۰ نفر

لاهیجان؛ شهری به زیبایی عروس و ماندگاری تاریخ

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰
کد خبر: 377374
لاهیجان؛ شهری به زیبایی عروس و ماندگاری تاریخ

احتمالا برای خیلی از شما اتفاق افتاده است که قبل از سفر یک وب گردی جانانه می کنید و چندین جای بکر و زیبا را برای بیشتر لذت بردن از سفرتان انتخاب می کنید اما در واقعیت اتفاقی که می افتد این است که دوباره به همان جاهایی که همیشه می رفتید می روید و تنها به تجدید خاطرات می پردازید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد اما مهم ترین علت آن می تواند نوعی فوبیا باشد. فوبیا از خلق خاطرات و حس های جدید. شاید برای تان جالب باشد اما روان شناسان معتقدند که بعضی از افراد با آن که می دانند با تغییر مسیر لذت بیشتری خواهند برد اما باز هم تغییر مسیر نمی دهند چرا که در صورتی که خیلی لذت ببرند نوعی احساس ندامت و پشیمانی بر آن ها غالب می شود که مدام آن ها را سرزنش می کند که چرا در گذشته از این مسیر نیامده اند! فارغ از این بحث روان شناسی جالب، عده دیگری به دلیل ترس از پیدا نکردن محل مناسب برای خواب یا خورد و خوراک و حتی بالا رفتن هزینه های سفرشان از انتخاب های هیجان انگیز برای گشت و گذار منصرف می شوند. با این که شاید تا جاهایی حق با این دوستان باشد اما باید به این نکته هم توجه داشت که تا جایی نروید نمی توانید درباره اش قضاوت کنید. پس بهتر است هر از چند گاهی دلتان را به دریا بزنید و راهی مسیری نو شوید. در این نوشتار ما هم به دریاچه ای زیبا در دل یک روستا سر زده ایم که در عین سادگی اش حرف های زیادی برای گفتن دارد. سفر به دریاچه عروس لاهیجان از آن خرق عادت هایی است که به یک بار امتحان کردنش می ارزد.

   شهرستان لاهیجان

لاهیجان آن قدر پر از زیبایی و سر سبزی است که به عروس گیلان معروف شده است. این شهر یکی از شهرهای ساحلی خزر است  و با آن که مرز ساحلی کمی با خزر دارد، یکی از تمیز ترین و در عین حال مجهزترین ساحل ها را برای تفریح در استان های شمالی داراست. قیمت خورد و خوراک در لاهیجان نسبت به رشت و بابلسر ارزان تر است ولی به پای گلستان نمی رسد. اما قیمت اقامت در این شهر تقریبا بالاست و شاید اصلی ترین دلیل آن نبود اقامتگاه های زیاد ساحلی در قالب پلاژ و کلبه های لب دریاست. البته اگر اهل طبیعت گردی و روستا گردی باشید تا جایی که دلتان بخواهد مکان های خوبی برای کمپ پیدا می کنید.

  جاهای دیدنی لاهیجان

لاهیجان جزو شهرهای پر جمعیت شمالی و پر جاذبه برای گردشگران به حساب می آید. معروف ترین و البته مبرهن ترین جاذبه این شهر، کوه بلندی است که بر قسمت های زیادی از شهر اشراف دارد. شیطان کوه با پله های هزار تایی اش و بام سبز وسیعش هر روزه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است. بام سبز شیطان کوه دارای امکاناتی چون زیپ لاین، شهربازی و کافه است که می تواند خاطره خوبی از سفر به این کوه را برای تان رقم بزند.

استخر لاهیجان نیز از عجایب این شهر است. درست در وسط شهر دریاچه مصنوعی که به استخر معروف است قرار دارد. این دریاچه در واقع آبگیر وسیعی بوده که برای مصارف کشاورزی استفاده می شده است اما حالا با تغییر کاربری به یکی از مناطق گردشگری و تفریحی شهر تبدیل شده و در کنار شیطان کوه از نمادهای لاهیجان است. قایق سواری، عکاسی و ایستگاه آخر زیپ لاین بام سبز در این منطقه واقع شده است.

لاهیجان به دلیل قدمت بالایش دارای آثار و بناهای تاریخی زیادی است تا حدی که می توان گفت چیزی حدود 25 بقعه و آرامگاه تاریخی در این شهر وجود دارد. از دیگر دیدنی های لاهیجان می توان به موزه ملی در این شهر اشاره کرد که با توجه به قیمت پایین بلیتش دیدنی ها و اطلاعات زیادی را به شما می دهد.

ارتفاعات چای پوش شده نیز از دیگر منظره های بی نظیر لاهیجان است. اصلا باید لاهیجان را شهر منظره های چشم نواز نامید. در هر جایی از شهر که باشید منظره ای بهشت گونه در برابرتان قد علم می کند.

