۰ نفر

رییس سازمان حج و زیارت؛

بیش از ۸۰هزار زائر ایرانی وارد عراق شده اند

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 566147
بیش از ۸۰هزار زائر ایرانی وارد عراق شده اند

رییس سازمان حج و زیارت گفت : بر اساس برآوردها بیش از ۸۰هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد خاک عراق شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا رشیدیان در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی افزود: تا روز سه شنبه اوج ورود زائران به کشور عراق است و پس از آن شاهد روند بازگشت این زوار خواهیم بود.

وی ضمن قدردانی از تلاش های دست اندرکاران وزارت امور خارجه در عراق با تشریح اقدامات انجام شده برای زائران اربعین حسینی افزود: امسال دولت عراق موضوع تعداد پذیرش زوار را بسیار دیراعلام کرد و حتی بعد از اعلام سهمیه نیز روند صدور ویزا با تاخیر آغاز شد و به دلیل همین محدودیت زمانی، اقدامات اعم از پیگیری ها، هماهنگی ها و برنامه ریزی های مربوط به ثبت نام و اعزام زوار اربعین با فشردگی بسیار انجام شد.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین به تاخیر در هماهنگی ها و اعزام کامیون ها نیز اشاره کرد و گفت: این شرایط موجب شد تا روند امور و اجرای برنامه های سنگین اجرایی در یک بازه زمانی اندک انجام گیرد و در این میان برخی مشکلات ایجاد شده درمسیر اعزام ها نیز ناشی از این تاخیرها بود.
رشیدیان با بیان که هم اکنون حجم ورود زائران به داخل خاک عراق داریم داریم و طی روزهای آتی با حجم سنگین زوار بازگشتی مواجه خواهیم بود، ابراز امیدواری کرد: شرایط مناسبی برای زائرانی که قصد بازگشت زمینی از مرز مهران به کشور دارند، فراهم شود تا حلاوت و شیرینی این سفر در ذهن آنها باقی بماند.
وی تصریح کرد: تا کنون مشکل خاصی در ورود زائران به خاک عراق وجود نداشته و فقط در مواردی تجمع محدود متقاضیان سفر در مرزهای شلمچه و مهران مشکلاتی را پدید آورد.
وی افزود: تا کنون خوشبختانه در داخل خاک عراق مشکلی نداشته ایم و امید است در بازگشت زوار نیز شاهد روند آرام و مطلوبی باشیم.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه به زائران توصیه می شود به صورت هوایی به کشور بازگردند، گفت: شرایط لازم برای بازگشت زائران از مرزهای زمینی نیز در حال تسهیل است و امیدواریم هماهنگی ها و همکاری های لازم در این خصوص برای تسریع و تسهیل در روند بازگشت فراهم شود.
رشیدیان خاطرنشان کرد: هماهنگی های لازم در آن سوی مرز در داخل کشور برای بازگشت و انتقال راحت تر زائران به مقاصدشان تدارک دیده شده و کمیته های مختلف همانند؛ حمل و نقل، بهداشت و تغذیه آماده خدمت رسانی به زوار در روزهای آتی هستند.
وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا برخی مواکب در نقطه مرزی مستقر شوند و در بازگشت از زائران پذیرایی کنند.
سرکنسول ایران در کربلا نیز در این دیدار با تقدیر از خدمات ستاد مرکزی اربعین و همه خادمان به ویژه دست اندرکاران حج و زیارت که در راستای تسهیل امور زائران فعالیت می کنند؛ گفت: تاخیر در تعداد پذیرش زائران موجب شد امکان و فرصت کافی برای برگزاری جلسات لازم و ضروری در راستای برنامه ریزی ها هم فراهم نشود ومشکلاتی را در روند امور شاهد بودیم.
سید مجتبی کریمی با بیان اینکه برنامه ریزی و تدارکات لازم برای بازگشت مناسب زائران انجام شده است، گفت: در پی آن هستیم که زائران با اتوبوس های ایمن به پایانه مرزی کشورمان اعزام شوند تا زمینه بروز حوادث و سوانح جاده ای به حداقل برسد.
کریمی تصریح کرد: همچنین برای اطلاع رسانی مناسب به زائران و آگاهی بیشتر در خصوص مبدا و مقصد اتوبوس ها از ظرفیت های سازمان حج و زیارت و واحد امداد و راهنمایان زائر بیشتر بهره خواهیم گرفت.