۰ نفر

خروج ترامپ از معاهده تجارت تسلیحاتی

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۱۷
کد خبر: 349293
خروج ترامپ از معاهده تجارت تسلیحاتی

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در جمع انجمن سلاح آمریکا اعلام کرد که آمریکا امضای خود را از معاهده تجارت تسلیحاتی پس می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ که همواره با سیاست های دمکرات ها در کنترل تسلیحات مخالفت داشته است، افزود: ما هرگز اجازه نخواهیم داد که دیوانسالاری خارجی، اصلاح دوم قانون اساسی شما را زیر پا بگذارند.
رئیس جمهوری ترامپ تاکنون از توافق های بین المللی همچون توافق آب و هوایی پاریس، توافق هسته ای ایران، توافق موشک های هسته ای میان برد، توافقنامه آسیا-پاسیفیک، پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان خارج شده است.
او همچنین عضویت این کشور را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان علمی و فرهنگی یونسکو تعلیق کرد و کمک های داوطلبانه به برخی نهادهای سازمان ملل را هم متوقف کرد.
ترامپ همچنین در اقدامی خلاف قطعنامه های صریح شورای امنیت، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه و قدس شریف را به رسمیت شناخت.
وی امروز اعلام کرد: به طور رسمی اعلام می کنم که ایالات متحده از این معاهده به شدت ناسازگار، اثر امضای خود را لغو می کند.
مذاکرات مربوط به این پیمان تحت حمایت سازمان ملل متحد بود و در سال 2013 در دولت باراک اوباما به امضا رسید اما هرگز نمایندگان آمریکا آن را تصویب نکردند.
آنچه که امروز ترامپ انجام داد در واقع اثر عملی نداشت و تنها برای دلخوشی و فریب افکار عمومی به منظور تاثیر گذاری در انتخابات 2020 انجام داد چرا که این معاهده در حقوق داخلی این کشور مورد تایید قرار نگرفته بود.
این معاهده به دنبال جلوگیری از انتقال غیر قانونی اسلحه است که منجر به درگیری های مخرب می شود به خصوص آن که تلاش دارد تا از فروش تسلیحات در شرایطی که شورای امنیت، ممنوعیت های تسلیحاتی وضع کرده است، مانع شود.
حدود 100 کشور از جمله متحدان ایالات متحده در اروپا، معاهده را تصویب کرده اند، در حالی که بیش از 30 عضو دیگر سازمان ملل آن را هنوز تصویب نکرده اند. کشورهایی همچون روسیه، کره شمالی و سوریه هم از آن اجتناب کرده اند.
حامیان ترامپ هم تایید می کنند که این پیمان هیچ تاثیری بر فروش تسلیحات آمریکا نداشته است و طرف های خارجی نمی توانند اصلاحات دوم قانون اساسی ما را زیر پا بگذارند.
رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و امنیت مرزهای جنوبی هم اشاره و از دمکرات ها به خاطر تامین نکردن هزینه ساخت دیوار مرزی که منجر به تعطیلی موقت دولت شد، انتقاد کرد.
ترامپ با اعلام شرایط اضطراری در مرزها، بودجه ساخت این دیوار را که حدود 5.6 میلیارد دلار بود، از بخش های دیگر دولت تامین می کند و بارها اظهار کرده است که ساخت این دیوار با جدیت ادامه دارد.
مساله گزارش بازرس مولر رئیس کمیته تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات 2016 که منجر به پیروزی ترامپ شد، دیگر موردی بود که ترامپ به آن اشاره کرد و گفت در این گزارش تصریح شده است هیچ گونه تبانی با روسیه از سوی ستاد انتخاباتی من انجام نشده است.
وی همچنین به رقابت انتخاباتی جو بایدن هم واکنش نشان داد و افزود: من احساس می کنم که خیلی جوان هستم، من نمی توانم باور کنم. من جوانترین فرد هستم. من هیچ گاه نمی گویم دیگران پیر شده اند اما می دانم که آنها مرا خیلی جوان نشان خواهند داد.
ترامپ در جملاتی کنایه دار به سن بالای جو بایدن و برنی سندرز دو رقیب جدی دمکرات ها در انتخابات 2020 اشاره می کند و می خواهد القا کند که در برابر آنها بسیار جوان به نظر می رسد.
پس از آنکه تصویری از جو بایدن منتشر شد که به هنگام گوش دادن به یک سخنرانی به خواب رفته بوده است، ترامپ از او به عنوان 'بایدن خواب آلود' یاد می کند و برای سندرز هم از واژه 'دیوانه' استفاده می کند.
برای انتخابات 2020، تا کنون 20 دمکرات و 2 جمهوریخواه اعلام کاندیداتوری کرده اند.