  دریاچه عروس

تا به الان هر چه از لاهیجان برای تان گفتیم، تقریبا جاهایی بود که بیشتر مسافران در سفر به این شهر از آن ها بازدید می کنند. اما کمتر کسی می داند در میان جنگل های انبوه و روستاهای زیبای این خطه شمالی چه شگفتی های بی نظیری جا خوش کرده اند. یکی از این شگفتی ها دریاچه ای دو رنگ است که گاهی به رنگ جنگل و گاهی به رنگ آسمان دل از بازدید کنندگانش می رباید.

دریاچه عروس که البته به دریاچه حلیمه جان هم معروف است. یکی از شگفت انگیز ترین مناطق کمتر شناخته شده لاهیجان است. پس اگر از هیاهوی زندگی شهری کمی خسته شده اید برای تان یک سفر چند ساعته به این دریاچه را تجویز می کنم. قرار گیری در کنار آب های مواجی که با هر وزش باد رنگ جدیدی به خود می گیرد می تواند حال و هوایتان را حسابی خوب کند. دریاچه در حاشیه و چسبیده به روستایی به نام حلیمه جان قرار دارد. این روستا ناشناخته است و تنها مسافرانی که با این منطقه آشنایی دارند دل به جاده نیمه خاکی این روستا می زنند و راهی دریاچه حلیمه جان می شوند. با این توضیح حتما برای تان روشن شده است که نباید توقع زیادی از وجود امکانات رفاهی و گردشگری از این منطقه داشته باشید هر چند که خود همین مسئله بر بکر بودن منطقه تاثیر به سزایی داشته است.

  دریاچه ای رنگارنگ

دریاچه عروس دارای ویژگی منحصر به فردی است که عامل جذب گردشگر هم شده است. لایه زیرین و نزدیک به سطح این دریاچه مملو از جلبک های سبز رنگی است که انگار همه شان ریشه به ریشه هم داده اند و سطح دریاچه را رنگ آمیزی کرده اند. جلبک های سبز رنگ اما دارای ریشه های عمیق نیستند و بنابراین با هر وزش باد به این سو و آن سو شناور می شوند. به همین ترتیب گاهی دریاچه به رنگ سبز می شود و گاهی آبی فیروزه ای اش هوش از سر آدم می برد.

ساحل دریاچه نیز از سمت شمال به جنگل ختم می شود و جای مناسبی برای کمپ های شبانه به حساب می آید. ساحل جنوبی و غربی دریاچه نیز به روستا ختم می شود. شاید مهم ترین مشکلی که در برنامه های بازدید از دریاچه به مذاق مسافران خوش نمی آید نامناسب بودن وضعیت سرویس های بهداشتی باشد. موضوعی که از سوی بیشتر گردشگران به عنوان اصلی ترین معضل این گشت و گذار بیان شده است.

بهترین فصل برای رفتن به این منطقه از ابتدای خرداد تا آخر تابستان است. قرار گیری این روستا در ارتفاعی بلند تر از سطح دریا باعث شده است که آب و هوای خنکی در تابستان داشته باشد.  هر چند منظره پاییزی این دریاچه نیز بسیار رویایی است.

  اقامت برای بازدید از دریاچه عروس

فاصله کوتاه میان لاهیجان و روستای حلیمه جان یکی از دلایلی است که می تواند این دریاچه را مقصد یک سفر یک روزه بکند. بنابراین یکی از انتخاب های پیش روی شما اقامت در شهر لاهیجان است. اقامت هتلی در این شهر بین 210 تا 430 هزار تومان است. این در حالی است که اقامت ساحلی در قالب پلاژ برای هر شب چیزی حدود 150 هزار تومان در می آید. شب مانی در کنار ساحل در آلاچیق ها و کلبه های چوبی البته بدون امکانات نیز از شبی 50 تا 100 هزار تومان در می آید. در روستای حلیمه جان چیزی در حدود 13 اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که به صورت متوسط به ازای هر نفر حدود 60 هزار تومان می گیرند. کیفیت اقامتگاه ها مطلوب است و نسبت به مبلغی که می پردازید احساس خوبی خواهید داشت. اقامت در ویلاهای شخصی نیز هزینه ای حدود 400 تا 600 هزار تومان برای هر شب در بر دارد.

  مسیرهای دسترسی به دریاچه لاهیجان

بهترین راه دسترسی به روستای حلیمه جان، آزادراه تهران- قزوین است. آزادراه را به سمت منجیل و رودبار طی می کنید تا به تنکابن برسید، بعد از آن تابلوی روستای حلیمه جان را خواهید دید. وارد خروجی روستای حلیمه جان شوید. از روستا تا دریاچه عروس نیاز به پیاده روی است که دیدن این دریاچه ارزش یک راهپیمایی کوتاه را دارد. بنابراین در مسافرت های غیر شخصی باید خودتان را به لاهیجان یا رشت برسانید.