۰ نفر

دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) چیست؟

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰
کد خبر: 803059
دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) چیست؟

دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) ارزش بازاری سرمایه‌گذاری‌هایی است که شخص یا نهادی به نمایندگی از مشتریان مدیریت می‌کند.

اصطلاح دارایی‌های تحت مدیریت در رابطه با عملکرد و تجربه مدیران هنگام ارزیابی عملکرد یک شرکت استفاده می‌شود.

هنگام محاسبه دارایی‌های تحت مدیریت، برخی از موسسات مالی سپرده‌های بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و پول نقد را نیز در نظر می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر این دارایی‌ها را به وجوه سرمایه‌گذاران منفرد که تحت مدیریت شرکت هستند، محدود می‌کنند.

نکات کلیدی

  • دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) کل ارزش بازاری سرمایه‌گذاری‌هایی است که شخص یا نهادی به نمایندگی از سرمایه‌گذاران مدیریت می‌کند.
  • ارزش دارایی‌های تحت مدیریت برای انعکاس جریان پول به داخل و خارج از صندوق و عملکرد قیمت دارایی‌ها، پیوسته در نوسان است.
  • کارمزدها و هزینه‌های مدیریت یک صندوق اغلب به صورت درصدی از دارایی‌های تحت مدیریت محاسبه می‌شوند.

آشنایی با دارایی‌های تحت مدیریت (AUM)

دارایی‌های تحت مدیریت مجموع ارزش بازاری تمام سرمایه‌گذاری‌هایی است که یک صندوق یا خانواده‌ای از صندوق‌ها، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، یک شرکت کارگزاری یا فردی که به طور رسمی به‌عنوان مشاور سرمایه‌گذاری یا مدیر سبد سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، مدیریت می‌کنند. هنگامی که یک سرمایه‌گذار 50000 دلار در یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک قرار می‌دهد، آن وجوه به بخشی از کل ارزش مجموعه وجوه تحت مدیریت آن صندوق تبدیل خواهند شد. مدیر صندوق می‌تواند با استفاده از تمام وجوه سرمایه‌گذاری شده و بدون کسب مجوزهای خاص، سهام شرکت‌ها را با توجه به هدف سرمایه‌گذاری شرکت خود خرید و فروش کند.

دارایی‌های تحت مدیریت شامل سرمایه‌ای می‌شوند که مدیر شرکت می‌تواند برای انجام معاملات به نیابت از یک یا تمام مشتریان خود استفاده کند. سرمایه‌گذاران ممکن است برای کسب شرایط لازم برای مشارکت در یک نوع سرمایه‌گذاری خاص مانند صندوق پوشش ریسک، به برخورداری از حداقل مقدار دارایی‌های تحت مدیریت شخصی نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند در برابر شرایط نامطلوب بازار نامطلوب مقاومت کنند. دارایی‌های تحت مدیریت یک سرمایه‌گذار ممکن است با میزان ثروت وی مطابقت داشته باشند و ممکن است نوع خدماتی را که می‌تواند از یک مشاور مالی یا شرکت کارگزاری دریافت کند، تعیین کنند.

مهم

سرمایه‌گذاران اغلب جریان‌های بالاتر ورود سرمایه و دارایی‌های تحت مدیریت بالاتر یک موسسه مالی را به عنوان شاخص‌های مثبت کیفیت و تجربه مدیران آن در نظر می‌گیرند.

