۰ نفر

رشد در پساکرونا با رونق گردشگری

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۴۸
کد خبر: 552642
رشد در پساکرونا با رونق گردشگری

باتوجه به اهمیت گردشگری در رشد فراگیر جوامع به‌ویژه مشاغل، سازمان جهانی گردشگری شعار روز جهانی توریسم ۲۰۲۱ را با عنوان «گردشگری برای رشد فراگیر» برگزید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همه‌گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه داشته است که بر تمامی ‌کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه تاثیر گذاشته و آسیب رسانده است.
 
در این میان بیشترین میزان آسیب به گروه‌های در حاشیه و آسیب‌پذیر همچون زنان، جوانان و معلولان وارد شده است. از این رو بازیابی گردشگری به شروع بهبودی و رشد کمک می‌کند، اما آنچه در این امر ضروری است برخورداری عادلانه همه اقشار و فعالان گردشگری از مزایا به‌طور گسترده است.

 بنابراین سازمان جهانی گردشگری روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ را به‌عنوان روزی برای تمرکز بر «رشد فراگیر گردشگری» تعیین کرده است. و این فرصتی است برای فعالان گردشگری که فراتر از آمارها و اشخاص عمل کنند. از این رو این سازمان از تمامی ‌اعضای خود و همچنین غیراعضا، سازمان‌های تبعه سازمان ملل، مشاغل و افراد دعوت می‌کند تا با توجه به توانایی منحصربه‌فرد گردشگری از اینکه کسی عقب نماند اطمینان حاصل کند؛ زیرا جهان دوباره (در پساکرونا) باز می‌شود و به آینده نگاه می‌کند.

روز جهانی گردشگری که هر ساله در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) برگزار می‌شود، روزی است که در جهت آگاه‌سازی از ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گردشگری و سهم این بخش در دستیابی به اهداف توسعه پایدار اقدام می‌کند.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ یک فرصت منحصربه‌فرد برای ارتقای گفت‌وگو درباره نقش گردشگری در بهبود وضعیت اقتصادی و رشد است. از این رو سازمان جهانی گردشگری با دعوت از تمامی ‌کشورهای عضو، اعضای وابسته، انجمن‌های تبعه سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، مشاغل و مقاصد و حتی گردشگران می‌خواهد تا برنامه‌ها، تجربه‌ها و موفقیت‌های خود در رشد فراگیر را به اشتراک بگذارند و از این فرصت برای نشان دادن نقش گردشگری در تجارت عادلانه، اقدامات اقلیمی، برابری جنسیتی، حقوق بومی ‌و فرصت‌هایی برای جوانان استفاده کنند.

در سال ۲۰۲۰، این سازمان شعار روز جهانی گردشگری را «گردشگری و توسعه روستایی» تعیین کرده بود تا در نبود سفرهای بین‌المللی، گردشگری داخلی در قالب بوم‌گردی و روستاگردی زمینه را برای بازیابی بازار گردشگری فراهم کند و با توجه به رونق گردشگری داخلی در برخی از کشورها، این شعار به نتیجه نسبی رسید. همه‌گیری کرونا، جهان را با چالش‌های بسیاری همراه کرده است و در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲ میلیون نفر دیگر دچار فقر شدید شده‌اند. این امر بیشتر در کشورهای کم‌توسعه رخ داده که زنان بیشترین آسیب را از این بحران جهانی دیده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این آسیب‌ها این است که زنان عمدتا در بخش‌هایی که بیشتر تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند از جمله گردشگری فعالیت می‌کردند.

 از این رو آسیب‌پذیرترین اعضای جوامع کمتر توانستند با تاثیرات اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری کنار بیایند. علاوه بر این، کارگران کم‌درآمد، سالمندان، جوامع بومی ‌و افراد دارای توانایی‌های متفاوت، در بسیاری از موارد منابع یا فرصت‌های کمتری برای نجات و رهایی از مشکلات دارند. سازمان ملل در اهداف برنامه‌های توسعه پایدار ۲۰۳۰ خود، دومین اصل را بر «حمایت از تمامی ‌اقشار (کسی را پشت سر نگذارید)» گذاشته است. این برنامه و تعهد که توسط همه کشورهای عضو سازمان ملل و آژانس‌های مختلف از جمله سازمان جهانی گردشگری تعیین شده در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. کشورها و سازمان‌های جهان موظفند از بازگشت در مسیر رشد و بهبود زندگی افراد اطمینان حاصل کنند. گردشگری در بازیابی فراگیر نقش اساسی را ایفا می‌کند، زیرا دارای توانایی منحصربه‌فردی است و باعث می‌شود هیچ قشری از رشد و توسعه عقب نماند.

به‌همین دلیل روزجهانی گردشگری ۲۰۲۱ را با شعار «گردشگری برای توسعه فراگیر» به رسمیت شناخته‌اند. این بخش برای رسیدن به توسعه پایدار چهار هدف از اهداف هفده‌گانه خود از جمله اهداف یک (رفع یا کاهش فقر)، پنج‌(برابری جنسیتی)، هشت (کار مناسب و رشد اقتصادی) و ۱۰ (کاهش نابرابری) را به‌این منظور قرار داده است. سازمان گردشگری به‌عنوان آژانس تخصصی گردشگری در سازمان ملل، این بازار را به سمت بهبودی و رشد فراگیر هدایت می‌کند. این سازمان تضمین می‌کند از تمامی ‌اقشار مستعد از جمله جوامع محلی، اقلیت‌ها و جوانان حمایت کند، زیرا در غیر این‌صورت در خطر عقب‌ماندگی قرار خواهند گرفت. از این رو برای شروع مجدد و رشد گردشگری تمرکز خود را بر سه مورد مشارکت،  حمایت و نگاه به آینده قرار داده است.

ارتباطات در گردشگری هیچ‌گاه به اندازه زمان حاضر اهمیت نداشته است و اکنون زمان افزایش نقش گردشگری در سایر بخش‌های برنامه توسعه است که این امر با همکاری و مشارکت همه‌جانبه تمامی ‌سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل، برنامه توسعه سازمان ملل، سازمان بین‌المللی کار، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها تحقق می‌باید.

در حوزه حمایت سازمان جهانی گردشگری باید گفت که با توجه به اینکه اهمیت گردشگری به‌طور فزاینده در بالاترین سطح سیاسی شناخته می‌شود، این سازمان با درنظر گرفتن نیازها و اهداف طیف‌های متنوع ذی‌نفعان از جمله کسانی که احتمال نادیده گرفتنشان وجود دارد، با دولت‌ها همکاری می‌کند تا از فراگیری گردشگری داخلی و خارجی اطمینان حاصل کند.

 روز جهانی گردشگری فرصتی را برای دولت‌ها فراهم می‌کند تا نقش گردشگری را در رشد فراگیر ارتقا دهند و به پیشرفت قابل توجهی دست یابند. همچنین در موضوع نگاه به آینده، از طریق پتانسیل‌های اکوسیستم گردشگری، زنجیره وسیع ارزش‌گذار و تسهیل سرمایه‌گذاری می‌توان رشدی فراگیرتر و پایدارتر در زمینه‌های جدید به‌ویژه جوامع محلی و سنتی ایجاد کرد. علاوه بر این، افزایش دسترسی به آموزش گردشگری و ارائه آموزش‌های اختصاصی به هر فردی این فرصت را می‌دهد تا از رشد آینده گردشگری بهره‌مند شوند.