۰ نفر

رونق تولید چگونه میسر می‌شود؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 345546
رونق تولید چگونه میسر می‌شود؟

به طور حتم که اگر تولید در کشوری نظم مشخصی داشته باشد، توان و امکانات آن کشور به حرکت می‌افتد و در جامعه رقابت و ارزش افزوده ایجاد می‌شود اما باید این اصل مهم را مد نظر قرار داد که برای رونق تولید، باید تمام فرآیند تولید و زنجیره‌های متصل به این امر و همچنین نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرد.

در حال حاضر تامین مواد اولیه و قطعات ماشین‌آلات در زنجیره های مختلف تولیدی با مشکل جدی مواجه شده که یکی از مشکلات این بخش تاخیر در عملیات ثبت سفارش است به طوری که در برخی مواقع این تاخیری تعمدی انجام می‌شود؛ از این رو مسائلی از قبیل ثبت سفارش، تامین مالی، نرخ مالی و رساندن پول به فروشنده از جمله مواردی است که در سال 98 برای رونق تولید باید به آن توجه شود.

بنابراین اگر مسئولان خواستار رفع مشکل تولید و تولیدکننده هستند، ابتدا باید پروسه ثبت سفارش که از مراحل پیشین زنجیره تولید است را  در یک فضای روشن، دور از ابهام و فساد  حل کنند.

علاوه بر این، با توجه به تحریم‌های موجود اکنون مشکلاتی برای حمل و نقل کالا نیز به وجود آمده که درخصوص این موضوع سازمان‌های مربوطه باید بسترهای حمل و نقل را به وجود آورند تا تولید‌کننده مطمئن باشد تا کالای ثبت سفارش شده و خریداری شده به دستش می‌رسد.

همچنین یکی از زنجیره‌های آسیب تولید در نظام گمرک قرار دارد و به همین خاطر در سال 98 باید به گونه‌ای عمل کرد که حداقل بروکراسی اداری ایجاد شود و وزارت‌خانه‌های مختلف باید در گمرک شورایی داشته باشند تا به نمایندگی از همه واحدهای موثر، درجا تصمیم بگیرد.

البته در بین این موارد نباید مشکل نظام بانکی را نادیده گرفت.  قسمت بزرگی از وقت فعالان اقتصادی را هزینه‌های مالی، و جهت‌گیری‌های نظام بانکی می‌گیرد و در اصل گرداننده اصلی بخش اقتصاد و سازمان های غیر رسمی که بر اقتصاد کشور و  به ویژه بر تولید نقش دارند سازمان‌های بانکی است که برای تحقق امر رونق تولید باید این موضوع تسهیل شود. 

بنابراین در شرایط کنونی که دشمن پشت دروازه‌های اقتصاد کشور قرار دارد، باید مسائل اقتصادی کشور را با همدلی حل کنیم و مسائل اقتصادی را با شاخص‌های اقتصادی و الزامات اقتصادی سامان دهیم تا در سال جاری مسائل اقتصادی با مسائل سیاسی ادغام نشود.

با این اقدامات و هدایت‌های مقام معظم رهبری و وحدت و فرماندهی که ایشان در حوزه اقتصاد ایجاد کرده‌اند و همچنین عنایت الهی می‌توان امیدوار بود که سال 98 سال خوب و فعالی باشد.

*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران