار و امهال تسهیلات با رعایت الزامات فقهی و شرعی انجام داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ عبدالناصر همتی رییس کل سابق بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بانک مرکزی در طول سه سال گذشته اقدام‌های جدی برای نظارت بر بانک‌ها، رفع ناترازی آن‌ها، ادغام و سرپرستی بانک‌های مشکل دار و امهال تسهیلات با رعایت الزامات فقهی و شرعی انجام داد.

اگر بانک مرکزی بخواهد بر بانک‌ها نظارت بیشتر و جدی‌تر داشته باشد، دو اقدام مهم باید انجام دهد:

۱) براساس استاندارهای مالی بین‌المللی می‌بایست فعالیت عمده بانک‌ها خصوصا دولتی را به خاطر نداشتن کفایت سرمایه، متوقف کند و این اقتدار نظامی به بانک مرکزی داده شود که مانند سایر نقاط دنیا به محض تشخیص ناسالم بودن فعالیت یک بانک، در مورد آن بانک تصمیم گرفته و عمل کند و منتظر فرآیندهای طولانی حقوقی و مصلحت اندیشی نشود.

۲) مانع از پرداخت تسهیلات تکلیفی مجلس و دولت که نقش عمده در خلق نقدینگی دارد، بشود که این خود نیازمند اصلاح ارتباط مالی دولت و بانک مرکزی و چاره سازی برای تامین کسری بودجه زیاد دولت است.

 لازمه تحقق نظارت جدی تر بربانک ها ؛ خصوصا توانگری مالی آن ها در اولین قدم؛ تامین حداقل 250 هزار میلیارد تومان سرمایه برای تحقق کفایت سرمایه لازم بانک ها، در حد بال -2 و در غیر اینصورت محدود ساز ی تسهیلات تکلیفی دولت بر بانک ها هست.منتظر تحقق وعده اقدام دولت در این خصوص می مانیم.

همتی