۰ نفر

تقویت صنعتی که می‌تواند جایگزین فروش نفت شود

بسترسازی مجلس برای رونق گردشگری حلال

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۵
کد خبر: 233134
بسترسازی مجلس برای رونق گردشگری حلال

استانداردهای گردشگری حلال که طبق فتوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌ا...‌هاشمی شاهرودی ارائه شد و به تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان مالکیت معنوی رسید ، بی‌شک افتخاری برای جهان اسلام است.

گردشگری حلال یکی از صنعت‌های رو به رشد جهانی محسوب می‌شود. همان گونه که اقتصاددانان با توجه به اعتقادات میلیون ها مسلمان دست به تاسیس شعبی از بانک ها با خدمات بانکداری اسلامی در کشورهای مختلف زدند، درک نیازهای جامعه اسلامی نیز عده‌ای را به سمت گردشگری و موادغذایی با برند حلال و اسلامی سوق داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از قانون، بدون شک یک و نیم میلیارد مسلمان در جامعه بین‌الملل بازار قابل‌توجهی را برای صاحبان صنعت در زمینه توسعه آن به‌وجود می آورد. باید اشاره شود که استانداردهای گردشگری حلال که طبق فتوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌ا...‌هاشمی شاهرودی ارائه شد و به تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان مالکیت معنوی رسید ، بی‌شک افتخاری برای جهان اسلام است.

ایشان در همین راستا اندکی قبل در پیامی در خصوص انتخاب قشم به‌عنوان مرکز گردشگری گفت که گردشگری حلال می‌تواند برای برون‌رفت از اقتصاد نفتی راه‌گشا باشد و گردشگری حلال تنها به مسلمانان محدود نمی‌شود. در سال‌های اخیر اظهارنظرهای فراوانی در این‌باره بیان شده‌است و سال گذشته مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی در اظهاراتی اعلام کرد که درآمد گردشگری ایران از صنعت گردشگری جهان چیزی در حدود 160 میلیون دلار و در حدود سه درصد آن است.

این در حالی است که کشور ایران تمامی بستر‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری حلال را دارد ولی به‌دلیل عدم تبلیغات و نبود استانداردسازی، به حق خود از این بازار سرشار دست نیافته‌است. همچنین معاون سازمان ملی استاندارد نیز ماه گذشته خبر از ثبت و تصویب برند گردشگری حلال به صورت رسمی در کنفرانس کشورهای اسلامی داد. با توجه به عزمی که به تازگی در بین مسئولان در توسعه این برند دیده می‌شود، روز گذشته نمایندگان مجلس نیز خواهان تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری گردشگری حلال شدند. در همین راستا گفتگوی زیر با محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس که به تازگی ریاست کمیته گردشگری حلال کمیسیون بهداشت مجلس را نیز عهده‌دار شده‌است، را در ادامه می خوانید.

عزم مجلس برای رونق گردشگری حلال کمیسیون بهداشت مجلس درباره توسعه گردشگری حلال در کشورمان و سایر نقاط گفت: «بستر لازم برای توسعه گردشگری حلال در کشور بومی‌سازی شده است. در زمینه غذا و گردشگری حلال استقبال گردشگران تنها به کشورهای اسلامی محدود نشده‌است و کشورهای غیراسلامی نیز از آن استقبال کرده‌اند. امید است که با توسعه آن شاهد تاثیر مثبت در اقتصاد کشور باشیم». وی در ادامه افزود:« متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه برندسازی محصولات حلال در داخل و صادرات عقب مانده‌است و گوی سبقت را کشورهایی همچون ترکیه و مالزی از کشور ما ربوده‌اند.عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبرداد:« کمیته‌ای نیز در کمیسیون بهداشت مجلس برای پیگیری این موضوع تشکیل شده‌است که دوستان مسئولیت کمیته را به دوش بنده سپردند».

نماینده آستانه اشرفیه درباره جلسه دیروز خود در کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: «علاوه بر آنکه کمیته‌ای برای پیگیری مساله مذکور تشکیل شد، گزارشی نیز از برند حلال ارائه شد که پیرامون سهم کشور ما از گردشگری حلال بحث و گفت‌وگو صورت گرفت. جلسه مسئولان و نمایندگان حول موضوع گردشگری حلال نقطه‌ خوبی برای این مساله محسوب می شود».

رییس کمیته گردشگری حلال کمیسیون بهداشت مجلس در پایان، درباره برون سپاری و واگذاری بخش‌های مرتبط نیز تصریح کرد:« دولت توانایی انجام تمام امور را ندارد و قرار براین است که بخشی از امور، برون سپاری شود».

حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی

امید است که کمیته مذکور، شرایط لازم برای فراهم‌سازی و توسعه گردشگری و غذای حلال را در جهت ارزآوری کشور دنبال کند و یکی از گزینه‌های مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در سمت‌وسوی مناسب آن پیش ببرد. بی شک توسعه برند حلال و بومی‌سازی، رونق قابل توجهی را برای بخشی از کشور فراهم خواهدساخت. سهم سه درصدی به عنوان یکی از خاستگاه‌های برند حلال در شأن جمهوری اسلامی نخواهد بود و ظرفیت کشورمان با توجه به پتانسیل‌های موجودش چه در زمینه گردشگری و چه در زمینه تولید محصولات حلال، بیش از این حرف ها خواهدبود و در صورت برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت کارا، طولی نخواهد کشید که ایران به سهمی که حقش از بازار جهانی است، برسد.

تحقق این فضا و رسیدن به اهداف در موضوع برند حلال به عزم جدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه گردشگری حلال و همچنین سازمان های ذی ربط در تولید محصولات از جمله وزارت جهاد کشاورزی نیازمنداست. امیدواریم که توسعه برند حلال محدود به برگزاری چند همایش و جلسه در سطح مسئولان کشور نشود و مدیران از همین فردا برای تحقق اهداف‌شان در زمینه برند گردشگری و غذای حلال گام بردارند چرا که تحقق این اهداف بدون شک، تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

لزوم خروج از اقتصادی درگیر با درآمد نفت، نیازمند توجه به صنعت‌های اینچنینی است و کشور ما از حیث دارا بودن پتانسیل‌های لازم نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان استعداد لازم را دارد.