محاسبه دارایی‌های تحت مدیریت

روش محاسبه دارایی‌های تحت مدیریت در بین شرکت‌ها متفاوت است و به جریان پول سرمایه‌گذاران به داخل و خارج از صندوق بستگی دارد. عملکرد دارایی، افزایش ارزش سرمایه و سرمایه‌گذاری سود توزیعی سهام، دارایی‌های تحت مدیریت یک صندوق را افزایش می‌دهد. دارایی‌های تحت مدیریت هم‌چنین زمانی افزایش می‌یابد که مشتریان جدیدی به شرکت جذب می‌شوند و دارایی‌های خود را در اختیار مدیران شرکت قرار می‌دهند. کاهش دارایی‌های تحت مدیریت به دنبال از دست رفتن ارزش بازاری یا عملکرد ضعیف دارایی‌ها، بسته شدن صندوق‌ها و کاهش جریان‌های ورودی سرمایه سرمایه‌گذاران رخ می‌دهد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شرکت‌ها را ملزم ساخته است تا بسته به عوامل متعددی از جمله اندازه و مکان شرکت، زمانی که ارزش دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها بین 25 تا 110 میلیون دلار می‌رسد، در این کمیسیون ثبت نام کنند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مسئولیت تنظیم عملکرد بازارهای مالی و حصول اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها را برعهده دارد.

دارایی‌های تحت مدیریت و کارمزدها

دارایی‌های تحت مدیریت در هنگام محاسبه کارمزدها در نظر گرفته می‌شوند. بسیاری از محصولات سرمایه‌گذاری کارمزدهای مدیریتی را به صورت درصد ثابتی از ارزش دارایی‌های تحت مدیریت دریافت می‌کنند. مشاوران مالی و مدیران سرمایه شخصی نیز کامزد خود را به صورت درصدی از دارایی‌های شخصی تحت مدیریت خود از مشتریان دریافت می‌کنند. کارمزدها معمولاً با افزایش دارایی‌های تحت مدیریت کاهش می‌یابد و متخصصان مالی می‌توانند سرمایه‌گذاران ثروتمند را جذب کنند.

نمونه‌هایی از دارایی‌های تحت مدیریت

SPY

صندوق قابل معامله در بورس (SPY)SPDR S&P 500  یکی از صندوق‌های قابل معامله در بورس است. صندوق‌های قابل معامله در بورس صندوق‌هایی هستند که از مجموعه چندین سهام یا اوراق بهادار مختلف که با یک شاخص خاص مانند S&P 500 مطابقت دارند یا منعکس کننده آن هستند، تشکیل شده‌اند. صندوق SPY حاوی تمام 500 سهام موجود در شاخص S&P 500 است. در 14 ژوئن 2023، ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صندوق SPY نزدیک به 412.25 میلیارد دلار بود.

EDOW

صندوق قابل معامله در بورس First Trust Dow 30 Equal Weight (EDOW) عملا 30 سهم از سهام موجود در میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) را دنبال می‌کند. در 14 ژوئن 2023، ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صندوق EDOW در حدود 189.58 میلیون دلار بود.

چگونه شرکت‌های سرمایه‌گذاری از دارایی‌های تحت مدیریت به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از دارایی‌های تحت مدیریت به عنوان ابزار بازاریابی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید استفاده می‌کنند. دارایی‌های تحت مدیریت به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا اندازه عملیات یک شرکت را نسبت به رقبای آن تعیین کنند.

دارایی‌های تحت مدیریت به سرمایه گذاران بالقوه چه چیزی را نشان می‌دهد؟

هنگام ارزیابی یک صندوق خاص، سرمایه‌گذاران اغلب به دارایی‌های تحت مدیریت آن به عنوان نشانه‌ای از اندازه صندوق نگاه می‌کنند. به‌طور معمول، محصولات سرمایه‌گذاری با دارایی‌های تحت مدیریت بالا حجم معاملاتی بیشتری در بازار دارند که این ویژگی قدرت نقدشوندگی بیشتری به آن‌ها می‌دهد، به این معنی که سرمایه‌گذاران می‌توانند صندوق را به راحتی خرید و فروش کنند.

فایده صندوقی با دارایی‌های تحت مدیریت بزرگ چیست؟

صندوق‌هایی با دارایی‌ها تحت مدیریت بزرگ معمولا دارای ذخایر کافی برای پاسخگویی به هرگونه فشار بازخرید اوراق بهادار خود هستند. اگر چند سرمایه‌گذار بزرگ صندوق را ترک کنند، این موضوع احتمالاً تأثیری بر عملکرد آن نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha