۰ نفر

قیمت بازگشایی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۳
کد خبر: 713120
قیمت بازگشایی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

قیمت بازگشایی اولین قیمت معاملاتی یک اوراق بهادار در زمان بازگشایی یک بورس در یک روز معاملاتی است.

اولین قیمت معامله هر سهم فهرست شده، قیمت بازگشایی روزانه آن است. قیمت بازگشایی نشانگر مهمی برای فعالیت معاملاتی آن روز است، به ویژه برای کسانی مانند نوسان‌گیران روزانه که علاقه مند به اندازه گیری نتایج کوتاه مدت هستند.

نکات کلیدی

قیمت بازگشایی با قیمت بسته شدن روز قبل یکسان نیست.

چندین استراتژی نوسان‌گیری روزانه بر اساس قیمت باز شدن بازار یا اوراق بهادار ایجاد شده‌اند.

نحوه عملکرد قیمت بازگشایی

شاخص نزدک از رویکردی به نام «Opening Cross» استفاده می کند تا بهترین قیمت بازگشایی را با توجه به سفارش هایی که در طول شب انباشته شده‌اند، تعیین کند. به طور معمول، قیمت بازگشایی اوراق بهادار با قیمت بسته شدن روز قبل آن یکسان نیست. این تفاوت به این دلیل است که معاملات پس از ساعت کاری ارزش گذاری یا انتظارات سرمایه گذاران را  از اوراق بهادار تغییر می‌دهد.

ملاحظات ویژه

اطلاعیه های شرکتی یا سایر رویدادهای خبری که پس از بسته شدن بازار رخ می دهد، می توانند انتظارات سرمایه گذاران و قیمت بازگشایی را تغییر دهند. بلایای طبیعی در مقیاس بزرگ یا بلایای انسانی، مانند جنگ یا حملات تروریستی که پس از ساعات کاری اتفاق می‌افتند، ممکن است اثرات مشابهی بر قیمت سهام داشته باشند. هنگامی که این رویدادها رخ می دهد، برخی از سرمایه گذاران ممکن است سعی کنند اوراق بهادار را پس از ساعات کاری بخرند یا بفروشند.

تمام این سفارش‌ها در طول معاملات پس از ساعات کاری اجرا نمی‌شوند. کمبود نقدینگی و اسپردهای گسترده ناشی از آن جذابیت اجرای سفارش‌های بازاری در طی معاملات پس از ساعات کاری را برای معامله‌گران کاهش می‌دهد، زیرا تکمیل یک معامله با سفارش بازاری در قیمت قابل پیش‌بینی بسیار چالش‌برانگیزتر می‌شود و سفارش‌های محدود اغلب پر نمی‌شوند.

پس از بازگشایی بازار در روز بعد، این جچم زیاد از سفارشات محدود یا توقف ضرر- که در قیمت هایی متفاوت از قیمت بسته شدن روز قبل قرار گرفته‌اند- اختلاف قابل توجهی در عرضه و تقاضا ایجاد می‌کنند. این نابرابری باعث می‌شود قیمت بازگشایی بازار نسبت به قیمت بسته شدن روز قبل در جهتی متناظر با تأثیر نیروهای بازاری که قیمت سهام را حرکت می‌دهند، منحرف شود.

استراتژی های معاملاتی قیمت بازگشایی

چندین استراتژی نوسان‌گیری روزانه بر اساس باز شدن بازار ایجاد شده است. زمانی که قیمت بازگشایی تغییر زیادی نسبت به قیمت بسته شدن روز پیش پیدا کند به طوری که شکاف قیمتی بزرگی در میان آن‌ها ایجاد شود، نوسان‌گیران روزانه از استراتژی خاصی موسوم به «کاهش و پر کردن شکاف قیمت» استفاده می کنند. معامله گران سعی می کنند از اصلاح قیمتی که معمولاً پس از ایجاد یک شکاف قیمت بزرگ در قیمت بازگشایی رخ می دهد، سود ببرند.

یکی دیگر از استراتژی های محبوب، محو کردن قدرت سهامی خاصی در زمان بازگشایی بازار است که بر خلاف بقیه بازار یا سهم‌های مشابه در یک بخش یا شاخص مشترک نشانه های قوی قبل از بازگشایی بازار از خود نشان می دهد. هنگامی که یک نابرابری شدید در نشانه‌های سهامی قبل از بازگشایی بازار وجود داشته باشد، معامله‌گر منتظر می‌ماند تا این سهام پس از بازگشایی بازار حرکتی برخلاف بقیه بازار از خود نشان دهد.

هنگامی که تکانه و حجم حرکت اولیه قیمت سهام کاهش می‌یابد، معامله‌گر موقعیتی را در این سهام در جهت کلی بازار اتخاذ می‌کند. این استراتژی ها از جمله استراتژی‌های معاملاتی با احتمال موفقیت بالا هستند که برای دستیابی به سودهای کوچک و سریع در صورت اجرای صحیح طراحی شده اند.

نمونه‌ای از قیمت بازگشایی

در 25 ژانویه 2022، قیمت بازگشایی اپل (AAPL)  158.98 دلار بود. ارزش این سهام در طول این روز به 162.76 دلار رسید، اما در 159.78.3 دلار بسته شد.