۰ نفر

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

ماجرای تقسیم کرایه چهار نفر به سه نفر در تاکسی‌ها!

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبر: 433719
ماجرای تقسیم کرایه چهار نفر به سه نفر در تاکسی‌ها!

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران گفت: برای تعیین تکلیف درباره میزان کرایه تاکسی‌ها با سه مسافر نیاز به اعلام زمان پایان بحران از سوی وزارت بهداشت داریم.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ مطابق با ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا از دو هفته پیش تاکسی‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی باید سه نفر به جای چهار نفر سوار کنند.

اما در کنار کاهش استفاده از تاکسی که یا به دلیل لغو طرح‌های ترافیکی است یا خانه‌نشین شدن شهروندان، تعداد مسافران کاهش پیدا کرده و در نتیجه درآمد تاکسیرانان نیز تا حد زیادی پایین آمده است.

در این بین اما موضوع میزان کرایه از سه نفری که سوار می‌شوند، هم مورد گلایه شهروندان است و هم راننده‌های تاکسی. برخی رانندگان در اقدامی خودجوش کرایه چهار نفر را تقسیم بر سه می‌کنند و برخی همان کرایه چهار نفر را از سه نفر می‌گیرند.

برخی از مسافران با پرداخت کرایه بیشتر مشکلی ندارند و برخی دیگر به آن اعتراض کردند، هرچند که طبق اظهار نظر برخی از تهرانی‌ها سه نفره نشستن آرامش روانی و جسمی بیشتری برای سرنشینان به همراه داشته است.

علیرضا قنادان در واکنش به این موضوع به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: پیش از عید و در ایام نوروز با توجه به کم شدن مسافرها، رانندگان تاکسی بعد از سوار شدن دو مسافر حرکت می‌کردند. همین موضوع با استقبال وزارت بهداشت روبرو شد و برای حفظ سلامت شهروندان آن را تبدیل به ابلاغیه کرد.

او ادامه داد: ما پیش از ابلاغیه برچسب‌های نرخ کرایه را منتشر و توزیع کرده بودیم و دیگر امکان اینکه نرخ را تغییر بدهیم وجود نداشت. از طرفی چون مشخص نیست چنین شرایطی تا کی ادامه دارد، دست ما برای تغییر نیز بسته است و وزارت بهداشت باید دستورالعمل و راهکاری در این ارتباط به ما ارائه دهد.

قنادان با بیان اینکه تاکسیرانان در برخی خطوط 60 تا 70درصد و دربرخی دیگر مانند فرودگاه‌ها تا 80درصد کاهش درآمد داشته‌اند، اضافه کرد: ما توصیه کردیم رانندگان خودشان به مسافران توضیح دهند که به دلیل کم شدن یک نفر، اگر تمایل داشتند کرایه بیشتری بپردازند و اگر مسافر رضایت نداشت اصراری وجود ندارد.

او در واکنش به این پرسش که راننده‌ها این اقدام را به نظر مسافران محول نمی‌کنند و ازهمان ابتدا می‌گویند کرایه باید تقسیم بر سه نفر شود، گفت: بله ما قبول داریم که این چالش میان رانندگان تاکسی و مسافران وجود دارد و معتقدیم وزارت بهداشت باید به ما زمان پایان این بحران را بدهد تا بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.در این ارتباط با برخی مراجع ذی ربط نیز مکاتبه کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به استقبال برخی شهروندان از سه نفره شدن مسافران تاکسی گفت:سه نفر شدن مسافران به تدریج تبدیل به فرهنگ خواهد شد زیرا طی این مدت شهروندان راضی بودند و علاوه بر بحث جلوگیری از ابتلا به بیماری، آرامش بیشتری نیز در تاکسی به ویژه برای مسیرهای طولانی دارند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تقسیم کرایه چهار نفر به سه نفر نباید با مجوز شورا باشد، گفت: طبق قانون؛ شورا نرخ پایه را تعیین می‌کند و تدوین دستورالعمل اجرایی و ابلاغ آن بر عهده سازمان تاکسیرانی است.